نشان فردوسی از سال آینده به فردوسی پژوهان اعطا می شود

رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران از اعطای نشان فردوسی خبر داد و گفت: نشان بین المللی فردوسی از سال آینده به فردوسی پژوهان و شاهنامه پژوهان و اهالی پژوهش اعطا می شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، نشست بزرگداشت ابوالقاسم فردوسی با عنوان همایش «بازشناسی نقش فردوسی و هویت ملی» ظهر امروز 17 اردیبهشت با حضور «محمود شالویی»، رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران و «حسین زاده»، مدیر کل ارشاد استان خراسان رضوی و دبیر همایش بزرگداشت فردوسی در خراسان در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران برگزار شد.

 

 

در این نشست «محمود شالویی»، رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن مفاخر در دولت مردمی گرامیداشت مفاخر را در دستور کار خود قرار داده اند، برخی از مفاخر و مشاهیر ایران اسلامی که از آنها نام می بریم در جغرافیای مرزی ما واقع نشده اند اما در قلمرو ایران هستند و باید آنها را گرامی بداریم.

 

 

رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران با اشاره به اینکه فردوسی در ادبیات فارسی اهمیت بسیار دارد، اظهار کرد: در صد و یکمین سالگرد تاسیس انجمن مفاخر هستیم، انجمن از تاسیس تاکنون 36 اثر ماندگار را به منصه ظهور رسانیده و اکنون تعداد بناها بسیار است و یکی از این بناها ارامگاه فردوسی است. انجمن مفاخر بانی مقبره بوده و برنامه بزرگداشت فردوسی در طوس برگزار می‌شود، همچنین در تهران و سراسر ایران هم رویدادی برای بزرگداشت این شاعر بزرگ برگزار خواهد شد.

 

 

شالویی با اشاره به ویژه برنامه های بزرگداشت فردوسی در کشور اظهار کرد: بزرگداشت فردوسی در بسیاری از دانشگاه ها و مراکز ادبی در روزهای 24 و 25 اردیبهشت برگزار می شود؛ در این برنامه ها آموزش و پرورش هم پای کار است و تعداد زیادی از دانش آموزان برنامه هایی را به مرحله اجرا درآورده اند که بخشی از آنها در آرامگاه فردوسی برگزار می شود.

 

 

رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران از اعطای نشان فردوسی خبر داد و گفت: دو نشان در نظر گرفته‌ایم، یکی نشان بین المللی است که با توجه به آیین نامه هایی که برای آن تنطیم می شود از سال آینده به فردوسی پژوهان، شاهنامه پݫوهان و اهالی پژوهش اعطا خواهد شد. این نشان در سطح جهانی و ملی خواهد بود.

 

 

شالویی با اشاره به برنامه معرفی چهره ها و مفاخر ایرانی در سطح ملی و جهانی در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران اظهار کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن مفاخر این آمادگی را دارند تا این مهم را انجام دهند و همچنین در این راه می توان با همکاری کشورهای همسایه؛ سطح کار را ارتقا داد. همچنین تلاش داریم مفاخر و مشاهیر را در مناطق دور دست و محروم شناسایی و معرفی کنیم.

 

 

رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران اظهار کرد: امسال در نمایشگاه کتاب نام فردوسی بیش از قبل جاری و ساری است. در مراکز استانها به فردوسی توجه بیشتری خواهد شد، در همین راستا نمایشگاه هایی بنام فردوسی برپا می شود و برنامه های ادبی با این محور برگزار می شود. همچنین بنیاد فرهنگی و هنری رودکی و سایر مجموعه های فرهنگی و هنری برنامه های متنوعی با موضوع فردوسی خواهند داشت.

 

 

شالویی خاطر نشان کرد: برنامه ریزی کرده ایم موضوع فردوسی در نمایشگاه کتاب امسال بیشتر مورد توجه باشد و در حاشیه نمایشگاه هم برنامه هایی با موضوع فردوسی برگزار می کنیم.

 

 

رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران با اشاره به برگزاری همایش «بازشناسی نقش فردوسی و هویت ملی» با پیام رییس جمهور  گفت: این نشان دهنده توجه رییس جمهور به مفاخر است. مهربانی، صلح، دوستی، وفای به عهد، روحیه ایثار و فداکاری مهمترین پیام شاهنامه است و در همایش «بازشناسی نقش فردوسی و هویت ملی» سخنرانی های عالمانه ای درباره این مفاهیم خواهد شد.

 

 

وی اظهار کرد: جایزه جهانی فردوسی مبنایی برای شناخت فعالان و پژوهشگران حوزه فردوسی در همه بخش هاست  و در همین راستا آثار آنها مورد بررسی قرار می گیرد. همانطور که می دانید شاهنامه مملو از موضوعات مهم است و این قابلیت را دارد که در سطح دنیا به آنها پرداخته شود، در ترکیه هم افراد متعدد داریم و امیدوارم برگزیدگانی از این کشور داشته باشیم.

 

 

رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران درباره این نکته که شاهنامه در جغرافیای فرهنگی ایران جایگاه ویژه ای دارد، گفت: ما در حوزه فرهنگ و ادب به مرزبندی توجه نداریم، برخی بزرگان در حوزه مرزی ایران نیستند اما باید به آنها توجه داشته باشیم، افغانستان و برخی دیگر از کشورها مورد توجه ما هستند.

 

 

کد خبر 1266008

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha