صبر و حوصله و گفتگو محور بودن نقد و بررسی اولین گام  برای نشر یک اثر است

ناصری درباره چگونه پذیرفته شدن یک اثر صبر و حوصله به خرج دادن و گفتگو محور بودن نقد و بررسی یک اثر را از اولین گام های مراحل نشر اثر دانست.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از روابط عمومی تلویزیون اینترنتی کتاب از سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، فریاد ناصری مدیر نشر حکمت کلام، اظهار داشت: برای یک اثر ناشرین شناخته شده در همان حوزه را باید شناخت و به همان ها مراجعه کرد. این نکته در پذیرش آثار ارائه شده یکی از اولین گام ها است. از همین رو گاهی نویسندگان با آثاری که تالیف کرده اند و با مراجعه  به ناشرین مربوطه معرفی می گردند.

 

فریاد ناصری گفت: هر نشر معیار و قضاوت خودش را دارد. اما فرم و محتوا و مهارت تخصصی که یک اثر دارد در میزان قبول شدن موثر است. در کنار ذوق و قریضه باید مهارت لازم هم وجود داشته باشد.آثار پس از پذیرش به ویراستار ارسال شده و ایرادها و اشکال های وارد در کار برطرف و صفحه بندی می شود تا به ارشاد ارسال کنیم.

گاهی دلایل ویراستار منشا اتفاقات خوبی در ذهن می شود

وی در پاسخ به سوال رسم الخط داشتن هر ناشر، بیان کرد: اصولش این است و هر ناشری رسم الخط خود را دارد. ما در نشر سعی کردیم نه چندان رسم الخط کلاسیک و نه چندان رسم الخط امروزی باشد.بلکه یک رسم الخط میانه را پیش گرفتیم. که برای طیف های مختلف قابل پذیرش باشد.

مدیر نشر حکمت گفت: تغییراتی که سر ویراستار برای یک اثر در نظر دارد، نباید در مقابلش جبهه گرفت . بلکه بهتر است دلایلش را بشنویم. ممکن است آن دلایل در ذهن ما سبب اتفاقات خوبی شود و به بهبود اثر کمک کند.

 یک اثر پس از ویراستاری به صفحه بندی می رسد و در قطع خود انجام می شود

 ناصری در خصوص قطع و شکل کتاب افزود: حجم کتاب بسیار موثر است. مثلا اگر کتاب حجیم باشد در این صورت قطع بزرگ مناسب است. قطع و اندازه یک مسئلۀ بصری است و در واقع ما وارد یک امر بصری می شویم. وی افزود شکل کتاب یک اثر تجسمی است و میزان حاشیه و ورق خوری و قطع کتاب خودش یک شکل است. شکلی که اگر درست انتخاب گردد چشم نواز است و خواننده حس و حال بهتری را تجربه خواهد کرد.

وی در پاسخ به سوال اینکه انتخاب طرح جلد بر عهدۀ چه کسی است، بیان کرد:انتخاب طرح جلد حق ناشر است. اما در یک سیر گفتگویی با مولف باید شکل گیرد، چرا که مولف به محتوا و درونمایۀ کتاب تسلط بیشتری دارد و با این گفتگو کار بهتر پیش خواهد رفت.

ناصری گفت: یکی از مسائلی که وجود دارد این است که مولفین برای چاپ اثر عجله دارند. البته حق هم دارند چون کار تمام شده و منتظر خروجی هستند. اما روند اداری کار زمان بر است. شاید در کوتاه ترین حالت ممکن یکسال به طول می انجامد

 

قیمت کتاب نسبت به سایر محصولات مناسب تر است

وی همچنین دربارۀ نحوۀ قیمت گذاری کتاب اذعان کرد: طبق هزینه کاغذ و مقوا، چاپ، صحافی، طرح جلد و غیره یک قیمت تمام شده ای را باید در نظر گرفت. اما آنچه مرسوم است این است که عدد قیمت تمام شدۀ یک کتاب ضرب در سه یا سه و نیم شده و به این شکل قیمت نهایی تایید یگردد. مثلا اگر یک کتاب با طراحی جلد و غیره 70هزار تومن باشد ضرب در سه یا سه و نیم شده و قیمت اصلی آن تعیین می گردد. البته الان صفحه ای و برگی هم قیمت گذاری می کنند.

مدیر نشرحکمت کلامدربارۀ گران بودن کتاب ،اظهار داشت:کماکان کتاب نسبت به محصولات دیگر قیمت مناسب تری دارد. ما باید قیمت را واقعی کنیم و باید کاری کنیم که کتاب با قیمت خوب و واقعی عرضه شود.

  در پایان فریادناصری در خصوص کاغذهای یارانه ای، بیان کرد: در ایام کرونا یک سری کاغذ باگ و خارجی از طرف اتحادیه ناشران به ناشرها داده شد. این اواخر هم کاغذ ایرانی دادند. که این کاغذ برای نشر کیفیت ندارد با توجه به امکاناتی که داریم برای چاپ مناسب نیست. اما همین کاغذ دادن به ناشران کار خوبی هست. هم اکنون با مراجعه به سایت خانه کتاب به هر کسی که تقاضای کاغذ داشته باشد اعطا می شود.

گفتنی است، شبکۀ تلویزیونی کتاب در سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در دو بخش مجزای «استودیو شبکه کتاب» و «غرفه شبکه کتاب» فعالیت دارد.

کد خبر 1266711

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha