هنر فقط تکنیک و ساختار نیست/ لطفی فرزند هنر با اصالت ایرانی - اسلامی است

رعیت گفت: استاد لطفی فرزند هنر با اصالت ایرانی - اسلامی است که به عشق مردم، به خلق اثر پرداخت و دغدغه اش، تعالی موسیقی اصیل ایرانی بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان گلستان، محمد رعیت شامگاه امروز (پنجشنبه 14 اردیبهشت) در آیین نهمین یادمان کوچ استاد محمدرضا لطفی در تالار فخرالدین اسعدگرگانی با گرامیداشت هفته معلم، گفت: استاد محمدرضا لطفی در شمار آموزگارانی بود که خود سرود عشق سرودند و عاشقی را به ما آموختند.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان افزود: استاد لطفی؛ معلمی دانا و توانا به آنچه آموزش داد و میراث داری امانت دار بود که بر سرمایه ای کهن افزود و به شاگردان منتقل کرد.

 

وی ادامه داد: وجه دیگر این استاد، قرائت او از هنر موسیقی است، در نظر لطفی، هنر موسیقی ایرانی، تنها، هنر خلوت انس نیست بلکه موسیقی ایرانی حیاتی اجتماعی داشته و در بطن و متن جامعه حضور دارد.

 

رعیت اظهارداشت: درون مایه آثار خلق شده از ذهن و قلب و دستان هنرمند  لطفی نیز گواه این مدعاست.

 

وی گفت: استاد لطفی در روزگاری به اعتلای هنر می اندیشید که موسیقی ایرانی یا پر کننده خلوت خلوت نشینان بود و یا نغماتی برای بزم های شبانگاهی، بدون درون مایه عرفانی و اجتماعی شده بود.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان با اشاره به اینکه در خوشبینانه ترین حالت، موسیقی ایرانی، فقط جنبه تشریفاتی و جشنواره ای پیدا کرده بود، افزود: اما استاد لطفی و یارانش به سطحی انگاری در فرهنگ و هنر ایرانی و به خاموشی هنر در مناسبات و تحولات اجتماعی اعتراض کردند.

 

وی گفت: استاد لطفی، موسیقی ملی ایران را به مثابه نبض حرکت های آزادی خواهانه قلمداد کرد و «چاووش» محصول تفکر اجتماعی لطفی و یاران همدلش در آن روزگار بود و ماندگارترین آثار لطفی، که در ذهن عامه مردم باقی مانده است، محصول همان دوران است.

 

رعیت اظهارداشت: این تجربه تاریخی به ما می آموزد که ماندگارترین آثار هنری، آثاری است که از بطن زندگی مردم برآمده باشد و از آرمان های آنها بگوید و اصالت فرهنگی داشته باشد.

 

وی با بیان اینکه کلید واژگانِ فهمِ آثارِ دورانِ طلاییِ زندگیِ هنریِ لطفی، سه واژه است، افزود: مردم، اصالت فرهنگی و موسیقی متعالی شامل این واژگان می شوند و امروز اهمیت این کلیدواژه ها بیشتر آشکار شده است و ما باز به هنر و اندیشه لطفی نیازمندیم.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان گفت: ما به تجربه نگاری و بازخوانی آراء و آثار لطفی و هنرمندانی چون لطفی، تبیین حکمت هنر و فهم موسیقی اصیل ایرانی نیاز داریم.

 

وی با بیان اینکه هنر فقط تکنیک و ساختار نیست، محتوا نیز شرط تعالی هنر است، افزود: رمز تعالی آثار لطفی در تعادل و تقارنِ تکنیک و محتوا است و این منطبق با حکمت هنر ایرانی و اسلامی است.

 

رعیت گفت: لطفی در موسیقی ایرانی، تعالی تکنیک و تعالی محتوا را به مثابه دو بال می دانست.

 

وی خاطرنشان کرد: علی رغم پیوند هنر به جریان های زودگذر سیاسی و فضای غبارآلود رسانه ای، استاد لطفی از چنین جریاناتی طعنه شنید اما خود را از بدنه اصلی جامعه جدا نکرد و تا آخرین روزهای حیاتش برای همین مردم، در همین کشور و در همین سرزمین، خواند و نواخت و به عشق مردم و شاگردانش که فرزندانش بودند نغمه سر داد.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان افزود: امروز با افتخار می گوییم؛ لطفی فرزند هنر با اصالت ایرانی - اسلامی است که به عشق مردم، به خلق اثر پرداخت و دغدغه اش، تعالی موسیقی اصیل ایرانی بود.

 

کد خبر 1264679

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha