مسجد جامع «مأدبا» یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر مأدبا در اردن

مسجد جامع «مأدبا» یکی از بزرگ‌ترین مساجد شهر مأدبا در اردن است که امروزه به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری این شهر به شمار می آید.

خبرگزاری شبستان، گروه جهان اسلام: مسجد جامع «مأدبا» یا مسجد «الحسین بن طلال» یکی از بزرگ ترین مساجد شهر مأدبا در اردن است. این مسجد مشابه مسجد «سلطان احمد» در استانبول ترکیه است و از جاذبه های گردشگری شهر مأدبا به شمار می آید.

 

این مسجد متعلق به زمان فتح بیت المقدس است، زمانی که ارتش مسلمانان در دوره خلفای راشدین برای فتح قدس از جاده مأدبا عبور می کردند، به برپایی نماز در این جاده اقدام کردند. این مسئله باعث شد تا مکان برپایی نماز یک مسجد ساخته شود.

 

این مسجد تا سال 1929 میلادی به تدریج به دلیل شرایط آب و هوایی و مهاجرت جمعیت یعنی دوره «فرا اردن» ناپدید شد. پس از آن، شاهزاده «عبدالله بن الحسین» زمین این مسجد را خریداری کرد و مسجد کوچکی در آن ساخت. در سال 2007 میلادی پس از بازسازی، این مسجد به شکل کنونی ساخته و به مسجد جامع تبدیل شد.

مساحت این مسجد دو هزار و 950 مترمربع است و بیشترین تعداد جمعیت را در میان مساجد شهر مأدبا به خود اختصاص داده است. مسجد جامع مأدبا ب عنوان یکی از بزرگ‌ترین مساجد اردن و مهم‌ترین آثار این شهر به شمار می آید.

موقع مسجد الملك حسين بن طلال - المستودع الدعوي الرقمي

سبک معماری مسجد مأدبا متعلق به دوره عثمانی است. سقف این مسجد با یک گنبد اصلی به ارتفاع 23 متر پوشیده شده است. چهارکنبد نیز در اطراف گنبد اصلی قرار دارد که قطر هرکدام از آنها سه متر است و از گنبد اصلی کوچک‌تر هستند. همه این گنبدها با ورق‌های مسی پوشیده شدند. پوشاندن گنبدها با ورق‌های مسی به این مسجد سبک قدیمی داده است.

 این مسجد همچنین دو گلدسته مخروطی شکل به ارتفاع 40 متر و قطر 3.27 متر دارد.  نمای بیرونی این مسجد و رواق آن با سنگ آهک پوشیده شده است. طبقه همکف این مسجد شامل سالن ها، دفترها، پاساژهای تجاری به همراه پارکینگ است. داخل مسجد با نقش و نگارهای زیبا و آیه ‌های قرآنی مزین شده است.

 

صحن این مسجد متشکل از یک نمازخانه برای بانوان و دو دروازه است که  یکی از این دروازه ها با قطعه سنگ هایی تزیین شده است که متعلق به در اصلی مسجد قدیمی است.

موقع مسجد الملك حسين بن طلال - المستودع الدعوي الرقمي

 

کد خبر 1266297

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha