مروری بر زندگی «خواجه نظام‌الملک طوسی» در«مستند ایران»

رادیو ایران یکشنبه ۲۱ خرداد، همزمان با سالروز ولادت خواجه نظام‌الملک طوسی مستند رادیویی از زندگی و فعالیت های وی را تقدیم می کند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از شبکه رادیویی ایران، ابوالحسن علی‌ بن اسحاق‌ بن عباس طوسی، مکنّی به ابوعلی مقلب به «سیدالوزراء و قوام‌الدین» و مشهور به خواجه «نظام‌الملک طوسی»، دانشمند و نویسنده قرن پنجم و وزیر نامدار دوره سلجوقی است.

 


عبدالله علایی تهیه کننده «مستند ایران» بیان کرد: «نظام‌الملک»، بیش‌تر به‌عنوان یک مدیر اجرایی موفق معروف است؛ تا یک‌ اندیشمند اقتصادی. ذکاوت و دارایت مدیریتی او باعث گسترش زیرساخت‌ها و توسعه اقتصادی امپراطوری اسلامی گشت.

 


وی ادامه داد: با حسادت برخی اطرافیان شاه، در واپسین سال‌های پادشاهی ملکشاه میان او و خواجه اختلافاتی پیش آمد که سرانجام به کنار گذاشتن او از وزیری شد.

 


علایی افزود: مشهورترین کتاب خواجه «سیاست‌نامه» است و مؤلف آن، به‌عنوان نخستین نماینده بزرگ سیاست‌نامه‌نویسی در دوران اسلامی به‌شمار می‌رود.

 


«مستند ایران» که مروری بر زندگی و فعالیت های «خواجه نظام‌الملک طوسی» دارد، یکشنبه 21 خرداد به تهیه کنندگی عبدالله علایی و روایتگری سید محمد اطهری ساعت22:00  از رادیو ایران پخش می شود.

کد خبر 1272467

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha