دهه کرامت برای خانواده های فاروجی نشاط و شادی آورد

جای خالی برنامه های همگانی در فاروج طی دو ماه گذشته از سال، کاملا مشهود است اما دهه کرامت برای خانواده های فاروجی نشاط و شادی آورد.

خبرگزاری شبستان- خراسان شمالی؛ مرضیه مهربان


یکی از موضوعاتی که در هر جامعه ای به ویژه در حوزه سیاستگذاری باید مورد توجه قرار گیرد، بحث نشاط اجتماعی است که در راستای تقویت آن، امنیت اجتماعی نیز افزایش پیدا می کند و نشاط اجتماعی پویایی و مفید بودن در افراد می باشد. به مناسبت دهه کرامت با مشارکت دستگاه های اداری، همایش پیاده روی خانوادگی جمعه پیش رو در شهر فاروج، در مسیر مسجد رضوی شهر به مسجد بقیه الله که در مجموعه مسکن مهر واقع شده برگزار می شود و این در حالی است که طی دو ماه گذشته کمتر در سطح شهرستان شاهد برنامه همگانی نشاط آور بوده ایم.

 

نشاط اجتماعی در مقابل مشکلات اجتماعی

یک کارشناس حوزه اجتماعی گفت: احساس نشاط اجتماعی یکی از مهمترین پشتوانه ها برای مقابله با مشکلات اجتماعی است.


فائزه علیرضا زاده افزود: باید بپذیریم که یکی از نیازهای بشر امروزی ایجاد فرصت هایی برای شادی و نشاط است چرا که در دنیای امروز به دلیل شیوه زندگی، فشارهای روانی مردم هم افزایش پیدا کرده لذا بیش از هر زمانی نیاز به شادی، احساس می شود.


وی گفت: در گذشته نیاکان ما به خوبی برای ارتقاء سلامت روان به مناسبت های مختلف جشن می گرفتند تا شادی را به خود و دیگران هدیه کنند چرا که به قول حکیم فردوسی خوب می دانستند که «چو شادی بکاهی بکاهد روان // خرد گردد اندر میان»

 

علیرضا زاده با بیان اینکه تقویت هویت فرهنگ دینی، ملی و بومی در قالب برنامه های همگانی می تواند به ایجاد این نشاط با توجه به شرایط اقتصادی فعلی کمک کند، گفت: تقویت نشاط اجتماعی در جامعه به صورت تک عاملی نیست، بلکه مجموعه ای از عوامل در تقویت و یا کاهش نشاط در افراد جامعه تاثیر دارد.


وی افزود: نشاط واقعی به این بستگی دارد که انسان نیازهای درونی خود را از طریقی که جامعه و هنجارهای معمول آن می پذیرد برآورده سازد که یکی از این نیازها، تفریح، ورزش و دورهم بودن اعضای خانواده است.


این کارشناس حوزه اجتماعی گفت: باید توجه داشت احساس شادی به متغیرهای متفاوت اجتماعی و فردی بستگی دارد و نشاط اجتماعی ترکیبی است از شرایط فردی و اجتماعی که فرد را فرا گرفته و در آن زندگی می کند. 


وی با بیان اینکه، در نشاط، احساس سرور لزوماً با خنده همراه نیست ولی احساسی است که موجب لذت فردی می شود، افزود: به طور کلی می توان گفت که احساس نشاط به احساسات مثبت فرد و رضایت خاطر او از زندگی مربوط می شود و نقش مهمی در چارچوب حیات روانی و اجتماعی بازی می کند.


یکی از روحانیون فعال حوزه فرهنگی هم گفت: خداوند سبحان در کتاب آسمانی خود قرآن، نگاه جامع و همه جانبه به مساله نشاط دارد و نتیجه فضل و رحمت خود را برای بندگانش شادمانی می داند و درجای دیگر شادمانی را نتیجه کسب پیروزی افراد در امور تلقی می فرماید.


حجت الاسلام وحید نیکخوی افزود:  معنای چنین سخنی این است که در دین اسلام زندگی با نشاط نعمت و رحمت خداست و اسلام همواره به زدودن اندوه از دل افراد مومن سفارش می کند کما اینکه لفظ شادی در قران 25 با تکرار شده است.


وی گفت: همچنین احادیث زیادی نیز در این مورد بیان شده  از جمله  امام صادق (ع) می فرمایند: شاد کردن مومنان و مسلمانان همطراز شاد کردن خداوند قرار گرفته است.


حجت الاسلام نیکخوی، عوامل زمینه ساز نشاط اجتماعی را مختلف برشمرد و شایسته سالاری، مشارکت اجتماعی، برنامه های تفریحی و ورزشی، امنیت شغلی، موفقیت های اجتماعی، معنویت، احساس امنیت اجتماعی و روانی، تقویت هویت فرهنگی (دینی، ملی و بومی)، الگوهای تربیتی، وضعیت اقتصادی جامعه و ...  را زا آن جمله عنوان کرد.


وی گفت: وجود نشاط اجتماعی در جامعه آثار و پیامد های زیادی دارد. زمانی که مردم جامعه از نشاط اجتماعی برخوردار باشند وفاق، همبستگی، تعلق اجتماعی، تعاملات اجتماعی مطلوب، رضایت از زندگی و سلامت روانی و اجتماعی افراد افزایش می یابد و به موازات آن آسیب های جتماعی نیز کاهش می یابد.


وی افزود: در واقع افرادی که از سلامت جسمی و روانی برخورداند احساس شادمانی بیشتری دارند از طرف دیگر افرادی که شادمان تر هستند کمتر از افراد افسرده بیمار می شوند.

 

تامین بخشی از هدایای همایش پیاده روی سهم شهرداری فاروج  


عضو شورای اسلامی شهر فاروج در پاسخ به سوال تشریح تعداد برنامه های نشاط آفرین و همگانی اجرا شده در شهر  گفت: از ابتدای امسال برنامه همگانی در شهر نداشته ایم و برای اجرای برنامه همایش پیاده روی شهرداری در تامین جوایز مشارکت داشته است.


ابوالفضل اسکندری افزود: تهیه پنج دستگاه دو چرخه تعهد شهرداری در کمیته برنامه ریزی این همایش  به مناسبت دهه کرامت بوده است.


وی یادآور شد: در اجرای این برنامه دستگاه های شهرستان مشارکت دارند.


بانوان شرکت کننده در این برنامه هدیه دریافت می کنند

مدیر فرهنگ و ارشاد اسلامی فاروج گفت:با رویکرد نشاط اجتماعی دردهه کرامت این همایش پیاده روی برگزار می شود.


حسن رضوانی افزود: در محل اجتماع پایانی این همایش نمایشگاه حریم ریحانه با محوریت عفاف و حجاب برگزار می شود و به 100 نفر ازبانوان و دختران شرکت کننده در کنار جوایز قرعه کشی، کتاب اهدا می شود.


وی گفت: تامین 50 جلد از این کتاب ها با اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و 50 جلد اداره تبلیغات اسلامی بوده است. 


در همایش پیاده روی علاوه بر پنج دستگاه دوچرخه، اهدا 50 کارت هدیه، 20 بسته بهداشتی و 12 توپ ورزشی از سوی دستگاه های مختلف تعهد شده است وباید دید بادر پیش رو بودن تابستان دستگاه ها کی از خواب بهاره برای برنامه ریزی فعالیت های نشاط آور در شهرستان بیدار می شوند.

 

کد خبر 1268533

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha