شاعرانِ "انجمن ادبی ماه" شعرِ هزارساله‌ در مدح امام رضا(ع) را بازخوانی کردند

همزمان با پانزدهم اردیبهشت، روز بزرگداشت شیخ صدوق، شعر هزارساله‌ای که کتاب "عیون اخبار الرضا(ع)" صله‌یِ شاعرِ آن بود، در حضورِ شاعرانِ "انجمن ادبی ماه" آران و بیدگل بازخوانی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از آران و بیدگل، همزمان با پانزدهم اردیبهشت، روز بزرگداشت شیخ صدوق(۳۸۱_۳۰۵ق) به همت کانون خدمت رضوی عالم‌آل‌محمد(ص) شهرستان آران‌وبیدگل، شعر هزارساله‌ای که کتاب "عیون اخبار الرضا(ع)" صله‌یِ شاعرِ آن بود، در حضورِ شاعرانِ "انجمن ادبی ماه" بازخوانی شد.

 

بنابه گفته شیخ صدوق در مقدمه کتاب عیون اخبارالرضا(ع)، زمانی که صاحب‌بن‌عَبّاد، درمدح و ستایش حضرت علی‌بن‌موسی الرضا(ع) اشعاری را می‌سراید، وی نیز کتاب "عیون اخبارالرضا(ع)" را به پاس زحمات صاحب بن عباد نگاشته و به او اهدا می‌کند. خود شیخ می‌نویسد: «هدیه‌ای بهتر از این کتاب که از معارف بیکران امام رضا(ع) تألیف شده نیافتم تا در پاسخِ قصیده‌یِ ابن عبّاد بفرستم.» 

 

ابوالقاسم‌اسماعیل‌بن‌عبّاد‌بن‌عباس‌صاحب (۳۸۵_۳۲۶ق)، ادیب، نویسنده، شاعر و وزیر شیعه ‌مذهب بود که نقش مهمی در تشیّع مردم اصفهان داشته است؛ «ایوان صاحب»، یکی از مهم‌ترین ایوان‌های مسجد جامع اصفهان، به نام صاحب‌بن‌عباد نام‌گذاری شده‌است.

 

صاحب‌بن‌عبّاد، عالمی که جامع‌ترین کتاب درباره امام رضا(ع) به نام اوست، از علما و بزرگان قرن چهارم در اصفهان است. مرتبه او در دین و دانش به حدی بود که رئیس‌المحدّثین مرحوم شیخ صدوق(ره) کتاب «عیون اخبار الرضا(ع)» را به نام او نوشت و به وی تقدیم کرد.

 

ابیاتی از شعر صاحب‌بن‌عباد در پی می‌آید: 


یا سائراً زائراً إلی طوسِ
مشهدِ طُهر و أرضِ تقدیسِ
اي کسی که برای زیارت به شهر طوس به آن مشهد پاك و سرزمین پاکیزه و بلند مرتبه می‌روی.

أبلِغ سلامِی الرِّضا وَ حُطَّ علی
أکرَمِ رَمسِ لِخیرِ مَرموسِ
سلام مرا به حضرت رضا علیه‌السلام برسان و خود را بر آن قبر گرامی که برای بهترین پنهان‌شدگان است، بیفکن.

واللَّه واللَّه حلفه صَدَرَت
من مخلص فی الولاء مغموس
بخدا قسم، بخدا قسم، و این قسمی است که صادر شده از مُخلصی که غرق در محبت و ولایت است.

إنّی لو کنت مالکاً املی
کان بطوس الفَناء تعریسی
همانا اگر من اختیار آرزوهایم را داشتم، اقامت در طوس را برمی‌گزیدم و این باعث شادمانی من بود.

گفتنی است مباحث علمی، ادبی و فرهنگی با موضوعیت و حال و هوای امام‌رضایی از سوی کانون خدمت رضوی عالم‌آل‌محمد(ص)، برنامه‌ریزی و تدوین و هر ماه، در محفل شاعران آیینی شهرستان‌های آران‌وبیدگل و کاشان(کانون ادبی ماه) ارایه و مورد نقد و تبادل نظر قرار می‌گیرد.

کد خبر 1264756

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha