« امت سبز» ، یک مرکز اسلامی برای حفاظت از زمین و دستیابی به عدالت زیست‌محیطی در کانادا

مرکز «امت سبز» در سال ۲۰۲۰ میلادی با طرح یک دانشجوی مسلمان برای حفاظت از محیط زیست و دستیابی به عدالت زیست محیطی که بخشی از یک پروژه بزرگتر استعمار زدایی در کانادا نیز هست،تاسیس شده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از «nationalobserver»، «ایمان بری»، دانشجوی 22 ساله مسلمان تجارت و علوم سیاسی دانشگاه «وسترن» در «وینزر» کانادا از دین خود برای انرژی دادن به دیگران به منظور مراقبت از زمین الهام گرفته است.

 

او موسسه «امت سبز» را برای ایجاد یک جنبش زیست محیطی با هدف آموزش به مسلمانان کانادا و دیگران در مورد اقدامات آب و هوایی تاسیس کرده است.

 

امت سبز یک سازمان غیرانتفاعی با هدف ایجاد یک پویش سبز در جامعه مسلمانان کانادا است.

 

جامعه مسلمان در قبال وجود یک سیاره سالم بر اساس دستورات دین اسلام مسئولیت دارد.

 

این جامعه با بیش از یک میلیون مسلمان ساکن در سراسر کانادا اکنون قصد دارد با پیوستن به پویش سبز راه اندازی شده تویط موسسه «امت سبز» همه جوامع را برای فکر کردن به راه حل های پایدار حل مشکلات محیط زیست که تاثیر مثبت زیادی در خانواده ها، مساجد، مراکز اجتماعی، محل کار و جامعه مدنی کانادا خواهد داشت، بسیج کند.

 

موسسه امت سبز خود را متعهد به عدالت زیست محیطی می‌داند و به‌عنوان یک سازمان مسئول، وظیفه خود می‌داند که همه جوامع را از آلودگی نجات دهد.

 

این موسسه اعلام کرده است که به ویژه سیاه پوستان به طور نامتناسبی تحت تأثیر آلودگی، تغییرات آب و هوا و سایر بارهای زیست محیطی هستند، اما از جریان اصلی جنبش زیست محیطی کنار گذاشته شده اند.

 

امت سبز قصد دارد به طور فعال در کنار گروه های بومی محلی برای ایجاد یک جنبش فراگیر به سمت عدالت زیست محیطی کار کند که در حقیقت بخشی از یک پروژه بزرگتر استعمار زدایی نیز هست.

 

رئیس موسسه امت سبز درباره چگونگی شکل‌گیری این موسسه می‌گوید: زمانی که من با طرح رای مسلمانان کانادا برای انتخابات فدرال و شهرداری داوطلب شدم، نگرانی های زیادی در مورد تغییرات آب و هوا و محیط زیست از زبان مسلمانان شنیدیم. آنها اطلاعات بیشتری در مورد اینکه چگونه می توانند به محافظت از محیط زیست کمک کنند، می خواستند.

 

بری گفت: در سال 2020 من امت سبز را تاسیس کردم که در آن مسلمانان برای کمک به رفع نیازهای مربوط به سیاره زمین گردهم می‌آیند.

 

این دانشجوی مسلمان افزود: ما با معلمان و دانشمندان کار کردیم تا یک برنامه درسی برای مدارس طراحی کنیم که شامل رویکرد دین محور هم باشد.

 

موسسه امت سبز بودجه ای را برای هر کلاس فراهم می کند تا دانش آموزان را به طبیعت ببرند، جایی که کودکان با یک طبیعت شناس ملاقات کنند.

 

برنامه‌های درسی تعیین شده بر آموزه های بومی تاکید دارد و با طراحی و اجرای پروژه‌های مختلف از دانش آموزان برای ایجاد تفاوت، دعوت به عمل می‌آورد.

 

بری می‌گوید: در سال 2021 تعداد کودکان در این پروژه‌ها به 100 نفر رسید بهار امسال 500 دانش آموز را در مدارس دولتی و اسلامی در برخواهد گرفت.

 

امت سبز همچنین در انتخابات شهرداری گذشته فعال بود و به مخاطبان رسانه های اجتماعی درباره نقش شهرداری ها در حفاظت از محیط زیست آموزش می داد

.

دانشجوی مسلمان فعال محیط زیست همچنین گفت: ما مسابقه ای برگزار می کنیم که برای بهترین وبلاگ هایی که می توانند طرحی را برای آینده بهتری زمین و محیط زیست، ارائه کنند جوایزی را اهدا می‌کنیم و در مساجد هم در این باره سخنرانی داشته ایم.

بری می‌گوید: من همچنین در برنامه «طبیعت کانادا» شرکت و با اعضای پارلمان ملاقات کردم تا درخواست اقدام سریع در مورد تغییرات آب و هوا را ارائه دهم.

 

 

وی افزود: ما تعهدی مبتنی بر ایمان خود داریم که صدای خود را در مواقع بی عدالتی به گوش دیگران برسانیم و وقت و انرژی خود را صرف کمک به دیگران کنیم .خانواده‌ام همواره در فکر کمک به نیازمندان بوده و من و خواهرم را با خود همراه کرده اند. همین آموزش‌ها موجب شد که من وقتی بزرگتر شدم به فکر نجات محیط زیست و انسان‌های باشم که در آن زندگی می‌کنند.

 

بری گفت: در دبیرستان، داوطلبانه در دفتر یکی از نمایندگان پارلمان کار کردم و او به من نشان داد که سیاستمداران می توانند تفاوت بزرگی برای مردم عادی ایجاد کنند. من از او دعوت کردم تا در مسجد ما سخنرانی کند و از آن زمان سیاستمداران، مهمانان دائمی ما هستند. این به مردم کمک می‌کند تا بدانند وقتی مشکلی دارند به چه کسی مراجعه کنند.

 

«ایمان بری» افزود: از زمانی که فیلم The Day After Tomorrow را دیدم با واقعیت نیاز به محافظت از آینده خود زنده بودم و در نهایت امت سبز را تاسیس کردم تا راهی برای کمک به دیگران در این زمینه باشد.

 

رئیس موسسه «امت سبز» گفت: به نظر می رسد تصمیم گیرندگان بیش از حد مایل هستند که به نیمه اقداماتی بسنده کنند تا این تصور را ایجاد کنند که به مسائل اهمیت می دهند، اما واقعیت این است که اگر می‌خواهیم سیاره‌مان را برای آینده‌ای مناسب، خنک نگه داریم، کل مدل کسب‌وکار باید تغییر کند.

 

وی ادامه داد: به عنوان یک دانشجوی بازرگانی،برایم تصور اینکه اگر قصد تولید لباس های کمتری داشته باشیم چگونه می توانیم صنعت مد داشته باشیم، چالش برانگیز است.در مورد سیاره زمین و حفاظت از محیط زیست هم همین طور است. اگر بخواهیم واقعا صنعت سبز را راه اندازی کنیم باید کارهای بیشتری انجام دهیم.

 

بری گفت: وقتی بفهمیم که چگونه می‌توانیم از زمین خود محافظت کنیم و خیلی بهتر می‌توانیم بحران‌های دیگر را حل کنیم

 

وی افزود: توصیه ام به همه جوان‌ها این است که برای عمل به دستور دین اسلام به منظور حفاظت از محیط زیست به موسسه ما بپیوندند تا بتوانیم از استعدادهای آنها استفاده کنیم.

 

مدیر موسسه امت سبز تاکید کرد که تغییرات اقلیمی در حال حاضر روی همه در جایی که زندگی می‌کنند، تاثیر می‌گذارد و به ویژه زمدگی نسل جوان را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ پس اقدامات کنونی برای آینده بسیار مهم است.

کد خبر 1270780

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha