مسجد، کانون مردمی و پایگاه اجتماع و وحدت مردم از تمام گروه‌ها است

حجت الاسلام ساداتی گفت:مساجد باید در تمام ابعاد فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و هنری به مخاطبان خدمات ارایه دهند لذامسجد، کانون مردمی و پایگاه اجتماع و وحدت مردم از تمام گروه‌ها است.

حجت  الاسلام محمد علی ساداتی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان کرمانشاه با اشاره به رشد مساجد ،گفت:  نهضت مسجدسازی بعد از انقلاب اسلامی همچون مدرسه‌سازی به بهترین شکل انجام شده، مدیریت مسجد رفته رفته منسجم و با برنامه شده و فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی مؤثر حول بعضی از مساجد شکل گرفته است و از جمله مراكزى كه مى تواند به نشر فرهنگ اسلامى كمك كند و براى آگاهى عموم مفيد و موثّر باشد .

 

امام جمعه شهرستان دالاهو افزود: مساجد در واقع يكى از مراكز مهمّ فرهنگى اسلام است و ساليان طولانى در صدر اسلام و بعد از آن محل درس و بحث بوده، و علماى بزرگى در آنها به تعليم علوم و آموزش و پرورش شاگردان اشتغال داشته اند، هم اكنون نيز در مسجد الحرام و مسجد النّبى در طول سال جلسات درس تشكيل مى شود، و بسيارى از مساجد مهمّ اسلامى در كشورهاى ديگر مانند ايران و سوريه و عراق نيز كانون تعليم و تربيت است، و گاه بزرگترين كلاس هاى درس در آنها تشكيل مى شود.

 

وی خاطر نشان کرد:  مسجد در هنگام نماز، مؤمنان نمازگزار را در کنار هم جمع می‌کند و همه با رعایت یک نوع آداب، یک خدا را می‌پرستند و با کنار گذاشتن هر گونه اختلاف از نظر ثروت، سواد، سن، نژاد، موقعیت اجتماعی و جنس به عبادت می‌پردازند. وجود اختلاف‌ها و نزاع‌ها در چنین فضایی، زمینه پراکندگی و حاضر نشدن مردم را در مسجد ایجاد می‌کند.


حجت الاسلام  ساداتی تصریح کرد:در تاریخ انقلاب شکوهمند اسلامی نیز مساجد نقش سازنده و مؤثر خود را در تقویت ایمان به هدف و همچنین گردآوری طبقات گوناگون مردم، به خصوص جوانان ایفا کردند.

 

امام جمعه شهرستان دالاهو اظهار کرد: حضرت امام خمینی نیز با توجه به نقش مهم مسجد در ابعاد عبادی ـ سیاسی، نظامی و اجتماعی، وظیفه امام جماعت را بسیار گسترده تر از یک نماز جماعت می دانستند، و لزوم شایستگی و احراز شایستگی امام جماعت را مورد تأکید قرار می دادند و بر این مسئله تأکید داشتند که استقامت هر مسجد و اهل مسجد بستگی به امام جماعت آن دارد، چرا که گاه عدم شایستگی او، موجب انحراف و دوری جماعتی از مسلمین از مسیر حق می شود. 

کد خبر 1272369

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha