مدیریت یکپارچه آب بدون مشارکت و آموزش مردم تاثیرگذار نیست

حسینی گفت: مدیریت یکپارچه آب بدون مشارکت و آموزش مردم خیلی معنادار نیست و هرکاری هم انجام شود بی اثر است.

سیدمحسن حسینی با حضور در دفتر نمایندگی خبرگزاری شبستان استان گلستان، به خبرنگار  شبستان گفت: اعتقاد داریم آب هم مانند مسائل دیگر چند محوری است و متولی آن فقط آب منطقه ای و آبفا نیست.

 

دستیار استاندار گلستان در مدیریت یکپارچه منابع آب با بیان اینکه در استان، کشور و بسیاری از کشورهای دنیا بر روی مدیریت یکپارچه آب کار نمی شود، افزود: در این مناطق هر کسی برای خود یک کاری را انجام می دهد و به بالادست و پایین دست نگاه نمی کند.

 

وی ادامه داد: با مدیریت یکپارچه آب همه موارد و مسائل در کنار هم دیده می شود و باعث جلوگیری از بسیاری از حوادث و خشکسالی ها خواهد شد.

 

 

حسینی با بیان اینکه هواشناسی در مدیریت یکپارچه منابع آب موثر است، خاطرنشان کرد: به طور مثال در سیل 97-98 سازمان هواشناسی پیش بینی باران شدید کرده بود و ایستگاه رادار امیرآباد فقط تا شهرستان علی آباد را پوشش داده بود و اگر ایستگاه رادار شهرستان گنبد راه اندازی شود کل استان را پوشش داده و در مدیریت منابع آب هم بهتر عمل می شود و اگر عددهای دقیق تری داشته باشیم هم در مدیریت سیلاب و خشکسالی و غیره موثر است.

 

وی گفت: در مدیریت یکپارچه منابع آب، قبل نزول باران می توان بررسی کرد که ابر موجود در آسمان باران زا است و در کدام قسمت استان به درد می خورد.

 

دستیار استاندار گلستان در مدیریت یکپارچه منابع آب با بیان اینکه مدیریت یکپارچه منابع آب در کل دنیا هم مطرح شده است، افزود: برخی کشورها در این زمینه پیشتاز و برخی نیز عقب هستند.

 

وی اظهارداشت: یکپارچگی بین دستگاه های مختلف هواشناسی، آب منطقه ای، آبخیزداری، محیط زیست، صنعت و معدن، شهرداری ها، جهاد کشاورزی، بنادر، دریانوردی و سواحل دریا نه تنها باید این دستگاه ها با همدیگر هماهنگ شوند بلکه یک بحث مهم مردم هستند.

 

حسینی گفت: مدیریت یکپارچه آب بدون مشارکت و آموزش مردم خیلی معنادار نیست و هرکاری هم انجام شود بی اثر است.

 

 

وی با بیان اینکه 110 هزار هکتار اراضی شیب دار در جنوب استان وجود دارد که یکی از منابع عمده رسوب رودخانه ها و سدها همین اراضی شیبدار هستند، افزود: از سال 1380 تلاش بسیار شدیدی برای پوشش دار شدن این اراضی انجام شد که تنها در 30 هزار هکتار انجام شد که عدم همراهی مردم و به صرفه نبودن برای آنان یکی از دلایل انجام نشدن آن است.

 

دستیار استاندار گلستان در مدیریت یکپارچه منابع آب ادامه داد: یکی از راهکارها در زمین های کشاورزی شیبدار، تراس بندی کردن است که متاسفانه کشاورز مخالف این کار است و زیربار نرفتن مردم باعث لایروبی هر سال رودخانه ها و ساخت سدها می شود.

 

وی گفت: در جلسات و نشست های صورت گرفته با استاندار، مقرر شد تا دستگاه های مختلف نیز در این راستا وارد شده و هر کسی هر رفتاری با آب دارد، بالادست و پایین دست و کمیت و کیفیت کارش را ببیند.

 

حسینی با اشاره به صرفه جویی در مصرف آب شرب، افزود: در حال حاضر مردم برای کاهش مصرف آب ساختمان خود می توانند ناودان هایشان را به سمت تانکرهایی هدایت کرده و آب را آنجا حفظ کنند تا برای شستشوی زمین، ماشین و آب دادن به باغچه استفاده شود که این مسئله باعث کم شدن مصرف آب شهری شده و از سیلاب شهری جلوگیر می کند.

 

وی گفت: این اقدام کار کوچکی است و نیازی به مشاوره ندارد و فقط باید شهرداری با ایجاد ضوابطی ذخیره آب باران در ساختمان ها را به سازندگان ساختمان ها اعلام کند.

 

کد خبر 1272409

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha