بازخوانی منتظرانه‌ی کُلُّ یَومٍ عاشورا در فتح خرمشهر

حجت‌الاسلام انصاری‌نژاد با بیان اینکه شهدا ثابت کردند اگر برای امام زمان(عج) بدویم ایشان خود خریدار ما می‌شوند؛ گفت: آن ایثار و مقاومتی که رزمندگان در فتح خونین‌شهر انجام دادند از اعتقادشان به امام زمان(عج) ریشه می‌گرفت.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، در پیروزی هایی که رزمندگان ما در دوران دفاع مقدس رقم زدند در کنار تاکتیک و سلاح و مهمات و آنچه به لحاظ دنیایی برای پیشبرد اهداف نظامی لازم بود، بیش و پیش از هر چیز غلبه با معنویت بود که نتیجه جنگ نیمی از دنیا علیه ما را چنان رقم زد که حتی یک وجب از خاک وطن را ندادیم. و از زیباترین جلوه های این معنویت، انسی بود که رزمندگان با امام زمان(عج) داشتند و در عملیات ها وصیتنامه آنها و ... جلوه گر بود. به مناسبت فرارسیدن سوم خرداد، سالروز حماسه فتح خرمشهر با حجت الاسلام میثم انصاری نژاد، معاون رسانه و روابط عمومی مؤسسه روایت سیره شهدا و راوی دفاع مقدس در این باره گفتگو کرده ایم که مشروح آن را می خوانید:  

 

حجت الاسلام انصاری نژاد با بیان اینکه در مواجهه با دفاع مقدس از مباحث مهم و مطرح این است که شهدا هیچ فرقی با مردم عادی ندارند، اظهارکرد: شاید صحبت از رشادت ها و حماسه آوری های شهدا و رزمندگان این باور را ایجاد کند که آنها با مردم عادی متفاوت بوده اند اما اینچنین نیست آنها فقط در دفاع مقدس، عاشورای حسینی را امتداد دادند و بعد از ۱۴۰۰​ سال ندای همراهی با امام زمان‌شان را سر دادند و با ندای «یا لَیتَنا کنّا مَعَک» عاشورایی دیگر رقم زدند. چنان که وقتی امام خمینی(ره) فرمودند: جبهه ها خالی است، از نوجوانان ۱۰ ۱۲ ساله تا پیرمردان کهنسال راهی جبهه ها شدند. همین رفتارهای عاشورایی باعث شد که شهید میثمی در عملیات خیبر بگوید: اگر این بچه ها در کربلا کنار امام حسین(ع) بودند مقاومت می کردند!

 

 

 

 

دعای مستجاب شهدا!

این راوی سیره شهدا با اشاره به انس و ارتباط رزمندگان با امام زمان(عج)، تصریح کرد: در دعای شریف می خوانیم «وَ الْمُسْتَشْهَدینَ بَیْنَ یَدَیْهِ» و از خدا شهادت در رکاب امام زمان(عج) را طلب می کنیم دعایی که رزمندگان و شهدا آن را مستجاب کردند!

 

وی ادامه داد: آن ایثار و مقاومتی که رزمندگان در خرمشهر و فتح خونین‌شهر انجام دادند از اعتقادشان به امام زمان(عج) ریشه می گرفت؛ چنان که در جیب یکی از شهدا که بلافاصله پس از غسل شهادت و بواسطه شلیک خمپاره به شهادت رسید، دست نوشته ای یافت شد که روی آن نوشته بود: آقاجان می دانم به قتل‌گاه خود می روم ... شهدا ارتباط و انسی عجیب با امام زمان(عج) داشتند.

 

 

 

 

تاثیر رزق حلال در شخصیت شهدا

معاون رسانه و روابط عمومی مؤسسه روایت سیره شهدا درباره عوامل موثر بر ایجاد این انس، گفت: تربیت و رزق حلال خانواده در رشد شخصیتی شهدا تاثیر خاصی داشته است چنان که در زندگینامه شهید مصطفی علمدار است که پدرش کفاش بود و وقتی در کودکی و نوجوانی به پدر کمک می کرد، پدرش می گفت واکس زدن به تنهایی کافی نیست باید داخل کفش و گل و لای زیر آن را نیز تمیز کنی و اینچنین کارت درست و پولی که می گیری حلال است!

 

پاسخ جالب شهید غلامی

وی با اشاره به جلوه های انس رزمندگان با امام زمان(عج)، بیان کرد: وقتی خبرنگار از شهید یوسف غلامی از غواصان کربلای۴ (همان شهیدی که چون خانواده ای نداشت برای آب نامه می نوشت) پرسید: غواص یعنی چه کسی؟ وی پاسخ داد: یعنی مرغابی امام زمان(عج)! ... شهدا ثابت کردند اگر برای امام زمان(عج) بدویم ایشان خود خریدار ما می شوند؛ آنها برای آنکه به امام زمان(عج) برسند چنین ایستادگی و مقاومت کردند! «إِنَّ الَّذينَ قالوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ استَقاموا تَتَنَزَّلُ عَلَيهِمُ المَلائِكَةُ أَلّا تَخافوا وَلا تَحزَنوا وَأَبشِروا بِالجَنَّةِ الَّتي كُنتُم توعَدونَ»(فصلت، ۳۰)

 

حجت الاسلام انصاری نژاد اضافه کرد: نقل است وقتی خبر موفقیت بچه ها در عملیات کربلای۵ به امام خمینی(ره) رسید و قرار شد جمعی از آنها با حضرت امام دیدار کنند، امام گریه می کردند، وقتی دلیل را پرسیدند، ایشان پاسخ دادند: اگر این بچه ها در کوچه های بنی هاشم بودند کسی به مادرمان حضرت زهرا(س) جسارت نمی کرد!

 

 

 

توصیه آیت الله خوشوقت به شهید احمدی‌روشن

این راوی سیره شهدا با بیان اینکه رزمندگان در کوچه پس کوچه های خرمشهر آنهم در اوایل دفاع مقدس که هنوز تجربه دفاع نظامی را نداشتند با دست خالی و توکل بر خدا و توسل به اهل بیت(ع)، جنگیدند، گفت: امروز هم ما به همان روحیه در جنگ های مختلفی که برای مان ترتیب می دهند، نیاز داریم. همسر شهید مصطفی احمدی‌روشن تعریف می کرد، شهید از آیت‌الله خوشوقت درباره اینکه ظهور کی محقق می شود پرسیده بود و ایشان فرموده بودند باید در نظنز کار کنید! پس از آن مصطفی دیگر برای کار سر از پا نمی شناخت!

 

وی تاکید کرد: این برای همه ما در هر کسوت و شغل و جایگاه مسئولیت آور است که بدانیم باید برای امام زمان(عج) و کشورمان کار کنیم.

 

حجت الاسلام انصاری نژاد با بیان اینکه ایثار و شهادت صرفا مربوط به دوران جنگ نظامی نیست، گفت: این روحیه یعنی کمک به دیگران در هر شرایطی لذا آنچه مردم و خیران در دوره کرونا انجام دادند به نوعی ادامه همان ایثار و مقاومت خرمشهر بود.

 

وی تأکید کرد: رزمندگان در خرمشهر «کُلُّ یَومٍ عاشورا و کُلُّ أرضٍ کَربَلا» را عینیت بخشیدند و ثابت کردند پای امام زمان(عج) ایستاده اند و دست از خاک و وطن نمی کشند.

 

 

 

 

حجت الاسلام انصاری نژاد با اشاره به خاطره ای از اخلاص رزمندگان در ماجرای فتح خرمشهر، خاطرنشان کرد: در دست نوشته یکی از بعثی ها آمده وقت خرمشهر فتح شد و نیروهای بسیجی ایرانی ما را محاصره کردند، فکر می کردند همه کشته شده ایم یکی از بسیجی ها متوجه شد من زنده ام، خودم را به مردن زدم اما او بالای سرم ایستاد و گفت: می دانم زنده ای! اسمم را پرسید، با ترس و لرز گفتم علی، او گفت نامت علی است و با شیعه می جنگی؟! بعد از محل زندگیم پرسید، گفتم: نجف نزدیک باب القبله! گفت ما شیعیان ایران آرزو داریم در نجف به خاک سپرده شویم، از این راهی که رفته ای توبه کن. وی سپس گفت کاری با تو ندارم فقط لباست را به من بده!

این بعثی ادامه می دهد: وقتی چشم باز کردم در بیمارستان بغداد بودم و پدرم گفت: سه روز قبل سربازی با صورت متلاشی که لباس تو را بر تن داشت به نجف آوردند و ما او را در وادی‌السلام به خاک سپردیم و حال تو زنده و اینجایی!

کد خبر 1268735

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha