۷۵ درخواست استعلام اسامی بیگانه و غیربیگانه ثبت شد

سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شیروان گفت: از ابتدای امسال تاکنون، ۷۵ درخواست استعلام اسامی بیگانه و غیربیگانه در این اداره ثبت شد.

زهره بابایی- سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شیروان- در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان شمالی از ثبت ۷۵ درخواست استعلام اسامی بیگانه و غیربیگانه خبر داد و  اظهارکرد: از این تعداد 61 اسامی غیربیگانه که مورد تایید اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بود، منجر به صدور مجوز شد.

 

وی با اشاره به زمان راه اندازی سامانه پاسداشت زبان فارسی و ثبت اولین درخواست از 21 شهریورماه 98 در این شهرستان خاطرنشان کرد: تاکنون دو هزار و 754 اسامی بیگانه و غیربیگانه در سامانه شهرستان ثبت شده که از این تعداد، دوهزار و 505 اسامی غیربیگانه مورد تایید، منجر به صدور مجوز شده است.

 

بابایی عنوان کرد: صاحبان صنوف مختلف و اتحاديه ها باید قبل از نامگذاري فروشگاه هاي خود به اسامي غير متعارف از اداره ارشاد شهرستان استعلام بگيرند و واحدهايي كه به اخطارها و مهلت هاي قانوني مكرر از سوي اتحاديه و دبيرخانه توجه نكنند در نهايت تعطيل خواهند شد.

 

سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شیروان بیان کرد: استفاده از نام‌های مورد استفاده در گویش‌های محلی و قومی رایج در مناطق مورد سکونت اقوام در نامگذاری خدمات، محصولات، مؤسسه‌ها و اماکن بلامانع است.

 

در اجرای ماده ۶ آئین نامه اجرایی قانون ممنوعیت به کارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه، مصوب سال ۱۳۷۸ هیئت محترم وزیران و اصلاحات بعدی در سال ۱۳۹۴ مطابق نص صریح آئین نامه یادشده، استفاده از نام‌های رایج در گویش‌های محلی و قومی در مناطق مورد سکونت اقوام در نامگذاری خدمات، محصولات، مؤسسه ها و اماکن مانعی ندارد.

 

 

 

کد خبر 1272023

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha