معارف شیعه در زمان امام صادق (ع) مجالی برای نشر پیدا کرد

حجت الاسلام محمدی با بیان اینکه شخصیت و سیره امام جعفر صادق (ع) به گونه ای بود که حتی کسانی که در مقام معارضه با دین بودند وقتی خدمت ایشان می رسیدند جزو اصحاب خاص حضرت می شدند، گفت: در دوره تاریخی حضرت صادق (ع) مجالی برای نشر معارف شیعه پیدا شد.

حجت الاسلام «علی محمدی»، پژوهشگر دینی درباره نقش امام جعفر صادق(ع) در توسعه و ترویج معارف شیعی به خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان گفت: در دوران حضرت صادق (ع) مجالی برای نشر معارف شیعه و احکام شیعه پیدا شد؛ خیل کثیری از روایات ما در باب فقه و احکام از صادقین (ع) یعنی امام باقر (ع) و امام جعفر صادق (ع) است؛ این دو امام بزرگوار جزو  امامانی هستند که معارف شیعی و احکام  شریعت را نشر دادند.

 

 

این پژوهشگر دینی اظهار کرد: شخصیت و سیره امام جعفر صادق (ع) به گونه ای بود که حتی کسانی که در مقام معارضه با دین بودند وقتی خدمت ایشان می رسیدند جزو اصحاب خاص حضرت می شدند مثل جناب «هشام بن حکم». بسیاری از روایت بلند اخلاقی هشام بن حکم در زمان امام موسی کاظم به ما رسیده است، او کسی بوده که در ابتدا برای معارضه با امام صادق(ع) خدمت ایشان آمد و حضرت با او در مقام ملاطفت برخورد کردند و او به مرام حضرت صادق (ع) جذب شدند و جزو اصحاب خاص او شد.

 

 

حجت الاسلام محمدی افزود: در مناظرات عقلی اشخاص خاصی مثل هشام بن حکم در کنار حضرت صادق(ع) بودند و در مباحث نقلی افرادی مثل ضراره در کنار ایشان بودند؛ اینها کسانی بودند که در مکتب امام صادق (ع) پرورش پیدا کردند.

 

 

این پژوهشگر دینی تصریح کرد: خیل کثیری از روایات که بدست ما رسیده است حاصل زحماتی بوده که این دو امام همام برای نشر معارف شیعه کشیدند. در روایت کتب شیعی به وفور قال الصادق، قال الباقر یا قال ابوعبدالله دیده می شود چون اسم روایی حضرت صادق (ع) ابا عبدالله است. امام صادق (ع) جزو بانیان عزای سیدالشهدا بودند و روایات زیادی از حضرت در این باره نقل شده است، امام صادق می فرماید: «هر جزعی مکروه است مگر جزع بر سیدالشهدا».

 

 

حجت الاسلام محمدی با اشاره به اینکه امام صادق (ع) نشر دهنده معارف سیدالشهدا (ع) هستند، گفت: امام صادق (ع) در باب گریه بر سیدالشهدا و انشای شعر بر سیدالشهدا نکات قابل تاملی دارند؛ خود حضرت جزو کسانی هستند که این امور را نشر دادند.

 

کد خبر 1267239

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha