وجود کتاب مرجع در فلسفه سیاسی؛ ضرورت امروز جامعه جوان کشور/پیوند میان اسراییل و چهره های اپوزیسیون نتیجه مدرنیته است

محبی نیا با اشاره به لزوم آگاهی جامعه جوان از فلسفه سیاسی در جمهوری اسلامی گفت: متاسفانه برخی دانشگاه ها و علما حتی یک کتاب در مورد فلسفه سیاسی به عنوان مرجع ندارند و ما در این زمینه با خلأ مواجه هستیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، عابد اکبری، کارشناس مسائل اروپا و مدیر عامل موسسه مطالعات و تحقیقات بین المللی ابرار در همایش اسراییل و اپوزیسیون گفت: شاهد آن بودیم که منافقان توسط مقامات اروپایی دور هم قرار می گیرند و جریانات میانه رو در آلمان به این اقدامات اسراییل اعتراض کردند که چگونه تروریست ها را مشروع دانستند. این گروهک ها در چند دهه عقب تر در کنار صدام علیه ایران جنگیدند و امروز گروهک های منافقین و سایر گروه های تروریستی به یکدیگر پیوستند و اسنادی مبنی بر تروریست بودن این گروهک ها تولید شده است.

 

 

وی گفت: از نظر ما تروریست، تروریست است اما استکبار نظری غیر از این دارد که اگر تروریست در کنار او قرار بگیرد، خوب است و اگر با او مقابله کند، بد است. جمهوری اسلامی هیچ گاه در کنار هیچ گروه تروریستی خود را تعریف نکرده است و باید ابهامات در این موضوع رفع شود. 

 

 

عبداللهی، کارشناس مسایل خارجی در بخش دیگری از این نشست اظهار کرد: پس از 44 سال از پیروزی انقلاب این اولین بار است که مسایل جریان ضد ایرانی و نقش اسراییل در این زمینه روشن شده است. جریان ضد جمهوری اسلامی ایران همیشه تمرکز جدی داشت تا ارتباط خود با رژیم صهیونیستی را پنهان کند و می دانست این امر لکه ننگی برای آنها است و همواره از این لکه سیاه دوری می کرده است. از طرفی با فلاکت و سرگردانی ای که مواجه شده امروز از مسئله مهمی رونمایی کرده است.

 

 

وی گفت: امروز صدای گروهک های ضد جمهوری اسلامی ایران از تل آویو می آید و امپراطوری سرزمین های اشغالی این موضوع را بیش از گذشته شفاف کرده است. اسراییل تصور می کرد در آوریل 1401 رخدادهایی اتفاق افتاده است که کار جمهوری اسلامی تمام است اما رفته رفته مسایل حل شد و اپوزیسیون به اهداف شان نرسیدند.

 

 

وی یادآور شد: شناخت اسراییل از معادلات و گروه های داخل ایران ضعیف است و از طرفی پیوند آنها با پهلوی به نتیجه نرسیده زیرا این شخص در ایران مطرح نیست و واکاوی این موضوع می تواند مسایل زیادی را در سیاست داخلی و خارجی روشن کند.

 

 

وی اظهار داشت: رژیم صهیونیستی در نهایت پروژه تجزیه در منطقه را مطرح کرد تا بتواند با تجزیه ملت ها به کار خود ادامه دهد اما روشن است که با تمام اختلاف نظرها در داخل کشور ما به راهکارهایی برای حل مسایل رسیده ایم که همه جریانات سیاسی از آن بهره مند می شوند و جریان های صهیونیستی سودی از آن نخواهند برد.

 

 

جهانبخش محبی نیا، نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی و کارشناس بین‌الملل در بخش دیگری از این نشست افزود: ما در ایران با بحران فلسفه و اندیشه سیاسی مواجه هستیم و باید نقش جوانان را نسبت به این پدیده ها از نگاه قدرت و حکومت، عدالت و آزادی مشخص کنیم و تمام این موضوعات را به روشنی تبیین کنیم. متاسفانه برخی دانشگاه ها و علما حتی یک کتاب در مورد فلسفه سیاسی به عنوان محل ارجاع ندارند و ما در این زمینه با خلأ مواجه هستیم.

 

 

وی گفت: وجود رژیم صهیونیستی عوامل وابسته به آن در قالب سلطنت، شارلاتان بازی و نگاه التقاطی در دین است و ما از این منظر نگاه می کنیم که در زمین آمریکا بازی نکنیم اما چرا برخی بزرگان که زاییده انقلاب هستند از دست ما رفتند. امروز متاسفانه برخی فرزندان انقلاب فرهنگ و اقتصاد را در قالب مدرنیته تعریف می کنند. جمهوری اسلامی بر اساس مدرنیته شکل نگرفته است.

 

 

وی اظهار داشت: پیوند میان اسراییل و چهره های اپوزیسیون نتیجه مدرنیته است. اسراییل عامل بدبختی خاورمیانه و ترور دولتی است و در این راه از تمام جریانات هم سنخ استفاده می کند.

 

 

وی با اشاره به مولفه صبر انقلابی در حل مسایل پیش رو اظهار کرد: بنی صدر نتوانست از این مولفه استفاده کند و بر همین اساس بعدها در ترورها با صدام همدست شد و پیچیده ترین جاسوسی ها توسط او شکل گرفت.

 

 

وی تصریح کرد: رژیم صهیونیستی گفتمان سازی صهیونیستی را در پیش رو قرار داده و به پروژه نیل تا فرات قانع نیست و امام (ره) و رهبر انقلاب به خوبی این موضوع را تبیین کردند. باید بپذیریم که بخش زیادی از ناآرامی ها کار دشمن نیست و بسیاری از مسایل و مشکلات را با تبیین گفتمان خودمان باید حل کنیم.

 

 

بنا بر این گزارش، مجتبی فردوسی پور» رئیس گروه غرب آسیای مرکز مطالعات وزارت امور خارجه و سفیر سابق ایران تصریح کرد: رژیم صهیونیستی مشروعیت نداشته و حقوق بشر سرش نمی شود البته در این رابطه قطعنامه های زیادی را ساماندهی کرده اما تاثیری در این راهبرد نداشته است و نمی توان ارتباط دیپلماتیک اسراییل را تابع قانون و مقررات بین الملل دانست.

 

 

وی گفت: اسراییل ضابطه مند و تابع حقوق بشر نیست و از سوی دیگر هرچه بر طبل جنگ می کوبد، پیروز نمی شود و از سوی دیگر نتانیاهو به بایدن تعهد داده که حق هیچ گونه تجاوزی به ایران را ندارد و هرگونه اقدام علیه ایران باید با اجازه آمریکا باشد، به همین دلیل با برهم زدن جامعه مدنی اهداف خود را پیش بینی می کند که مهسا شروع آن بود.

 

 

وی گفت: نوک تیز پیکان مبارزاتی امام (ره) اسراییل است که ابتدا آمریکا و سپس ایادی آن یعنی اسراییل را مطرح می کند که مانند اختاپوس بازوهای خود را در منطقه خاورمیانه انداخته است.

 

 

وی گفت: معیار مبارزه اسراییل با ایران منازعه جوهری است و تعریف آن در این جنگ عدم وجود و عدم امکان ایران است و عدم بقای ایران نقطه کانونی تمرکز مبارزاتی اسراییل است. در نهضت امام (ره) و هدایت های رهبر انقلاب رویکرد بین المللی و جدید مبارزات اسراییل تبیین شده است که عمق استراتژیک آن بر مبنای اقدامات سردار رشید اسلام در سرزمین های اشغالی تبیین شد.

 

 

وی گفت: اسراییل تلاش می کند هویت خود را از دیوار ندبه و یهود بگیرد در حالی که نمی داند صهیونیست به عنوان معیار حکومتی پذیرفته نیست.

 

 

وی با اشاره به جامعه یهود در ایران و نماینده آنها در پارلمان یادآور شد: یهود ایران در تعارض با ساختار یهود صهیونیست است و نکته حائز اهمیت این است که آنها به لحاظ اعتقادی به کتاب مقدس یهود پایبند هستند و این اعتقاد آنها از یهود اسراییل قوی تر است. یهود در جامعه ایران بر اساس رکن دینی شناخته شده و از حقوق قانونی در این کشور برخوردارند.

 

 

منصور براتی، کارشناس مسائل سرزمین‌های اشغالی و رژیم صهیونیستی در ادامه این نشست در مورد عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی اظهار کرد: عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی در سال های اخیر بسیار مهم شده و با امور جدیدی مواجه است که نسبت به موج قبلی خود این روند متفاوت است.

 

 

وی گفت: با پدید آمدن جمهوری اسلامی و گسترش همکاری با کشورهای منطقه میزان دسترسی اسراییل به مرزهای کشور کاهش یافت و امروز امکان مدیریت منازعات در مرزها برای ایران فراهم شده است و اسراییل کمترین دسترسی را به مرزهای کشور دارد.

 

 

براتی اظهار داشت: سیاستمداران و سیاستگزاران باید دقت کنند که با موج سرمایه گذاری اسراییل در کشورهای عربی مواجه هستیم و این امر بسیار کلان است و از سوی دیگر ایران هراسی یکی دیگر از پروژه های اسراییل است که در این پروژه تلاش کرده است خود را به کشورهای عربی نزدیک کرده که تجلی آن توافق ابراهیم بود که دو کشور سفیرها میان خود را مبادله کردند و با فرمان اقتصاد و تجارت آزاد که نمونه آن در امارات اجرا شد، حرکت می کنند.

 

 

وی با اشاره به توافق ایران و عربستان یادآور شد: باید آگاه باشیم که با این توافق فرآیند عادی سازی روابط متوقف نمی شود اما سرعت این قطار کمتر شده است. نگاه آنها به موازنه قدرت میان ایران و اسراییل است و عربستان این حرکت را ادامه می دهد و یک گام به سمت ایران و یک گام به سمت اسراییل بر می دارد و از سوی دیگر با اعزام عرب های اسراییلی به مناسک حج مواجه هستیم تا از این طریق عادی سازی روابط توسط اسراییل دنبال شود.

 

 

وی گفت: اگر این گونه تصور کنیم که روابط ایران و عربستان عادی سازی روابط را متوقف کرده است دچار خطای استراتژیک شده ایم.

 

 

کد خبر 1272900

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha