انتظارات نابجا در زندگی مشترک از عوامل زمینه ساز وقوع طلاق

مدرس و پژوهشگر حوزه علمیه خواهران تصریح کرد: انتظارات نابجای زن و مرد در زندگی مشترک از جمله عوامل زمینه ساز در وقوع طلاق به شمار می رود.

نرجس شکرزاده در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم با اشاره به این که متأسفانه بخش قابل توجهی از طلاق ها در پنج سال نخست زندگی مشترک به وقوع می پیوندد، اظهار داشت: طلاق به عنوان یک معضل اجتماعی که در آموزه های دینی از آن به عنوان مبغوض ترین حلال خدا یاد می شود، علل و زمینه هایی دارد که در تحلیل آن باید به همه این ها توجه کرد که از آن جمله مسایل و مشکلات اقتصادی، اعتیاد، خشونت ، ضعف در مباحث فرهنگی و اخلاقی و نیز عدم توجه لازم به مسایل تربیتی و غیره است.

 

وی افزود: در کنار بحث عدم توانمندی و مهارت زوجین در برقراری ارتباط سازنده با یکدیگر و همچنین ناتوانی در حفظ انسجام، صمیمیت و محبت در کانون خانواده باید به مساله دیگری نیز در این باره اشاره کرد و آن هم این که توقعات نادرست زن و شوهر از یکدیگر در عرصه های مختلف اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی نیز به تشدید معضل طلاق در سال های اخیر دامن زده است.

 

مدرس و پژوهشگر حوزه علمیه خواهران همچنین گفت: متأسفانه برخی از زوج های جوان بر اساس یک ایده آل ها و رؤیاپردازی هایی با هم ازدواج کرده اند و این در حالی است که وقتی در کوران زندگی قرار می گیرند، متوجه می شوند که با آن ایده آل ها فاصله قابل توجهی دارند و لذا این مساله به تدریج باعث سرخوردگی هایی در وجود آن ها می شود.

 

شکرزاده خاطرنشان کرد: از سوی دیگر دخالت های نابجای اطرافیان در زندگی زن و شوهر نیز زمینه ساز تلخ کامی ها و مشکلاتی می شود که این ها به تدریج باعث می شود زن و شوهر دچار تنش های جدی شده و چه بسا از همدیگر به این خاطر دلسرد شوند.

 

وی گفت: تغییر تدریجی در باورها و اعتقادات افراد و به موازات آن ترویج شاخصه های سبک زندگی غربی به خصوص از بستر رسانه و فضای مجازی در سال های اخیر باعث شده که قبح طلاق در نزد بخش قابل توجهی از جامعه از جمله نسل جدید شکسته شده و افراد به خود این حق را بدهند که با کوچکترین اختلاف و تنشی به سراغ گزینه طلاق بروند و حال آن که بر اساس آموزه های اسلامی، طلاق مبغوض ترین حلال نزد خدای متعال به شمار می رود.

کد خبر 1270784

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha