دلمان خوش است اقامتگاه سنتی ساخته ایم!/روح زندگی نیاکان ما، دیانت و تدین بوده است!

امام جمعه موقت ابوزیدآباد و بخش کویرات گفت: احیای فرهنگ قدیمی سنتی باید جدی گرفته شود اما روح زندگی سنتی و نیاکان ما، دیانت و تدین بوده است. اینکه ما ظاهر زندگی را سنتی کنیم اما باطن آن، صبغه زندگی پیشینیان را نداشته باشد ارزشی ندارد.

حجت الاسلام محمد عرب در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در آران و بیدگل گفت: همه به زندگی سنتی پیشینیان علاقه مند و مفتخریم و گاهی به آن حسرت می خوریم؛ آن ها امکانات خاصی نداشتند ولی دل شان خوش و زندگی شان سرشار از امید و صفا و صمیمیت بود.

 

امام جمعه موقت ابوزیدآباد و بخش کویرات آران و بیدگل افزود: دل سوزان فرهنگ به دنبال احیای زندگی سنتی اعم از زبان، لباس، معماری،خانه های سنتی و... هستند؛ این کار، بسیار خوب و ارزشمند است و در قوانین باید این مسائل دیده شود.

 

حجت الاسلام عرب ادامه داد: احیای فرهنگ قدیمی سنتی باید جدی گرفته شود اما روح زندگی سنتی و نیاکان ما، دیانت و تدین بوده است. اینکه ما ظاهر زندگی را سنتی کنیم اما باطن آن، صبغه زندگی پیشینیان را نداشته باشد ارزشی ندارد.

 

این کارشناس و مبلغ دینی تصریح کرد: در خانه های قدیمی در شبانه روز صوت قرآن طنین انداز بود و فرزندان با صدای قرآن از خواب بیدار می شدند؛ ذکر و روضه رواج داشت و فرهنگ و سبک زندگی آنان بر پایه دین و مذهبی و اعتقاد بود.

 

حجت الاسلام عرب بیان داشت: کوبه درهای قدیمی به گونه ای بود که اگر کوبنده آن مرد بود، مرد و اگر زن بود، زن در را باز میکرد. این یک مسئله سنتی است که نشآت گرفته از یک مسئله دینی است که به محرم و نامحرم اهمیت میداد.

 

امام جمعه موقت ابوزیدآباد اظهار داشت: در گذشته، سنت ما ریشه در مذهب داشت؛ حال با این پیشینه مبادا خانه سنتی بسازیم ولی با سنت ما سنخیتی نداشته باشد؛ الان متاسفانه خانه هایی به سبک سنتی ساخته می شود اما بعضا در آن نوشیدنی هایی مصرف و اعمالی انجام می شود که انسان از ذکر آن خجالت می کشد و هیچ ارتباطی با زندگی مومنانه قدیمی ندارد؛ فقط دلمان خوش است یک اقامتگاه سنتی ساخته ایم!!

 

حجت الاسلام عرب افزود: از ارکان سبک زندگی اسلامی، تقویت جنبه های مذهبی و دینی است که در محیط خانواده باید جدی گرفته شود.

کد خبر 1272799

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha