شرکت ۱۰ هزار نفر از خراسان جنوبی در دوازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی

حاجی با بیان اینکه تاکنون ۱۰ هزار نفر از خراسان جنوبی در دوازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی شرکت کرده اند، گفت: برای اولین بار اجرای طرح کسب و کارهای کتابخانه محور به منظور توسعه اشتغال و کارآفرینی در روستاهای خراسان جنوبی اجرا می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، محمود حاجی-مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی-صبح امروز (۱ خرداد) در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: ۸۳ کتابخانه در خراسان جنوبی وجود دارد که از این تعداد ۱۱ باب مشارکتی است.

 

وی ادامه داد: تعداد اعضای کتابخانه ها تاکنون ۴۸ هزار و ۳۴ نفر رسیده است و در کل کتابخانه های استان سرانه کتاب به ازای هر یک نفر ۱.۲۵ است که در افق ۱۴۰۴ باید به چهار کتاب برسد.

 

*کتابخانه مرکزی بیرجند نیازمند ۱۱۰ میلیارد تومان اعتبار

حاجی با بیان اینکه ۴۳ باب کتابخانه شهری هستند، افزود: در شهر ماژان کتابخانه وجود ندارد به این دلیل که جمعیت اندکی در این شهر ساکن هستند و در ۲۸ روستا شاهد فعالیت کتابخانه ها هستیم و کتابخانه های چهکند بیرجند و شاهرخت زیرکوه فعال می شود.

 

مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی در خصوص پروژه ها عنوان کرد: در سطح استان ۲۱ پروژه فعال داریم که در تمام شهرستان ها در حال احداث هستند و در قاینات پروژه بزرگ کتابخانه مرکزی به عنوان بزرگترین پروژه با ۲ هزار و ۹۵۰ متر زیربنا و با پیشرفت فیزیکی ۵۵ درصد در دست احداث قرار دارد.

 

وی در ادامه گفت: در طی سفر رئیس جمهور به استان اعتباری جهت کتابخانه ها در نظر گرفته شد که با این میزان اعتبار ۶ پروژه بالای ۵۰ درصد پیشرفت به مرحله بهره برداری خواهند رسید.

 

حاجی در خصوص کتابخانه مرکزی بیرجند اظهار کرد: زمین این کتابخانه سال گذشته مشخص شد و باید وارد فاز تامین اعتبار آن شویم و امیدواریم به زودی شاهد آغاز عملیات اجرایی این کتابخانه باشیم و این کتابخانه شامل همه استانداردها است و این پروزه ۱۱ هزار متر زیربنا دارد که جهت احداث نیازمند ۱۱۰ میلیارد تومان اعتبار است.

 

مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی بیان داشت: امسال در تلاش هستیم تا کتابخانه امیرآباد بیرجند با به مرحله افتتاح برسد.

 

*ثبت ۴۷ هزار کتاب اهدایی طی سال گذشته در خراسان جنوبی

وی با اشاره به احداث کتابخانه در بافت تاریخی بشرویه گفت: امسال عملیات اجرایی ساخت این کتابخانه آغاز می شود و به دنبال این هستیم تا به عنوان کتابخانه منابع چاپ سنگی و خطی استان و توریست پذیر معرفی کنیم.

 

حاجی به بحث امانت کتاب اشاره کرد و افزود: در سال گذشته ۳۱۳ درصد در زمینه بحث امانت کتاب در استان رشد داشته که نشان دهنده افزایش علاقه مردم به کتاب است و مردم خراسان جنوبی مردمانی کتابخوان هستند.

 

مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی ادامه داد: در تمامی کتابخانه ها بخش کودک فعال است و کودکان می توانند از خدمات مختلف این بخش بهره ببرند و بیشترین امانت کتاب در بین کودکان بوده و ذائقه آنان به سمت کتاب قصه های خوب برای بچه های خوب بوده است.

 

وی بیان کرد: بزرگترین عضو کتابخانه متولد ۱۳۲۷ با ۱۱۰ امانت کتاب و کوچکترین عضو کتابخانه های استان متولد ۱۴۰۰ با ۹۶ امانت کتاب فعالیت دارند.

 

حاجی در خصوص بحث اهدای کتاب گفت: در سال گذشته ۴۷ هزار از کتاب های اهدایی مردم استان را ثبت کردیم و در سال گذشته ۱۲۹ هزار کتاب به کتابخانه های استان اضافه شد.

 

مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی با بیان اینکه مقام معظم رهبری فرمودند که کتابخانه ها باید به پایگاه های بزرگ فرهنگی تبدیل شوند، افزود: به دنبال این هستیم تا وارد مسائل فرهنگی و اجتماعی شویم و در این راستا طی سال گذشته ۶هزار و ۴۷۹ برنامه فرهنگی در کتابخانه های استان اجرا شد.

 

وی ادامه داد: استعداد و کشف استعدادهای قصه گویی یکی از برنامه هایی بود که سال گذشته اجرا شد و در آزمون شرق کشور، پنج نفر از خراسان جنوبی حضور یافتند و ۲۰ مسابقه الکترونیکی در استان برگزار کردیم.

 

*کسب و کارهای کتابخانه محور؛فرصتی برای توسعه کارآفرینی و اشتغال

حاجی به دوازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی اشاره کرد و گفت: هدف این جشنواره توسعه و تعمیق فرهنگ رضوی با کمک یار مهربان است و سال گذشته از خراسان جنوبی ۳۳ هزار نفر مشارکت داشتند و این جشنواره در چهار گروه به سه شکل فردی، گروهی و خانوادگی اجرا می شود.  

 

مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی ادامه داد: تنها یک مسابقه کتابخوانی صرف نیست و تاکنون در استان ۱۰ هزار نفر شرکت کرده اند و علاقمندان تا ابتدای تیرماه می توانند در این جشنواره شرکت کنند.

 

وی با اشاره به بحث کسب و کارهای کتابخانه محور عنوان کرد: برای اولین بار این طرح اجرا می شود و در بسیاری از نقاط استان به خصوص روستاها به دنبال این موضوع رفتیم که از فضای کتابخانه ها به عنوان نماینده دستگاه های اجرایی برای خدمات رسانی به مردم استفاده کنیم.

 

حاجی در ادامه گفت: هدف از اجرای این طرح اجرای اهداف فرهنگی است و معتقد هستیم که هر توسعه ای برای پایدار بودن نیازمند توسعه فرهنگی است و خدمت را به در خانه افراد بردیم و کتابخانه ها را به محل آموزش جهت اشتغال و آفرینی تبدیل کردیم و این خدمت را به صورت رایگان ارائه می شود.

 

مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی ادامه داد: در این راستا یک رویداد طی تیرماه در استان اجرا می شود و یک همایش ملی با عنوان کسب و کارهای کتابخانه ای در مهرماه در مشهد مقدس نیز در ۱۰ موضوع برگزار خواهد شد.

 

*معافیت مالیاتی برای خیرین کتابخانه ساز

وی به برنامه های سال جاری اشاره کرد و افزود: برگزاری ویژه برنامه های مناسبتی، روز زبان و ادبیات فارسی و در دستور کار قرار دارد.

 

حاجی با بیان اینکه خیرین با مشارکت در ساخت کتابخانه ها می توانند از معافیت مالیاتی بهره مند شوند، گفت: افرادی که در استان در زندان ها دارای جرائم قابل تغییر هستند می توانند جرائم حبس خود را به خدمت در کتابخانه های عمومی تبدیل کنند و این طرح تاکنون در استان اجرا شده است.

 

مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی در پایان بیان کرد: یک طرح ویژه نابینایان برای اولین بار در استان اجرا شد که طرح پست کتاب بود و در این راستا کتاب مورد نیاز این افراد در اختیارشان قرار می گیرد.

 

 

کد خبر 1268299

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha