ارائه خدمات معیشتی به مددجویان بدون خدمات فرهنگی کاری عبث است

انواری گفت: خدمات معیشتی مددجویان اگر همراه با خدمات فکری و فرهنگی نباشد کاری عبث انجام داده ایم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از قزوین، حسین انواری- عضو هیئت امنا کمیته امداد- در آیین افتتاحیه مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره رز که امروز (دوشنبه ۱۱ اردیبهشت) در سالن جلسات کمیته امداد قزوین برگزار شد، بیان کرد: با توجه به اقداماتی که در حوزه فرهنگی توسط کمیته امداد صورت گرفته تحول جدیدی ایجاد شده و در واقع امدادگرانی که در تحول فکری مددجویان می توانند نقش داشته باشند، آنها به میدان آمده و از ظرفیت آنها استفاده شده است.

 

عضو هیئت امنا کمیته امداد ادامه داد: در حوزه فرهنگی کارهای خوبی صورت گرفته و در حال انجام است تا آشفتگی های ذهنی و درونی مددجویان را التیام بخشد که زندگی آرامی داشته باشند.

 

وی با اشاره به اهمیت ارائه مشاوره به مددجویان کمیته امداد افزود: کار مشاوره شغل نیست، یک تکلیف است و در ۲۰۰ سال گذشته، بحث روانشناسی در بحث علمی وارد شده و البته از زمان خلقت بشر این بحث بوده است و سپس آن را علمی کرده اند و ما در نظام جمهوری اسلامی با توجه به منابعی که داریم نظیر قرآن و سیره ائمه اطهار و کلان نورانی امامان باید حرف مبنایی و ریشه ای را در این حوزه بزنیم.

 

انواری اعلام کرد: بنابراین باید کار پژوهشی در این زمینه با همکاری حوزه، مراکز فقهی و علمی داشته باشیم البته ما نمی خواهیم دستاوردهای علمی را نفی کنیم، بلکه می خواهیم ببینیم کدام یک از دستاوردها با مبانی دینی ما سازگار است و غیر از آن را کنار گذاریم، بنابراین باید مشاوران و مددکاران روی آموزش های محتوایی و فکری کار کنند. 

 

وی تصریح کرد: در بحث مشاوره باید این کار را یک تکلیف دانسته و وقتی یک مشاور زمانی را به فردی اختصاص می دهد، باید حق وی را داده و زکات علم خود را بدهد و اگر اینگونه نگاه کردیم مشاوره یک امر تکلیفی شده و شکل کارمان تغییر می کند.

 

عضو هیئت امنا کمیته امداد توضیح داد: نکته دوم اینکه باید با محتوای مبانی فکری اسلام، خود را منطبق کنیم آموزش مستمر نیروهای خود را باید در دستور داشته باشیم و جلسات مختلفی برگزار کرده و به مشکلات مشاوران هم رسیدگی شود و در این راستا از همفکری افراد و اساتید این حوزه استفاده شود.

 

وی افزود: نکته دیگر اینکه اگر عزت و کرامت مشاور حفظ نشود، قادر به انجام کار مثبت نیست به طوری که اگر نیرویی که می خواهد تغییر شکل در اندرون کسی دهد، خود تحقیر شده و مسئله دار باشد، این فرد چگونه می تواند مشکل گشای دیگری باشد و در امداد یکی از دلایلی که در ۲ دهه گذشته مشاوره بروز جدی نداشت این بود که مشاورها مورد توجه قرار نمی گرفتند و باید عزت، کرامت و ارتقا بینش مشاور نسبت به خود و ارتقای بینش دیگران نسبت به مشاور مورد توجه قرار گیرد و روی آن کار شود و باید نگرانی ها را از مشاور دور کنیم تا با آرامش بتواند وارد کار شود.

 

انواری یادآور شد: نکته دیگر اینکه خدمات معیشتی مددجویان اگر همراه با خدمات فکری و فرهنگی نباشد کاری عبث انجام داده ایم اگر بخواهیم کار اساسی انجام دهیم باید به روز شده ما باید امداد را به روز کنیم و این امر هم با بهره گیری تجربیات و توانمندی کسانی است که در کمیته امداد کار کرده اند، محقق می شود.

 

کد خبر 1264127

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha