امامزادگان و بقاع متبرکه جزئی از تاریخ، هویت و فرهنگ مردم ایران هستند

حجت‌الاسلام نوروزپور نوشت: امامزادگان و بقاع متبرکه جزئی از تاریخ، هویت و فرهنگ مردم ایران هستند؛ بسیاری از این امامزادگان در زمان حیات خود اهل علم و قلم یا سیاستمدار و تاثیرگذار بوده‌اند و این تاثیرگذاری آنان بر جامعه همچنان ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، پنجم ذی القعده با عنوان روز تجلیل از امامزادگان شناخته می شود، به این مناسبت که امسال با شعار «امامزادگان و بقاع متبرکه، آرامش بخش جان ها» گرامی داشته می شود، حجت الاسلام «محمد نوروزپور»، مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور و کارشناس حوزه دین، یادداشتی اختصاصی در اختیار خبرگزاری شبستان قرار داده است که در ادامه می آید:

 

امامزادگان و بقاع متبرکه پناه امن در تأمین آرامش مردم هستند و در این زمینه امام خمینی(ره) فرمودند: مردم در جوار امامزادگان به آرامش می رسند و بخش عظیمی از مردم با تشرف به امامزادگان و زیارت این انسان های خدایی که دارای کرامت ویژه هستند، آنها را بین خود و خدایشان واسطه قرار می دهند.

 

مقام معظم رهبری هم تاکید دارند بقاع متبرکه و امامزادگان باید به قطب فرهنگی تبدیل شوند. همان گونه که ائمه اطهار(ع) و فرزندانشان در زمان حیاتشان منشا اثر بودند و مردم گرداگرد آنها جمع می شدند و همواره ملجا مشکلات مومنین بودند. در حال حاضر نیز آستان این امامزادگان واجب التعظیم باید محور ارایه خدمات فرهنگی و خدمات اجتماعی باشند.

 

در دوره ای که مردم از وجود امامان معصوم(ع) بی بهره بوده اند، وجود اولاد ائمه اطهار(ع) موجب شد که از برکات و فیوضات امامان بهره مند و با ذات مقدس حق و ائمه(ع) به اندازه ظرفیتمان آشنا شویم. امامزادگان واجب التعظیم هر کدام در طول حیاتشان دارای خیرات و برکاتی بوده اند و مردم به اندازه کافی از وجود این بزرگواران کسب معرفت و معنویت کرده اند.

 

این امامزادگان واجب التعظیم همواره مورد احترام مردم ایران بوده اند. چراکه بسیاری از سادات که وارد ایران شدند، به دلیل ظلم حکومت بنی امیه و عمّالشان و برای در امان ماندن از دست آنها به ایران پناه آوردند، از طرفی مردم ایران به دلیل علاقه مندی برای آشنا شدن با معارف اسلامی و برای بهره گیری از فضل، دانش و علم آنها این امامزادگان واجب التعظیم را به ایران دعوت کردند و پس از وفاتشان نیز به دلیل جایگاه ارزشمندی که در میان مردم داشتند و همواره منشا اثر بودند، مردم از برکات بارگاه مقدس آنها استفاده می کردند. 

 

بزرگداشت جایگاه امامزادگان، گرامیداشت راستگویی و پاکی است و این اماکن مقدس پل و پایگاهی در جهت اتصال به خداوند است، در واقع مردم با بهره‌گیری از منزلت این مکان‌های شریف تلاش می‌کنند، خود را به خدا نزدیک‌تر کنند.

 

باید گفت، امامزادگان و بقاع متبرکه جزئی از تاریخ، هویت و فرهنگ مردم ایران هستند و مردم ایران به این هویت و فرهنگ افتخار می‌کنند، بسیاری از این امامزادگان در زمان حیات خود اهل علم و قلم یا سیاستمدار و تاثیرگذار بوده‌اند و این تاثیرگذاری آنان بر جامعه همچنان ادامه دارد. در حال حاضر نیز قبور مطهر این بزرگواران دارای جایگاه و مامن و عزت خاصی میان مردم است و تنها مکان زیارتی نیست که فقط وقتی در این مکان مقدس وارد می شویم صاحب فیض شویم، بلکه انوار مقدس آنها همواره برای مردم نورانیت‌بخش است.

 

راه اندازی مراکز افق در جوار امامزادگان و بقاع متبرکه بهترین راهکار برای تبدیل امامزادگان به قطب فرهنگی کشور بوده است و بر این اساس هیت امناء و خدام هر بقعه متبرکه وظیفه دارند تا آسیب‌های اجتماعی اطراف امامزاده خودشان را شناسایی و در مراکز افق نسبت به کاهش آسیب‌ها تلاش کنند. همچنان که که در دوران کرونا شاهد بودیم این مراکز با شناسایی فقرا و نیازمندان با حفظ کرامت به آنها کمک های معیشتی داشتند و با راه‌اندازی اتاق‌های مشاوره، مشکلات خانوادگی بسیاری از خانواده ها را حل و فصل کردند.

کد خبر 1268710

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha