اهل بیت(ع)مطمئن ترین مسیر برای رسیدن به معرفت دینی هستند

خاتمی گفت: گفت: مجرا و مسیر مطمئن برای رسیدن به معرفت دینی، اهل بیت(ع) که مفسران قرآن، وارثان علوم انبیا و خازنان علم الهی هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان مازندران، سیده عطیه خاتمی- مدیر مرکز تخصصی نورالزهرا(سلام الله علیها) ساری- امروز(۱۸اردیبهشت) در نشستی با عنوان «دکترین امامت از منظر امام رضا(علیه السلام)» در جمع طلاب این مرکز اظهار کرد: در ابتدا این سوال مطرح می شود که از منظر آموزه‌های وحیانی اسلام، چه لزومی دارد اهل‌بیت(علیهم السلام) مرجعیت دینی و علمی مسلمانان قرار گیرند؟

 

وی ادامه داد: آشنایی با معارف اسلام، برای مسلمانان یک ضرورت است که آن را در عصر حضرت رسول(صلی الله علیه و آله) از ایشان می آموختند اما پس از آن حضرت، مجرا و مسیر مطمئن برای رسیدن به معرفت دینی، اهل بیت(علیهم السلام) که مفسّران قرآن، وارثان علوم انبیا و خازنان علم الهی هستند.

 

خاتمی تصریح کرد: شیعه معتقد است که امامان(علیهم السلام) در تمام شئون بجز در مسئلۀ وحی، با پیامبر(صلوات الله علیه) هم‌گام و هم‌سنگ هستند؛ بنابراین باید مثل ایشان، از خطا، لغزش و گناه معصوم باشند، اما اهل‌سنت، جانشینی پیامبر(صلی الله علیه و آله) را یک مقام اجتماعی می‌دانند نه یک منصب الهی و شخص خلیفه از طریق انتخاب به این مقام نایل می‌شود؛ لذا به اعتقاد آنان مقام عصمت برای شخص خلیفه ضروری نیست.

 

وی خاطرنشان کرد: به گواهی عقل و به فرموده وحی، در هر مسئله ای باید به کارشناسان و آگاهان آن مسئله مراجعه کرد؛ قرآن کریم می فرماید: «فاسئلوا اهلَ الذِّکر اِنْ کنتم لا تَعلمون» اگر نمی دانید، از دانایان و آگاهان بپرسید؛ علامه طباطبائی می نویسد، آیه، به یک اصل عمومی عقلایی اشاره دارد و آن این که جاهل به اهل خبره مراجعه می کند اما این که در امور دین، اهل ذکر و آگاهی کیست، در روایات بر "اهل بیت" تطبیق شده است.

 

خاتمی بیان کرد: دین، فقط به رابطه فردی با خدا و آشنایی با احکام فردی اختصاص ندارد؛ مسائل اجتماعی و سیاسی و شئون رهبری و رهروی نیز در قلمرو دین قرار دارد، از این رو امت پیامبر(صلوات الله علیه و آله) باید در خط سیاسی و عمل اجتماعی هم از این خاندان تبعیّت کنند؛ توصیه های فراوان شده که در مسائل دینی و اجتماعی، نه از اهل بیت(علیهم السلام) جلو بیفتد و نه از آنان عقب بماند، بلکه با آنان همراه شده و به همان نحو عمل کند.

 

وی افزود: انسان باید برای کارها، جهت گیری ها، حرف ها و عقایدش «حجت» داشته باشد تا خداوند از او بپذیرد؛ حجت شناسی و عمل بر طبق حجت و برهان، از وظایف یک مسلمان است؛ ما امامان و اهل بیت(علیهم السلام) را حجت از سوی خدا می شناسیم، به همین دلیل گفتار، کردار و فرمان آنان برای ما حجت و دلیل است.

 

خاتمی تاکید کرد: علوم اهل بیت(علیهم السلام)، نشأت گرفته از دانش بی پایان الهی و به اصطلاح معروف، «علم لدنّی» است؛ علمی که نقص و خطایی در آن راه ندارد و چون آنان دانش آموخته علوم ربّانی اند، پس در کسب دانش صحیح هم باید شاگرد آنان بود.

 

وی افزود: در کشاکش حرف ها، دعوت ها، تبلیغ ها و تعلیم ها، گاهی کسانی گمراه می شوند یا دنباله رو گمراهان می گردند، برای این که حق را گم نکنیم و در مدار حرکت های ضلالت بار و داعیه های بی اساس و باطل قرار نگیریم، باید معیار و شاخص درستی داشته باشیم و به دست گیره محکمی چنگ بزنیم که امواج، ما را به این سو و آن سو نبرد؛ اهل بیت، همان معیار صحیح و ستون استوار و حبل المتین محکم و چراغ راهنما هستند.

کد خبر 1266139

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha