بهبود روابط ایران و عربستان بر فعالیت قرآنی حج/ اعزام ۲۰فعال قرآنی در قالب کاروان نور به حج ۱۴۰۲

اولین دوره توجیهی آموزشی کاروان قرآنی جمهوری اسلامی ایران اعزامی به حج تمتع سال ۱۴۰۲ با حضور محمدتقی میرزاجانی، رئیس دبیرخانه کمیته اعزام و دعوت از قاریان قرآن کریم، جمعی از مدیران سازمان اوقاف و امور خیریه و اعضای کاروان قرآنی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، «محمد تقی میرزاجانی» ​در دوره توجیه آموزشی کاروان قرآنی جمهوری اسلامی ایران اعزامی به حج تمتع سال 1402 گفت: قاریان قرآن که در حج تمتع امسال حضور پیدا می کنند در راستای انجام رسالت قرآنی و معنویت بخشیدن به کاروان های اعزامی به حج حضور فعال دارند.

 

رییس دبیرخانه کمیته اعزام و دعوت از قاریان قرآن کریم با بیان اینکه رایحه خوش اخلاق قرآنی اعضای کاروان نور در سفر معنوی حج تمتع عطرافشانی خواهد کرد، گفت: اجرای مطلوب برنامه های قرآنی یک تکلیف شرعی است و در اولویت قرار دارد.

 

میرزاجانی ادامه داد: حدود ۹۰ درصد اعضای کاروان قرآنی حج تمتع اولین‌بار است که به این سفر معنوی مشرف می‌شوند، همین امر باعث انرژی بیشتر در برنامه‌های قرآنی در طول برگزاری مناسک حج و حضور زائران در سرزمین وحی خواهد بود. 

 

وی با تاکید بر اینکه توجه به فرایض و مستحبات عبادی توسط قاریان قرآن الگو خواهد بود، افزود: برقراری تعامل صمیمانه و همکاری و همراهی قاریان قرآن می تواند در افزایش معنویات کاروان قرآنی تاثیرگذار باشد.

 

وی در ادامه با اشاره به رعایت برخی اصول و قواعد و نکات مورد توجه در حج تمتع خاطرنشان کرد: قاریان قرآن باید توجه داشته باشند آیاتی که قرار است در جلسات مختلف حج قرائت شود، متناسب با موضوع و حال و هوای آن مراسم باشد.

 

رئیس دبیرخانه کمیته اعزام و دعوت از قاریان قرآن متوسط سن اعضای کاروان امسال را 36 سال دانست و افزود: این نشان می‌دهد که امسال یک کاروان با نشاط و توانمند را داریم ک از تجربه اعضای آن می‌توان استفاده کرد. در کاروان امسال حدود 90 درصد از اعضای حج اولی هستند و امیدواریم دوستان با یک حرارت، هیجان و انرژی سرشار نسبت به برنامه‌های موثر قرآنی عمل کنند. 

 

میرزاجانی با اشاره به بازدید از اماکن مختلف در ایام برگزاری حج تمتع تصریح کرد: با توجه به شرایط ویژه امنیتی کشور عربستان برای حضور و بازدید از مکان های خارج از چارت برنامه های زائران و قاریان قرآن باید با سرپرست کاروان هماهنگ باشند.

 

در ادامه، «حمید مجیدی مهر» با اشاره به اهمیت سفر نورانی حج و وظایف کاروان قرآنی به عنوان نمایندگان قرآنی کشورمان در طول این سفر گفت: حضور در این کاروان و این سفر با هیچ چیز قابل مقایسه نیست و باید قدر تک تک لحظه‌های حضور را بدانید.

 

رییس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: امسال روابط دیپلماسی ایران و عربستان شرایط بهتر و آرام‌تری پیدا کرده است و این فرصت مغتنمی برای اجرای بهتر برنامه‌ها خواهد بود و حتماً بعثه مقام معظم رهبری نگاه ویژه و فعالیت‌های ویژه‌تری را پیش‌بینی خواهد کرد. این فرصت به ما این امکان را می‌دهد تا بیشترین پیغام را به دنیا مخابره کنیم.

 

در ادامه، حجت الاسلام والمسلمین «موسوی شاهرودی» با اشاره به احکام مناسک حج گفت: قاریان قرآن با توجه به شأن و جایگاهی که در کاروان های اعزامی خواهند داشت از همان ابتدا به همه ابعاد حج فکر کرده و نسبت به آنچه که علاقه بیشتری دارند، ایده پردازی کرده و مبدع کار باشند.

 

وی با بیان اینکه در دانشکده حج عربستان در خصوص مسایل مربوط به حج بسیار کار شده است، تصریح کرد: ایران نیز برای ایجاد دانشکده حج طرح ها و برنامه هایی دارد.

 

حجت الاسلام والمسلمین موسوی شاهرودی با اشاره به اهمیت حج تمتع گفت: آیات و روایات بسیاری در خصوص اهمیت حج تمتع وجود دارد که از آن جمله می توان به این موضوع اشاره کرد که در قرآن کریم خداوند می فرمایند حج بر هر انسان مسلمانی به شرط استطاعت واجب است.

 

وی در ادامه به تشریح احکام و آداب مناسک حج پرداخت و به سوالات مطرح شده در این خصوص پاسخ داد.

 

براساس این گزارش، بیان تجربیات اعزام کاروان در سال گذشته، توصیه های پزشکی، دیدار با سید علی مقدم معاون ارتباطات مردمی دفتر مقام معظم رهبری و رییس کمیته اعزام و دعوت از قاریان قرآن کریم، دیدار با حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی و دیدار با حجت الاسلام والمسلمین خاموشی نماینده ولی فقیه و رییس سازمان اوقاف و امور خیریه از برنامه های دو روزه دوره توجیهی – آموزشی کاروان قرآنی جمهوری اسلامی ایران اعزامی به حج تمتع سال 1402 است.

 

گفتنی است، پس از برگزاری آزمون های انتخابی، ٢٠ نفر از استادان و قاریان ممتاز، یک حافظ و یک گروه تواشیح به حج ابراهیمی اعزام می شوند و به اجرای برنامه های قرآنی در جمع حجاج ایرانی و حاجیان سایر کشورها خواهند پرداخت.

دوره توجیهی آموزشی کاروان قرآنی جمهوری اسلامی ایران اعزامی به حج تمتع سال ۱۴۰۲؛‌ به میزبانی سازمان اوقاف و امور خیریه و با همکاری کمیته اعزام و دعوت از قاریان قرآن کریم و حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت روزهای دوشنبه و سه شنبه 11 و 12 اردیبهشت به مدت دو روز برگزار می شود.

 

در کاروان اعزامی، محمدحسین سعیدیان از تهران، امید حسینی نژاد از خراسان‌رضوی، محسن یاراحمدی از لرستان، علی اکبر کاظمی از یزد، محمداسماعیل خورشیدی از قم، محمد کاظمی از تهران، سیدمحمد حسینی‌پور از سمنان، علیرضا عتیق‌زاده از زنجان، رسول تمجید از اردبیل، محمد موحدیان‌عطار از تهران، علی غلامی از قزوین، علی کبیری از مازندران، محمدمهدی روحانی از فارس، محمدرضا جاهدی‌نیا(حافظ) از خراسان رضوی و گروه همخوانی و مدیحه سرایی میعاد از خوزستان متشکل از باقر سواری، علی سواری، یاسر سواری، منصور علوی مرام و ایوب تمیمی از خوزستان حضور دارند.

 

 

 

 

کد خبر 1264118

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha