ضرورت احیا کارکردهای مسجد/فرهنگ باید از مسجد نشأت گرفته باشد

حجت الاسلام حاجتی با تاکید بر احیا کارکردهای مساجد، گفت: باید همه فعالیت‌های فرهنگی با محوریت مساجد و متصل به فرهنگ مسجدی شکل گیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گیلان، حجت الاسلام رضا حاجتی، مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد گیلان امروز( چهارشنبه، ۱٠ خرداد) در نشست مشترک با معاونت فرهنگی منطقه آزاد انزلی در راستای هم اندیشی و تعامل در اجرای برنامه‌های فرهنگی با محوریت مساجد، اظهار کرد: مساجد با شیوع کرونا علاوه بر کارکرد تربیتی، کارکرد اجتماعی نیز پیدا کردند.

وی با بیان اینکه کارکرد تربیتی مساجد به دلیل بحرانی که در جامعه ایجاد شده بود، کمرنگ شد و باید احیا شود، بر کادرسازی نیروهای انقلابی و مدیریتی در مساجد تاکید کرد.

حاجتی گفت: باید از فعالیت‌های مسجدی حمایت شود تا کارکردهای آن نیز احیا شود.

وی مسجد را مرکز حکمرانی اسلامی دانست و با بیان اینکه فرهنگ باید از مسجد نشأت گرفته باشد، ادامه داد: مسجد سنگر است و وقتی از این سنگر خارج شویم مورد آماج حملات دشمن قرار خواهیم گرفت.

حاجتی همچنین با تاکید بر احیا کارکردهای مساجد، بیان کرد: باید همه فعالیت‌های فرهنگی با محوریت مساجد و متصل به فرهنگ مسجدی شکل گیرد.

وی در ادامه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد و ظرفیت گسترده این کانون‌ها را مورد اشاره قرار داد و متذکر شد: باید هویت و فرهنگ مسجدی را تقویت کنیم تا بتوانیم در برابر توطئه دشمنان پیروز باشیم.

حاجتی با بیان اینکه هم‌اکنون 965 مسجد در سراسر استان وجود دارد خاطر نشان کرد: این کانون‌ها ظرفیت بزرگی در کنار پایگاه‌های بسیج است.

وی به ساز و کار عظیمی که در کانون های مساجد وجود دارد اشاره و آن را نیازمند حمایت دانست و گفت: نهادهای فرهنگی در کنار کانون‌های مساجد می‌توانند بسیار حمایت کننده و تقویت کننده باشند.

حاجتی اظهار کرد: مسجد بهترین مرکز فرهنگی است و کانون به‌عنوان یک مجموعه در مسجد ذیل امام جماعت، دارای هویت است و باید با ایجاد جذابیت هنری در مسجد، اتفاقی را رقم بزند که نوجوانان برای رفع نیازهای فرهنگی خود به مسجد جذب شود.

وی ادامه داد: به واسطه این رفع نیاز، ارتباط با جوانان تقویت میشود و این فلسفه کانون‌هاست.

حاجتی در ادامه به اجرای طرح «مثل چراغ» اشاره کرد و افزود: این طرح در راستای جذب نوجوانان و جوانان با برگزاری کلاس‌های آموزشی مورد نیاز، اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: طرح مثل چراغ یک طرح استانی در 15رشته هنری و رسانه‌ای است که با ارائه آموزش‌های لازم در مرحله اول، کارگاه تولید محور در مرحله دوم و ارائه تولیدات در مرحله سوم به نیازهای جوانان پاسخ می‌دهد.

کادر انقلابی کشور باید از مساجد تربیت شوند

علی مطهری، معاونت فرهنگی منطقه آزاد انزلی نیز در این نشست با بیان اینکه مسجد اولویت است و تلاش می‌شود تا فعالیت‌های مسجدی تقویت شود گفت: باید افراد باانگیزه برای اجرای فعالیت‌های مسجد محور مشارکت کنند تا این برنامه‌ها به خوبی برگزار شود.

وی با تاکید بر اینکه، باید همه فعالیت‌ها و برنامه‌ها حول محور مساجد شکل گیرد و همه امورات در مسجد مدیریت و برنامه ریزی شود، افزود: کادر انقلابی کشور باید از مساجد تربیت شوند.

مطهری تصریح کرد: جوانان باید مسجد محور و مسجد یاور باشند و در همه فعالیت‌ها مشارکت کنند تا کارکرد مساجد احیا شود.

وی از اعلام آمادگی منطقه آزاد انزلی در حمایت از فعالیت‌های مسجد محور خبرداد و بیان کرد: آماده هرگونه همکاری با کانون‌های مساجد در اجرای برنامه‌ها هستیم.

گفتنی است، در ادامه این نشست، طرح‌های فرهنگی و اجرای برنامه‌های منطقه با محوریت مساجد تحت پوشش منطقه، چون برگزاری جشنواره قرآنی مدهامتان، مسجد پایگاه قرآنی، جشنواره مدرسه تئاتر شبستان، طرح مثل چراغ و .. مورد بررسی قرار گرفت.

همچنین مقرر شد تا تفاهم‌نامه همکاری با منطقه آزاد انزلی جهت ارائه خدمات فرهنگی، گردشگری و تفریحی به کانون‌ها، اجرای برنامه های مشترک و حمایت از فعالیت های مسجد محور منعقد شود.

کد خبر 1271136

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha