پاراکتاب| مروری بر رفتار متقابل شیعیان اهل سنت در تاریخ اسلام

کتاب «مروری بر رفتار متقابل شیعیان اهل سنت در تاریخ اسلام» در دو جلد به سفارش مرکز تخصصی شیعه شناسی امام هادی (ع) منتشر شده است.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، کتاب «مروری بر رفتار متقابل شیعیان اهل سنت در تاریخ اسلام» در دو جلد به سفارش مرکز تخصصی شیعه شناسی امام هادی (ع) و بر اساس طرح بحث حجت الاسلام والمسلمین دکتر داود کمیجانی در سال 1401 منتشر شده است.

 

کتاب مذکور که نوشته دکتر رضا صفری از اساتید حوزه و دانشگاه و شیعه شناس برجسته کشور است به خاستگاه اختلافات در امت اسلامی، روابط متقابل شیعیان و اهل سنت در قرون نخستین اسلامی، روابط متقابل شیعیان و اهل سنت در قرون میانی اسلامی و روابط متقابل شیعیان و اهل سنت در قرون متاخر اسلامی پرداخته است.

 

جلد اول کتاب مروری بر رفتار متقابل شیعیان و اهل سنت در تاریخ اسلام مربوط به دوره های رسول خدا، خلفای نخستین، عصر اموی، دوران عباسیان، حکومت آل بویه و فاطمیون مصر می باشد.

 

این کتاب در دو فصل و 9 گفتار ابتدا به ماهیت و خاستگاه اختلاف اجتماعی، نتایج تداوم اختلافات اجتماعی، دیدگاه قرآن در خصوص انواع اختلافات، آسیب های اجتماعی آن و راهکار رفع اختلاف پرداخته است.

 

در ادامه کتاب، اختلافات مسلمین در دوران رسول اکرم (ص)، عوامل عرصه های اختلافات و نتایج اختلاف بین مسلمین در این دوره مطرح شده است. در بخش دیگر کتاب اختلاف دوران خلافت ابوبکر، خلافت عمر بن خطاب، خلافت عثمان بن عفان و اختلاف دوران خلافت علی بن ابیطالب (ع) به مباحثه گذاشته شده است.

برای مشاهده عکس در سایز واقعی کلیک کنید

 

در ادامه، چالش های پیش روی تشیع در عصر اموی، شرایط سیاسی اجتماعی شیعیان در آغاز عصر عباسیان، تقابل عباسیان و شیعیان، فعالیت های علمای شیعه و اهل سنت در زمان آل بویه، اقدامات مذهبی خلفای فاطمی و فعالیت های مذهبی علمای اهل سنت در این دوران تبیین شده است.

 

جلد دوم کتاب مروری بر رفتار متقابل شیعیان اهل سنت در تاریخ اسلام نیز در دو فصل و 10 گفتار تهیه و تدوین شده است. در این بخش هویت و اقدامات مذهبی سلاطین سلجوقی، فعالیت مذهبی علمای شیعه در این دوران، شرایط مذهبی و اجتماعی شیعیان در دوران خوارزمشاهیان، مقابله اهل سنت با شیعیان در این دوران، اقدامات علمای شیعه در عصر ایلخانان و مقابله علمای اهل سنت، تحولات مذهبی پس از ایلخانان، دوران اقتدار، ضعف و انحطاط حکومت عثمانی، رویکرد دولت عثمانی به دولت شیعی صفوی تبیین شده است.

 

همچنین هویت و اقدامات مذهبی حکام صفوی و تکاپوی اهل سنت در این دوران، روابط تشیع و تسنن در قرون نخستین و میانه، روابط مذهبی ایران و جهان اسلام در قرون متاخر، رفتار تشیع و تسنن در قرون متاخر هند و مصر، شرایط معاصر جهان اسلام، جریان گرایش به تجدد و وحدت گرایی، رستاخیز فرهنگی اجتماعی جهان اسلام، تنش های تعصب گرایی و تعامل پذیری و جهان اسلام و استعمار در جلد دوم کتاب مروری بر رفتار متقابل شیعیان اهل سنت در تاریخ اسلام به تفصیل آمده است.

 

جلد اول کتاب مروری بر رفتار متقابل شیعیان اهل سنت در تاریخ اسلام در 223 صفحه و جلد دوم نیز 214 صفحه توسط انتشارات راه ابریشم منتشر شده است.

 

 

 

 

 

کد خبر 1272953

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha