فعالیت‌های دانش بنیان سرلوحه کار جهاد دانشگاهی است/ذخیره بیش از ۲۶۰۰ نمونه خون بند ناف کردستان

اسدی گفت: فعالیت‌های دانش بنیان که مورد تاکید مقام معظم رهبری است سرلوحه کار جهاد دانشگاهی است که در صورت گسترش در کشور مشکلات اقتصادی کشور گشوده می‌شود و اشتغال دانش بنیان را که با آگاهی و علم و معرفت همراه است، بدنبال دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان کردستان، اکبر اسدی رئیس جهاد دانشگاهی واحد کردستان در جمع اصحاب رسانه استان و نشست با نمایندگان شرکت فناوری بن یاخته‌های خون رویان در سنندج اظهار کرد: جهاد دانشگاهی بعنوان نهادی انقلابی و دانش بنیان در تلاش بوده که علم را به فناوری و فناوری را در قالب مراکز تخصصی درآورد و در اختیار مردم قرار دهد.
 

وی افزود: فعالیت‌های دانش بنیان که مورد تاکید مقام معظم رهبری است سرلوحه کار جهاد دانشگاهی است که در صورت گسترش در کشور مشکلات اقتصادی کشور گشوده می‌شود و اشتغال دانش بنیان را که با آگاهی و علم و معرفت همراه است، بدنبال دارد.
 

اسدی بیان کرد: شعبه بن یاخته‌های استان کردستان در سال ۱۳۸۸ تاسیس شد و تاکنون بیش از دو هزار و ۶۰۰ نمونه خون بندناف را تامین و فریز کرده است.
 

وی اعلام کرد: در سال ۱۴۰۱ باتوجه به برنامه‌ریزی‌های شعبه بن یاخته‌های رویان کردستان این مرکز، مرکز برتر کشور شناخته شد و امیدواریم برای آینده هم بتوانیم این موضوع را در شهرستان‌های استان هم بسط و گسترش بدهیم.
 

رئیس جهاد دانشگاهی واحد کردستان یادآور شد: شعار رویان این است که سلامتی را هم می‌توان پس انداز کرد چون تکنولوژی که جهاد دانشگاهی به آن دست یافته حرکتی ارزشمند برای پس‌انداز سلامتی است.
 

اسدی اعلام کرد: ۱۰ نفر همکار فعال در حوزه جمع‌آوری خون بندناف در شهرهای استان کردستان فعالیت دارند.
 

پس انداز سلامت رسالت شرکت فن آوری بن یاخته های رویان است

 

نوری مسئول واحد تحقیقات شرکت فن‌آوری بن‌یاخته‌های رویان نیز در این نشست اظهار کرد: رهایی از رنج‌ها و بیماری‌هایی که قبلا درمانی برای آن وجود نداشته است دستاورد بن‌یاخته‌های رویان است که این مهم را دنبال می‌کنیم.


وی‌ با بیان اینکه هشت میلیون خون بند ناف در دنیا ذخیره سازی شده است، افزود: کشور ما به عنوان بزرگترین و اولین مارکت خون بند ناف خاورمیانه حرف برای گفتن دارد که پیوندهای موفقی داشته است و بر روی تحقیقات نیز متمرکز شده‌ایم.
 

نوری اعلام کرد: تحقیقاتی که در زمینه درمان زخم‌های دیابتی انجام شده است و تولید عصاره و کاشت‌های آمونیاکی که در سنوات آینده نتایج پژوهش‌ها را عرضه خواهیم کرد را در دست داریم و در تلاشیم که کاربردی کنیم.
 

وی تصریح کرد: محصولی سلولی از بند ناف را به دست آوردیم که در درمان فلج کودکان می‌تواند موثر باشد و طرح‌هایی در دست اقدام داریم که بتوانیم برای کمک به سلامت جامعه به نتیجه برسانیم و خوشبختانه جزو پیشروها در منطقه هستیم.
 

مسئول واحد تحقیقات شرکت فن‌آوری بن‌یاخته‌های رویان اعلام کرد: تاکنون ۶۰ پیوند داشته‌ایم که در تهران و شیراز و‌ مشهد اتفاق افتاده است.
 

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار شبستان در خصوص ارسال نمونه ذخیره شده به خارج از کشور، بیان کرد: اگر نمونه‌ای با نمونه ما مچ باشد این کار را انجام خواهیم داد و برا خارج از کشور امکان ارسال نمونه داریم اما و تاکنون ارسال نداشتیم.
 

۴۵ دفتر نمایندگی شعب بن یاخته های رویان در کشور فعال است

جوشقانی مسئول نمایندگی شعب بن‌یاخته‌های رویان کشور نیز در این نشست اظهار کرد: بانک رویان بند ناف جهاد دانشگاهی در سال ۱۳۸۴ با هدف ذخیره سلامتی افتتاح و در حال حاضر در کل کشور ۴۵ دفتر نمایندگی دارد.
 

وی بیان کرد: تاکنون ۱۸۰ هزار نمونه بندناف در کشور ذخیره شده که از این میزان حدود دو هزار و ۷۰۰ نمونه مربوط به کردستان است.
 

وی با اشاره به اینکه در شهر مریوان شعبه نمایندگی در حال راه‌اندازی است و در سقز این شعبه فعال است، افزود: تلاش بر این است تا شعبات این نمایندگی‌ها در شهرها ایجاد شود.
 

جوشقانی اعلام کرد: نمونه‌های ایرانیان خارج از کشور نگهداری کردیم و نمونه‌هایی نیز از اربیل عراق داشته‌ایم.
 

وی هزینه ذخیره بند ناف را هشت میلیون ذکر کرد و گفت: کسانیکه پرداخت این مبلغ برایشان مشکل است می‌توانند وام دریافت کنند ضمن اینکه برای افراد بی بضاعت از جمله تحت پوشش کمیته امداد نیز به صورت رایگان این اقدام انجام شده است.
 

مسئول نمایندگی شعب بن‌یاخته‌های رویان کشور با تاکید براینکه هفته ۳۴ بارداری باید برای فریز شدن خون بند ناف اقدام شود، اظهار کرد: اگر شخصی فوت کند و فوت ناشی از ژنتیکی باشد فریز خارج می‌شود و در مجموع مدت زمان نگهداری می‌توان گفت، مادام‌العمر است.
 

وی با اشاره به اینکه در کل کشور فقط یک درصد موالید کشور برای ذخیره بندناف خون اقدام می‌کنند، اضافه کرد: این رقم بسیار پایین است و باید اطلاع‌رسانی بیشتری در این راستا صورت بگیرد تا خانواده‌ها برای فریز خون بندناف نوزاد خود اقدام کنند.
 

 

کد خبر 1268873

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha