۳۵ هزار کردستانی موفق به اهدای خون شدند

کریمیان گفت: سال گذشته از ۴۰ هزار مراجعه کننده در استان کردستان، بیش از ۳۵ هزار نفر موفق به اهدای خون شدند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان کردستان، محمدسعید کریمیان مدیرکل انتقال خون کردستان با اشاره به روز جهانی اهداکنندگان خون اظهار کرد: 24 خرداد برابر با ۱۴ ژوئن سالروز تولد یک دانشمند اتریشی به نام «کارل لندشتاینر» است که گروه‌های خونی را کشف کرد و این روز به همین مناسبت به نام روز جهانی اهداکنندگان خون نامگذاری شد.
 

وی با اشاره به اینکه سال گذشته ۴۰ هزار نفر از استان برای اهدای خون مراجعه کردند، افزود: بیش از ۳۵ هزار نفر از این تعداد مراجعه‌کننده موفق به اهدای خون شدند.
 

کریمیان بیان کرد: از خون‌های اهدا شده در سال گذسته، بیش از ۹۰ هزار فرآورده خونی تامین شد که مازاد بر نیاز استان به استان‌های نیازمند نیز ارسال شده است.
 

مدیرکل انتقال خون کردستان تصریح کرد: از یک واحد خونی سه فرآورده جدا می‌شود که می‌تواند جان سه نفر را نجات دهد.
 

وی اضافه کرد: شعار امسال «ما هستیم چون شما خون اهدا می‌کنید» اعلام شده است و از این رو اهدای خون می‌تواند به نجات جان افراد کمک کند.
 

کریمیان یادآور شد: تامین خون بیماری‌هایی نظیر ژنتیکی، مادران باردار، هموفیلی، اعمال جراحی و میزان تصادفات به همت اهداکنندگان خون تامین می‌شود.
 

وی حرکت جمعیت به سمت پیری را برای سنوات آینده در راستای اهدای خون مشکل آفرین خواند و اضافه کرد: شرایط سنی برای اهداکنندگان خون، بین ۱۸ تا ۶۰ است ونیاز است فرهنگسازی لازم برای این مهم انجام گیرد و در این راستا رسانه‌ها می‌توانند نقش‌آفرینی کنند.
 

مدیرکل انتقال خون کردستان به میانگین کشوری اهدای خون بانوان در کشور پرداخت و گفت: میانگین کشوری اهدای خون بانوان کشور ۴ درصد است که این رقم برای بانوان کردستانی ۹ درصد بوده و سال گذشته کردستان، بعد از لرستان رتبه دوم کشور را داشت.
 

کریمیان اذعان کرد: ساختمان در حال ساخت انتقال خون کردستان به دلیل محدودیت امکانات دولتی پس از ۱۳ سال هنوز به اتمام نرسیده است اما در سفر رئیس جمهوری به استان ۲۴ میلیارد تومان برای اتمام این ساختمان اختصاص یافت.
 

وی افزود: امیدواریم در هفته دولت امسال شاهد افتتاح ساختمان انتقال خون استان کردستان باشیم.
 

 وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در سنندج و سقز 14 تخت انتقال خون وجود دارد، عنوان کرد: اگرچه در کردستان تخت‌های بیمارستانی افزایش یافته است اما توجهی به تخت‌های انتقال خون نشده است و نیاز است این مهم موردتوجه قرار گیرد.
 

مدیرکل انتقال خون کردستان اعلام کرد: انتقال خون استان در ایام کرونا 100 درصد نیاز 20 مرکز درمانی را تامین می‌کرد و در آن ایام ذخیره خون موجود استان بیش از پنج روز بود.

کد خبر 1273001

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha