افتتاح مسجد «سیدی شبل الاسود» در مصر با هزینه ۹ میلیون پوند

مسجد «سیدی شبل الاسود» در استان المنوفیه مصر با هزینه ۹ میلیون پوند بازسازی و افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از المصراوی، مسجد «سیدی شبل» در شهر شهدا در استان المنوفیه پس از بازسازی و توسعه درچارچوب برنامه یکپارچه دولت مصر برای حفاظت از مساجد با هزینه 9 میلیون پوند از بودجه وزارت اوقاف افتتاح شد.

 

دکتر مصطفی وزیری، دبیرکل شورای اعلای آثار باستانی در مصر گفت: افتتاح این مسجد امروز در ادامه همکاری بین وزارت گردشگری و آثارباستانی و اوقاف در دوره اخیر انجام شد که منجر به افتتاح مساجد قدیمی در طول سال جاری شد و آخرین آن نیز افتتاح مسجد ظاهر بیبرس در منطقه الظاهر بود.

 

از سوی دیگر، «هشام سمیر» معاون وزیر گردشگری و آثار باستانی در امور پروژه‌های آثار باستانی و موزه‌ها درباره پروژه این بازسازی گفت: اجرای این پروژه از ماه جولای 2021 تا می 2023 آغاز شد.

 

سمیر افزود: این بازسازی و مرمت شامل رسیدگی به سقف ها، کف، دیوارها و مرمت و نگهداری کارهای چوبی از جمله منبر، رحل قرآن و کلیه کارهای جوبی، درست کردن شبکه برق و روشنایی مسجد، حفظ نماها، پنجره‌های گچی، سیستم زهکشی آب باران و بازسازی محوطه عمومی مسجد و ضریح است.

 

ابوبکر احمد عبدالله، مسئول بخش آثار باستانی اسلامی و قبطی و یهودی در شورای اعلای آثار باستانی گفت: این مسجد منسوب به امیر لشکر «محمد بن فضل بن عباس» است. وی در مکان ضریح به شهادت رسید. به همین دلیل فاطمیان ضریح و مسجدی در مجاور قبر او برپا کردند.

 

وی ادامه داد: معماری مسجد در طول زمان تکامل یافته است تا اینکه در سال 1899 بازسازی شد، سپس وزارت اوقاف آن را دوباره در زمان پادشاهی« فواد اول» در سال 1925 بازسازی کرد و در سال 1927 افتتاح شد.

 

عبدالله افزود: این مسجد شامل یک نمازخانه و یک حیاط روباز است. مقبره سیدی شبل و هفت خواهرش در دو اتاق قرار دارد که بالای آن گنبد قرار دارد. این  مسجد دارای یک مناره به سبک دوره ممالیک در ضلع شمال غربی است.

کد خبر 1273414

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha