سدهای شمال کشور از چرخه آب زراعی خارج هستند / قاطعانه خواستار توقف انتقال آب مازندران و احداث سد فنیسک هستیم

مومنی گفت: سدهای شمال کشور از چرخه آب زراعی خارج هستند و بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد آورده آبی کاهش پیدا کرده و امکان بهره برداری سنتی از رودخانه ها وجود ندارد و به شدت به جریان آب بهنگام هستیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان مازندران، بابک مومنی مشاور وزیر جهادکشاورزی در استان های شمالی در سخنانی قبل از خطبه های نماز جمعه ساری اظهار کرد: بحران کم آبی و چالش های خشکسالی در استان های شمالی وجود دارد و در این بخش در راستای اطلاع رسانی وارد کار شدیم تا محدودیت ها اطلاع رسانی شود.

وی افزود: 77 درصد برنج به عنوان دومین غذای سبد غذایی کشور توسط شمال کشور تهیه می شود و مازندران 42 درصد تولیدکننده برنج کشور است و 71 درصد مرکبات  در مازندران است و بالاترین عملکرد کشور و 10 درصد ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی کشور را مازندران تولید می کند.

مومنی گفت: کشاورزی در مازندران فقط تولید نیست بلکه معیشت و امنیت مازندران به این مساله گره خورد و در سال جاری 19 درصد و سال گذشته در کل کشور 24 درصد کاهش نزولات جوی داشتیم و در مازندران 18 درصد و امسال تا پایان فروردین ماه به 35 درصد هم رسیده است و استانی که رتبه 21 میزان نزولات جوی بودیم اکنون دررتبه 9 قرار داریم و با بارش های اخیر نمی توان به این تصور رسید که از خشکسالی خارج شدیم.

مشاور وزیر جهادکشاورزی در استان های شمالی با اعلام اینکه تا امروز بیشترین بارش ما در غرب است و در شرق با خشکسالی دست و پنتجه نرم می کنیم؛ یادآور شد: عملا ذخیره برف مناسبی در مخازن نداریم و مخازن سد شهید رجایی هم آبی برای ذخایر زراعی ندارد و در بدترین شرایط  20 تا30 سال گذشته قرارداریم.

وی افزود: سدهای شمال کشور از چرخه آب زراعی خارج هستند و بیش از 70 تا 80 درصد آورده آبی کاهش پیدا کرده و امکان بهره برداری سنتی از رودخانه ها وجود ندارد و به شدت به جریان آب بهنگام هستیم.

مومنی گفت: با پیگیری استاندار مازندران و نماینده ولی فقیه در مازندران، 265 میلیارد تومان اعتبار در بخش کشاورزی و همین مبلغ در شرب و صنعت اعتبار برای خشکسالی در نظر گرفته شده که در سرفصل های بازچرخانی آب و تجهیز چاهها مدنظر گرفته شده است.

وی اظهار کرد: حداکثر نیاز آبی ما خرداد و تیرماه است و اگر با همت جهادی در این بخش وارد کار شویم، بر مشکلات نائل می آییم و انتظار است تا مسوولان و جامعه دانشگاهی و مردم در بخش مدیریت وارد کار شوند و با توجه به تامین اعتبارات برای رفع مشکلات کار شود.

مومنی خاطر نشان کرد: 20 هزار هکتار از اراضی شمال کشور زیر کشت برنج در سال جاری نرفت و باید کشت جایگزین مورد توجه و در اختیار جامعه کشاورزی قرار گیرد و با توجه به تغییر اقلیم، کشت برنج بهینه نیست و باید به سمت خشکه کاری برنج و ارقام متناسب و توسعه در جامعه کشاورزی حرکت شود و آب بندان ها باید به طور جدی پیگیری شود و مرمت و بهسازی در دستور کار قرار گیرد.

وی یادآور شد: با چالش جدی در بخش تامین آب در مازندران مواجه هستیم و در چنین شرایطی انتقال آب بین حوزه ای و خروج آب ازسرشاخه ها به استان های دیگر و احداث سد فنیسک راهبرد درست و صحیحی نیست و قاطعانه خواستار توقف چنین پروژه هایی هستیم .

کد خبر 1267743

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha