تشدید تلاش‌ها برای مهار آزار و اذیت شیعیان جهان به مناسبت روز جهانی مسلمانان شیعه

سازمان دیدبان حقوق شیعیان تلاش‌های خود را برای جلوگیری از آزار و اذیت مسلمان شیعه به مناسبت روز جهانی شیعه افزایش داده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، سازمان دیدبان حقوق شیعیان به عنوان یک سازمان غیر انتفاعی و غیر دولتی حقوق بشری دوازدهم ژوئن 2023 مصادف با 22 خرداد 1402 را به عنوان روز جهانی مسلمانان شیعه برگزار می کند، این اقدام با هدف افزایش تلاش‌های بین المللی برای کاهش آزار و اذیت علیه مسلمانان شیعه به دلایل فرقه ای است.

 

دوازدهم ژوئن به طور خاص پس از اعلام کشف یکی از گورهای دسته جمعی در عراق که هزاران کودک و جوان و زن و سالخورده شیعه در آن بود، انتخاب شد. این افراد در عراق به دست رژیم بعث صدام به دلیل مطالبه حقوق مشروع خود که در رأس آن انجام شعائر دینی شان و انتخاب نمایندگان خود در قدرت و به رسمیت شناختن آنها به عنوان یک بخش اساسی از ملت عراق قرار داشت، اعدام شدند.

 

باوجود گذشته نزدیک به 20 سال از کشف اولین گور دسته جمعی قربانیان شیعه در عراق و کشف مشابه آن در چندین شهر دیگر عراق، هنوز بسیاری گورهای دسته جمعی تا این لحظه کشف شدند. گورهای دسته جمعی جدیدی نیز در طول سال‌های اخیر کشف شدند که گروه‌های تروریستی همچون القاعده و داعش عاملان این جنایت‌ها بودند.

 

در همین حال، بسیاری مسلمانان شیعه در برخی از کشورهای اسلامی و عربی و غیرعربی به دلیل نقض حقوقی و وابستگی های فرقه ای از ظلم و درد رنج می برند. همانگونه که در افغانستان، پاکستان، هند، بحرین، عربستان و برخی از کشورهای آفریقایی با مشکلات و چالش ها و آزار و اذیت های مختلف روبه رو هستند.

 

دیدبان حقوق بین المللی شیعه، هزاران تخلف در حال انجام را بدون هیچ توجیهی به جز مسئله اختلاف فرقه ای رصد کرده است. این درحالی است که جامعه بین المللی نسبت به این مسائل سکوت کرده و با تأسف عمیق چشمان خود را بر این جرائم در حال وقوع بسته است.

 

همچنین به نظر می رسد که در روزهای آینده شاهد پایان جنایت‌هایی که علیه شیعیان رخ می دهد، نخواهیم بود. بلکه این جنایت ها به صورت ناهمگون جغرافیایی به عنوان یک پدیده ممتد و مستمر از صدها سال پیش تاکنون درحال رخ دادن است.

 

دیدبان حقوق شیعه براساس مسئولیت حقوقی، قانونی و بشردوستان متعهد است به رویکرد و حمایت خود از مسلمانان شیعه به قدر توان خود از طریق راه‌ها و شبکه‌های رسانه‌ای و دیپلماتیک  ادامه دهد و همه توان و امکانات موجود خود را برای نشان دادن حجم بی عدالتی‌هایی که در هر نقطه از جهان بدون تبعیض بر افراد و گروه ها تحمیل شده است، به کار می گیرند.

 

برهمین اساس، تلاش‌ها برای رصد حملاتی که شیعیان را هدف قرار می‌دهد و حقوق شان را که در قوانین الهی و قوانین بین المللی تضمین شده است، افزایش یافته است.

کد خبر 1272376

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha