مدرسه باید میدان حضور نیروهای واجد صلاحیت در حوزه تربیتی باشد

پارسانیا گفت: مدرسه یک حصار متشکل از چند کلاس نیست بلکه مدرسه در تحول بنیادین باید میدان حضور و ظهور نیروهای واجد صلاحیت در تربیت شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از قزوین، علی پارسانیا- مشاور وزیر در اجرایی سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش- در آیین بزرگداشت مقام معلم که امروز (دوشنبه ۱۸ اردیبهشت) در سالن اجتماعات شهید رجایی قزوین برگزار شد، بیان کرد: امام خمینی (ره) فرمودند معلمی شغل انبیاست و این فرمایش امام، عبارت سنگینی است و به راحتی قابل بیان نیست، مقام معظم رهبری هم فرمودند هیچ قشری در کشور به اندازه معلم اثرگذار نیست و سوال اینجاست که چرا جایگاه معلمی با منزلت انبیا مقایسه می شود.

 

مشاور وزیر در اجرایی سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ادامه داد: بر اساس فرمایش بزرگان، معلم یک آموزش دهنده صرف و تعلیم دهنده تعلیمات علمی نیست، بنابراین باید ببینیم نقش انبیا چیست تا نقش معلم مشخص شود و بر این اساس، بزرگداشت مقام معلم بزرگداشت آن نقش پیغمبرگونه معلم است.

 

وی عنوان کرد: بر اساس آیات قرآن کریم، همه ما محتاج بوده و عین فقرهستیم، تنها کسی که غنی است، خداوند متعال است؛ سعادت بشر در گرو این است فرد متوجه شود فقیر مطلق بوده و وابسته محض است و اگر در جستجوی غنی شدن است به خداوند متصل شود و کار معلم، تعلیم و تربیت و برقراری این اتصال است، در واقع کار معلم این است سبب اتصال زمین و آسمان شود و این چنینی معلمی شغلش شغل انبیاست.

 

پارسانیا اعلام کرد: کار معلم و تعلیم و تربیت این است پل رابط بین فقیر مطلق و غنی مطلق باشد، از این رو اگر بتوانیم این ادراک فقر را در دانش آموز و متربی به وجود آوریم و دستش را بگیریم، متصل به غنی مطلق شود، کار معلمی صورت گرفته است.

 

وی گفت: در خصوص سند تحول آموزش و پرورش که نوشته شده، مقام معظم رهبری تأکید داشتند سند تحول بنیادین، چراکه تعریف ما از تربیت باید تغییر کند و تحول بنیادین یعنی بن مایه های تعلیم و تربیت باید تغییر کند و اگر دانشگاه فرهنگیان مأموریت ویژه خود را تربیت معلمی تعریف کند که سبب اتصال زمین و آسمان شود، درست حرکت کرده و در واقع کار معلم ربط بین متربی و خداوند متعال است و اگر معلم به این جایگاه رسید، شغل او شغل انبیاست.

 

مشاور وزیر در اجرایی سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تصریح کرد: اگر توانستیم دانش آموز را به گونه ای تربیت کنیم که با نگاه به طبیعت، گویی به آیات خداوند می نگرد، اینجا شغل معلمی و انبیا را ایفا کردیم و این امر در درک جایگاه معلم مهم است.

 

وی اضافه کرد: در برگداشت مقام معلم، باید نقش جدی معلم را درست بیان کنیم، اینکه معلم در کلاس درس آموزش ریاضی و غیره می دهد ارزشمند است ولی این شغل انبیا نیست بلکه معلم باید بین دانش آموز و خداوند پل بزند و سبب اتصال شود.

 

پارسانیا گفت: در این کشور انقلابی صورت گرفته است و حرکتی شروع شده و دشواری های پیچیده ای هم روبروی ما قرار دارد و اگر این مسیر بخواهد به هدف برسد نیازمند تربیت نسل است.

 

وی خاطر نشان کرد: نسلی که نسبت به کشورش بی تفاوت باشد و نسلی که خود را بدهکار جامعه نداند، نمی تواند اثرگذار باشد، نقش معلم به لحاظ مبنایی در کنار اتصال بین متربی و خداوند، در این شرایط خاص تاریخی ایران، اهمیت مضاعفی یافته و آن تربیت نسل برای رسیدن انقلاب به اهداف است که جز از عهده معلم برنمی آید.

 

مشاور وزیر در اجرایی سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش عنوان کرد: برای اینکه در معلم و برنامه درسی ما تحول رخ دهد، نیازمند مشارکت جمعی همه ارگان ها و دستگاه های دولتی و ملی هستیم و مدرسه یک حصار متشکل از چند کلاس نیست بلکه مدرسه در تحول بنیادین باید میدان حضور و ظهور نیروهای واجد صلاحیت در تربیت شود.

 

وی یادآور شد: مدرسه کانون اصلی پیشرفت است و نمی شود آن را رها کرد و هم مسئولان باید پای کار مدرسه آیند، مدرسه جزو مهمترین سنگرهای انقلاب اسلامی است که دشمن روی آن تمرکز کرده است و اگر مجموعه کشور به داد مدرسه نرسد، انقلاب اسلامی ضربه خواهد خورد و مجلس و دولت باید به داد مدرسه برسند و همه باید در خدمت مدرسه باشند.

 

کد خبر 1266154

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha