ارتقا سطح بینش و بصیرت جامعه، پیش نیاز توفیق در کوران جنگ روایت هاست

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تصریح کرد: ارتقای سطح بینش و بصیرت جامعه، پیش نیاز توفیق در کوران جنگ روایت هاست.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر علی ذوعلم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم با اشاره به فرمایشی از امیرالمؤمنین(ع) مبنی بر این که آن کسی که فاقد اندیشه است، دچار بی بصیرتی است، گفت: این که در آموزه های اسلامی ما اعم از کلام قرآن و فرمایشات اهل بیت(ع) بر مساله بصیرت و بصیرت بخشی در جامعه تأکید شده، نشان دهنده اهمیت قضیه است.

 

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: چنانچه در جامعه انسانی ، روشن بینی و بصیرت لازم در تحلیل مسایل روز وجود نداشته باشد، چالش ها و خلأهایی رخ می نمایاند که بسیار آسیب زا هستند و بی توجهی به این مسایل حتی می تواند کیان یک جامعه را با خطر جدی مواجه کند.

 

وی با اشاره به تأکید همیشگی رهبر فرزانه انقلاب بر اهمیت وجود بصیرت در میان مردم و نسل جوان و تلاش برای ارتقای سطح آن گفت: البته بصیرت در انواع و اقسام مختلفی تجلی می یابد که از آن جمله می توان به بصیرت در ابعاد اعتقادی و بینشی، بصیرت در ابعاد فرهنگی و اخلاقی و نیز بصیرت در ابعاد سیاسی، اقتصادی و ... اشاره کرد.

 

این استاد حوزه و دانشگاه همچنین ادامه داد: در دنیای امروز که به خصوص در کوران جنگ روایت ها قرار داریم ، بدون آگاهی و بصیرت نمی توان جامعه را در مسیر اهداف متعالی رشد داده و هدایت کرد و لذا در هر مقطع زمانی و در هر بستر جغرافیایی نباید از اهمیت این موضوع غافل شد.

 

وی ابراز داشت: مولای متقیان علی(ع) می فرمایند که بصیرت اساساً بدون تفکر حاصل نمی شود و به همین خاطر است که در آموزه های دینی ما بر این موضوع تأکید شده که ساعتی تفکر حتی برتر از هفتاد سال عبادت است و لذا آن چه مهم است این که زمینه تفکر و ارتقای بینش و معرفت جامعه را فراهم کنیم که اگر این گونه شد بی شک در راستای بصیرت افزایی جامعه گام های جدی برداشته شده است.

 

 


 

کد خبر 1271857

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha