رونمایی از دو اثر مرحوم منذر /از «محاکم شرع» تا «بوسه بر خاک پی حیدر»

دو اثر از مرحوم حجت‌الاسلام و المسلمین علی ابوالحسنی (منذر) با عناوین «محاکم شرع» و «بوسه بر خاک پی حیدر» در غرفه مشترک سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و کانون اندیشه جوان با حضور فرزند آن مرحوم رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان: در جریان برگزاری ششمین روز از سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، غرفه مشترک سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و کانون اندیشه جوان میزبان رونمایی از دو اثر مرحوم حجت‌الاسلام و المسلمین «علی ابوالحسنی» (منذر) با عنوان «محاکم شرع» و «بوسه بر خاک پی حیدر (ع)» بود که با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین «محمدصادق ابوالحسنی» فرزند آن اندیشمند، برگزار شد.

 

حجت‌الاسلام و المسلمین ابوالحسنی در ابتدای این نشست با اشاره به جایگاه و اهمیت کتاب در زندگی، اظهار کرد: من از دوران کودکی همواره با کتاب عجین بودم و به مطالعه علاقه داشتم؛ البته علت این مساله رویکرد مرحوم پدرم بود چراکه او در حوزه کتاب به معنای واقعی کلمه یک اعجوبه بود.

این محقق ادامه داد: مرحوم منذر در طول 56 سال زندگی‌ پرباری که داشت، دست کم 50 جلد کتاب مهم علمی تالیف کرد، همچنین بیش از 300 مقاله پژوهشی را منتشر کرد و قریب بر یک میلیون فیش نیز از او باقی مانده است.

 

وی در ادامه به کتاب «بوسه بر خاک پی حیدر» اشاره کرد و گفت: این اثر در هزار صفحه تالیف شده و در نگارش آن از 600 منبع مهم استفاده شده است، مرحوم منذر در این اثر نظرات چهل شاهنامه‌پژوه وچندین استاد دانشگاه در عرصه فردوسی‌پژوهی را به بوته نقد برده و ثابت کرده است که قرآن و حکمت‌های نهج‌البلاغه و معارف شیعی در اشعار فردوسی وجود دارد.

 

حجت‌الاسلام و المسلمین ابوالحسنی دربخش دیگری از این نشست با اشاره به کتاب «محاکم شرع» تصریح کرد: این کتاب اثری کارآمد در عرصه عدالت قضایی در تاریخ ایران است که پدرم به رشته تحریر در آورد و من نیز مبادرت به تکمیل آن کردم.

 

این پژوهشگر ادامه داد: در کتاب «محاکم شرع» یک دوره الگوی تاریخی از سیره علمای معاصر و  به طور کلی دو قرن اخیر تا اوایل دوره پهلوی بررسی شده و می‌تواند رهاورد نیکویی برای روزگار کنونی به شمار آید، این کتاب نشان می‌دهد بسیاری از مشکلات قضایی امروز را می توان با میراث گرانسنگ فقها حل کرد.

 

وی گفت: این کتاب در دو بخش شامل بخش رفتاری، متشکل از اصول مهمی که فقها داشتند و همچنین بخش «تبیین فقه» است که نقش فقه در تاریخ معاصر ایران را بررسی می کند.


 

گفتنی است: سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران تا۳۰ اردیبهشت‌ماه در مصلای بزرگ امام خمینی‌(ره) برگزار شده و علاقه مندان برای حضور در غرفه مشترک سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و کانون اندیشه جوان می توانند به شبستان مصلی، راهرو 7، غرفه 35 مراجعه کنند.

کد خبر 1267276

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha