از راه‌اندازی صندوق قرض‌الحسنه تا خدمات بزرگترین کتابخانه بقاع متبرکه

مدیر حرم مطهر هلال بن علی (ع) آران و بیدگل به تشریح فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی این آستان مقدس پرداخت و گفت: وجود یک کتابخانه که بزرگترین کتابخانه بقاع متبرکه کشور محسوب می‌شود یکی از دستاوردهای این امامزاده است.

خبرگزاری شبستان،گروه قرآن و معارف، «سیدجواد تکیه‌آرانی»، مدیر حرم مطهر هلال بن علی (ع) آران و بیدگل درباره فعالیت‌های فرهنگی صورت گرفته در این آستان مقدس اظهار کرد: شهر ما شهر نمونه قرآنی است و از هفتاد سال گذشته تاکنون جلسات قرآنی در حسینیه‌ها و مساجد برگزار می‌شده و ما در حال حاضر یک مجمع قرآنی در حرم مطهر به نام مجمع قاریان و حافظان هلال داریم که حدود پنج هزار قرآن‌آموز دارد؛ بر همین اساس ما مدرسه قرآنی را با زیربنای ۱۵۰۰ مترمربع و معماری اسلامی بنا کرده‌ایم که عملیات ساخت این مدرسه رو به اتمام است و تا چند ماه دیگر افتتاح می‌شود.

 

وی با اشاره به این موضوع که شهر آران و بیدگل حافظان قرآنی زیادی دارد و افراد برجسته‌ای در میان آنها دیده می‌شود، افزود: در این شهر یک هزار حافظ قرآن وجود دارد و ما خودمان هم تعداد زیادی حافظ برجسته داریم که در کشور صاحب عنوان هستند و در میان این افراد کسانی هستند که در مسابقات بین‌المللی جزو نفرات برتر بوده‌اند.

 

مدیر حرم مطهر هلال بن علی (ع) آران و بیدگل تصریح کرد: وجود یک کتابخانه که بزرگترین کتابخانه بقاع متبرکه کشور محسوب می‌شود یکی از دستاوردهای این امامزاده است؛ این کتابخانه با ۱۲۰ هزار جلد کتاب، ۳۸۰ جلد نسخه خطی و ۴۰۰ جلد نسخه چاپ سربی - سنگی یکی از غنی‌ترین مجموعه فرهنگی این بقعه محسوب می‌شود که قدیمی‌ترین کتاب در این مجموعه با قدمت ۸۰۰ سال و کتاب‌های چاپ سربی - سنگی با قدمت بالای ۲۰۰ سال جزو گنجینه‌های این بخش فرهنگی ماست که تبدیل به دیجیتال و فهرست‌بندی شده است.

 

تکیه‌آرانی تاکید کرد: یکی از ظرفیت‌های فرهنگی که ما در اینجا ایجاد کرده‌ایم، ظرفیت رسانه‌ای است؛ ما فیبر نوری و یک واحد سیار تجهیز شده داریم که به کمک یک تیم حرفه‌ای ۲۵ نفره اعم از تهیه‌کننده، فیلمبردار، تدوین‌گر و... به‌صورت مستقیم برنامه‌های مذهبی را روی آنتن می فرستیم؛ در سال گذشته با ۱۳ دوربین از دو مکان مراسم‌های عزاداری را به‌صورت زنده روی آنتن فرستادیم که از شبکه‌های مختلف پخش شد.

 

وی درخصوص فعالیت‌های اجتماعی در این بقعه متبرکه گفت: تاسیس یک صندوق قرض‌الحسنه در حرم و پول‌هایی که توسط خیرین و مردم در این صندوق محصور می‌شود، باعث شده که در سال گذشته حدود ۵۰ میلیارد تومان این صندوق به مردم وام بدهد و می‌توانم بگویم این صندوق یکی از موفق‌ترین صندوق‌های قرض‌الحسنه به شمار می‌رود.

 

مدیر حرم مطهر هلال بن علی (ع) آران و بیدگل با اشاره به ایجاد موسسه ازدواج آسان در این آستان مقدس افزود: موسسه‌ای تحت عنوان موسسه ازدواج آسان داریم که به امور ازدواج کمک می کند؛ هم مشاوره می‌دهد و هم مسائل مربوط به عقد و عروسی مانند تالار و ... را تسهیل می‌کند و همچنین برای کسانی که دچار مشکلات مالی هستند کمک هزینه جهیزیه و تهیه ی یک سری اقلام را انجام می‌دهد.

 

تکیه‌آرانی با بیان اینکه کمک‌های درمانی و اجتماعی متنوعی در آستان مقدس این امامزاده انجام می شود، یادآور شد: در ایام کرونا ما اقدامات خوبی را انجام دادیم که یکی از آنها خریداری یک دستگاه ونتیلاتور برای بیمارستان بود و همچنین در سال گذشته به کمک خیرین ما آزادی ۱۴ زندانی با محکومیت های مالی را داشتیم که در ۱۳ رجب، روز تولد امیرالمومنین انجام شد.

 

وی با اشاره به کمک این مجموعه به مناطق بحران‌زده و آسیب دیده در جریان سیلاب‌های سال‌های گذشته، گفت: در مناطق سیل‌زده خوزستان و لرستان حضور فعال داشتیم و به غیر از کمک‌های جمع‌آوری شده، در آن مناطق موکب زدیم و روزی پنج هزار بسته غذا طبخ می‌کردیم و در اختیار ستاد استان می گذاشتیم.

 

مدیر حرم مطهر هلال بن علی (ع) آران و بیدگل ادامه داد: در کربلای معلی هم به‌صورت فعال حضور داشتیم و نخستین موکب مردمی در این مکان برقرار کردیم و همچنین در مراسم تشییع سردار سلیمانی در کرمان هم موکب داشتیم و از مردم پذیرایی کردیم.

 

تکیه‌آرانی درخصوص ارتباط مردم با امامزاده‌ها تصریح کرد: حجم کارهای اجتماعی و فرهنگی صورت گرفته در این حرم مطهر آنقدر زیاد و گسترده است که با حضور خودجوش مردم انجام پذیرفته است که خود نشان‌دهنده ارتباط قوی مردم با امامزادگان و استقبال بی نظیر آنها از بقاع متبرکه است.

 

وی با بیان اینکه مجموعه حرم مطهر هلال بن علی (ع) با حجم بالای کار فرهنگی و اجتماعی خود یک قطب فرهنگی است، خاطرنشان کرد: این مجموعه پویاست؛ از لحاظ جغرافیایی در مرکزیت شهر قرار دارد و خودش محوریت است؛ حرم مطهر هلال بن علی (ع) مرجع و پناهگاه مردم است.

 

کد خبر 1271847

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha