نخستین دوره بین المللی جشنواره تئاتر صاحبدلان در قزوین برگزار می شود

فائزی گفت: نخستین دوره بین المللی جشنواره تئاتر صاحبدلان، ۲۸ خرداد تا یکم تیر ماه در قزوین برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از قزوین، محمدحسین فائزی- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین- در نشست خبری که امروز (شنبه 27 خرداد) در سالن جلسات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین برگزار شد، بیان کرد: جشنواره بین المللی صاحبدلان 12 سال است که در کشور برگزار می شود که در این مدت در مقیاس ملی برگزار شده و امسال سیزدهمین دوره این جشنواره در مقیاس بین المللی برگزار می شود.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین ادامه داد: جشنواره بین المللی صاحبدلان از جشنواره های متفاوت در کشور است که بعد رقابتی ندارد و به ترویج و دیده شدن نمایش و ارتباط گیری مردم با هنر تئاتر می پردازد که تئاترهای این جشنواره با محوریت دینی در استان های کشور اجرا شده است.

 

وی عنوان کرد: با توجه به بین المللی شدن این جشنواره،  60 اثر خارجی به دبیرخانه این جشنواره رسید که پنج اثر از کشورهای تونس و عمان و عراق پذیرفته شد که در نهایت حضور 2 گروه از عراق و 2 گروه از عمان فراهم شد.

 

فائزی اعلام کرد: جشنواره صاحبدلان یک جشنواره با زمینه دینی است که سوابق خوبی دارد و با بین المللی شدن آن امیدواریم اتفاقات خوبی را شاهد باشیم.

 

وی در خصوص اختتامیه جشنواره بین المللی صاحبدلان توضیح داد: در خصوص اختتامیه این جشنواره، استان قزوین به مدت پنج شبانه روز از 28 خرداد تا اول تیر ماه میزبان این برنامه است که سعی کردیم همه استان به نحوی درگیر جشنواره شوند و مردم در کف خیابان هم تئاتر را تماشا کنند که در مدت پنج روز، چهار نمایش صحنه ای، چهار نمایش خیابانی (نقالی و پرده خوانی)، چهار نمایش خارجی، پنج رادیو تئاتر و هفت تعزیه اجرا می شود که این گروه ها در مجموع 42 برنامه را اجرا می کنند.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین تصریح کرد: برخی از این اجراها در بقاع متبرکه نظیر آستان مقدس چهارانبیا، سلطان سیدمحمد، امامزاده اسماعیل (ع) و آستان مقدس امامزاده حسین (ع) اجرا می شود.

 

وی خاطر نشان کرد: با توجه به حضور گروه های نمایشی خارجی از کشورهای عراق و عمان در استان سعی شده تا از حضور این گروه ها استفاده شود و جلسات تبادل اندیشه و گفت وگو بین هنرمندان استان و هنرمند ان خارجی فراهم شود.

 

فائزی یادآور شد: در حاشیه برگزاری این جشنواره، هفت دوره آموزشی هم با حضور 2 استاد از کشورهای عراق و عمان و یک استاد هم از ایران دایر می شود که شهرستان های آبیک، بوئین زهرا، الوند، تاکستان و قزوین میزبان این دوره های آموزشی خواهند بود.

 

کد خبر 1273371

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha