استقرار عدالت فرهنگی و گفتمان سازی با نگاه مسجدمحوری در ۲۰۲۰ محله کم‌برخوردار کشور

دبيركارگروه مشترك ستاد كانون هاي مساجد و طرح توسعه محلات كم برخوردار کشور از استقرار عدالت فرهنگی و گفتمان سازی با نگاه مسجدمحوری در ۲۰۲۰ محله کم‌برخوردار در قالب طرح توانمندسازی محلات کم‌برخوردار کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از خراسان شمالی؛ حجت الاسلام حسيني، سرپرست اداره آموزش و پژوهش و دبيركارگروه مشترك ستاد كانون هاي مساجد و طرح توسعه محلات كم برخوردار کشور عصر امروز شنبه (۲۰ خرداد) در کارگروه فرهنگی محلات کم‌برخوردار خراسان شمالی گفت: سهم خراسان شمالی از ۲۶ هزار کانون فرهنگی و هنری مسجد، ۳۸۵ کانون است که از ۳۶ محله کم‌برخوردار این استان، در ۳۰ محله کانون فرهنگی و هنری مستقر است.

 

وی با بیان اینکه در اجرای طرح محله‌های ۲۰۲۰، رویکرد ما استقرار عدالت فرهنگی، گفتمان سازی و رفع محرومیت با نگاه مسجدمحوری است، افزود: طی تفاهمنامه‌ای با وزارت کشور، كارگروه مشترك ستاد كانون هاي مساجد و طرح توسعه محلات كم برخوردار منعقد شده و دستگاه‌های همکار انتخاب شده است.

 

حجت‌الاسلام حسینی با اشاره به اهمیت بهره‌مندی از ظرفیت کانون‌های مساجد در حل مشکلات محلات، خواستار در اولویت قرار گرفتن حل مشکلات اقتصادی، درمانی، امنیتی و همچنین مسائل فرهنگی شد.


میلاد اقدمي، دبیر کمیته فرهنگی طرح توسعه محلات كم برخوردار (۲۰۲۰) هم  ضمن تشریح این طرح به عنوان طرح توانمندسازی مناطق کم برخوردار، به راه اندازی کمیته فرهنگی طرح توانمندسازی و توسعه ۲۰۲۰ مناطق کم برخوردار با دبیری مدیر ستاد کانون های مساجد و ریاست استاندار در استان ها اشاره کرد و ادامه داد: توانمندسازی افراد در محلات و کاهش آسیب های اجتماعی از اهداف طرح ۲۰۲۰  محلات کم برخوردار است.

 

وی با بیان اینکه این طرح پیش‌تر و در سال ۹۶ با عنوان طرح کاهش آسیب‌های اجتماعی اجرایی شد، بیان کرد: در راستای اجرای این طرح دوهزارو ۲۰ محله کم‌برخوردار در کشور شناسایی شد.

 

وی با بیان اینکه طرح توانمندسازی محلات کم برخوردار با اولویت آمار گیری و شناسایی دقیق مشکلات و معضلات محلات در حال فعالیت است، تاکید کرد: مقام معظم رهبری در خصوص محرومیت زدایی و توانمند سازی و تحول اجتماع محور در محلات کم برخوردار بسیار تاکید داشته اند.


اقدمی با اشاره به اینکه یک چهارم جمعیت کشور در طرح 2020 تحت پوشش قرار می گیرند، ادامه داد: دو هزار و 20 محله در سطح کشور داریم که کم برخوردار است و شاخص های اجتماعی این محلات زیر سطح استاندار از نگاه انقلاب اسلامی است.


دبیر کمیته فرهنگی طرح توانمندسازی 2020 محله کم برخوردار کشور گفت: در این طرح هر کوچه یک نماینده که زیر 30 سال است به عنوان شهردار کوچه معرفی می شود و این شهرداران در بین خودشان یک نفر را به عنوان مسئول پهنه معرفی می کنند و خود این مسئول پهنه نیز یک نفر نماینده را انتخاب می کند که نمایندگان با هدایت و دقت کمک می کنند تا برنامه ریزی و هدایت مالی منابع به خانواده های نیازمند اختصاص یابد.

 

وی افزود: با فعال شدن خانه احسان، خانه امداد، خانه بهزیست و خانه هلال در این مناطق در واقع نیازمندی‌ محلات توسط خود مردم اعلام می‌شود. 

 

اقدمی هفت شاخص نیازمندی محلات را بر اساس منویات رهبری اشتغال، سامانه‌ها، مسکن، سلامت، بهداشت و درمان، آموزش و فرهنگی و اجتماعی نام برد.

 

حمیدرضا خاکشور، مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان شمالی هم از شناسایی ۳۶ محله کم‌برخوردار در قالب اجرای این طرح نام برد و افزود: از این تعداد ۲۶ محله در بجنورد، چهار محله در شیروان و ۶ محله در اسفراین است.

 

در ادامه این نشست نمایندگان حاضر به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود در راستای اجرای مطلوب این طرح پرداختند.

 

 

کد خبر 1272277

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha