«سعه صدر و درایت مدیریتی جامعه» مهمترین ویژگی امام جواد(ع)

کارشناس حوزه دین گفت: جوادالائمه(ع) از سعه صدر و درایت مدیریتی خوب و مثال زدنی در اداره فرهنگی و معرفتی جامعه برخوردار بودند که جا دارد امروز مدیران در سطوح مختلف این سجیه اخلاقی را الگوی خود قرار دهند.

خبرگزاری شبستان-خراسان جنوبی؛ زینب روحانی مقدم- ۳۰ ذی القعده یادآور سالروز شهادت بزرگ مردی از خاندان عصمت و طهارت است که بخشندگی و مهربانی و علمش مثال زدنی است و در این روز جوان ترین شمع هدایت، امام جواد(ع) به شهادت رسیده است.

 

امروز سالروز شهادت نهمین اختبر تابناک آسمان امامت و ولایت است کسی که به عنوان دریای کرامت و باب المراد شناخته می شود و جود و سخا و احسان در زندگیش جا محکم کرده بود.

 

*مروری بر زندگی ابن الرضا(ع)

مورّخان در تاریخ تولّد امام جواد علیه السلام، اختلاف دارند؛ عده ای میلاد آن حضرت را دهم رجب، برخی 15 ماه رمضان و بعضی نیز 19 ماه رمضان در شهر مدینه می دانند.

 

پدر بزرگوار جواد الائمّه علیه السلام ، امام رضا علیه السلام  است، شخصیت ارجمندی که میزان فضایل و حیطه حیات علمی، عبادی و دینی اش، برکسی پوشیده نیست و مادر امام جواد علیه السلام، بانوی گرامی و پاکدامنی بود به نام «سبیکه» (سکینه) و به روایت دیگر «خیزران». آن بانوی مؤمنه به خاندان شایسته امّ المؤمنین «ماریّه قبطیّه» تعلّق داشت و بعضی ها نام وی را «ریحانه» و «درّه» نیز گفته اند.

 

برای پیشوای نهم، القاب متعدّدی ذکر کرده اند که به مهم ترین آن از جمله جواد، تقی، مرتضی، قانع، رضی، مختار، باب المراد، زکی، متوکّل و منتجب اشاره کرد و کنیه ایشان «ابوجعفر» است.

 

دوران زندگانی امام جواد علیه السلام از بُرهه های حساس در تاریخ پر فراز و نشیب شیعه است. شیعیان پس از روزگای دشوار، مسیر پرتلاطم جریان های فکری و عقیدتی قرار داشتند و در برابر هجوم ظالمانه دشمنان پایداری می کردند. پس از شهادت امام رضا علیه السلام، از آن جا که اراده الهی بر آن بود که رشته امامت نگسلد، حضرت امام جواد علیه السلام در خردسالی و من هفت یا هشت سالگی زمام قافله امت را به دست گرفت.

 

امام جواد(ع) نخستین امام شیعه است که در خردسالی به امامت رسیده این مسئله طعن و مخالفت دشمنان را برانگیخت تا آن جا که به حیرت و حتی سرگردانی برخی از شیعیان نیز انجامید؛ اما با آشکار شدن جلوه های الهی امامت آن امام، اندک اندک ابرهای تیره تردید کنار رفت و خصانیت خورشید امامت ایشان آشکارا رخ نمود.

 

امام جواد علیه السلام عابدترین فرد زمانش بود. محبّت و علاقه اش نسبت به باریتعالی وصف نشدنی و خوف، خشوع و اخلاصش در طاعت و عبادت خداوند ستودنی است.

 

امام جواد علیه السلام با توجّه به اینکه در سنّ جوانی به شهادت رسیدند، در عمر کوتاه و با برکت خویش علاوه بر انجام وظایف سنگین رهبری امّت، به تربیت شاگردانی که بتوانند پیام آسمانی خاندان نبوّت و امامت را به نسل های بعد منتقل سازند، توجّه خاص داشت.

 

امام جواد(ع) در دوره امامت خودش در مدت کوتاهی توانست چهره علمی خود را در میان شیعیان و نیز حاکمان و دانشمندان آن عصر آشکار سازد و شیعه را به عنوان یک آیین قدرتمند فکری در جهان اسلام معرفی نماید.

 

امام جواد علیه السلام بعد از 25 سال زندگی افتخارآمیز، سرانجام در آخر ذیقعده سال 220 هجری قمری با تحریک معتصم عباسی و به وسیله همسرش امّ الفضل مسموم و به شهادت رسید؛ پیکر مطهّرش در گورستان قریش در بغداد، کنار قبر جدّ بزرگوارش امام کاظم علیه السلام ـ کاظمین ـ به خاک سپرده شد. (منبع: سایت حوزه)

 

به مناسبت فرارسیدن سالروز شهادت جوادالائمه(ع) به سراغ یکی از کارشناسان حوزه دین رفتیم و گفتگوی اختصاصی خبرنگار خبرگزاری شبستان با حجت الاسلام حجت سالاری مکی-مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی-را به شرح ذیل می خوانید؛

 

۱-مهم ترین ویژگی اخلاقی امام جواد (ع) چه بود؟ ائمه اطهار (ع) همگی در قله کمالات اخلاقی قرار دارند ولی آن چه در دوران کوتاه زندگی امام جواد(ع) به لحاظ سجایای اخلاقی لازم است مورد توجه قرار گیرد بحث سعه صدر و درایت مدیریتی ایشان است.

 

جوادالائمه(ع) از درایت مدیریتی خوب و مثال زدنی در اداره فرهنگی و معرفتی جامعه برخوردار بودند که جا دارد امروز مدیران در سطوح مختلف این سجیه اخلاقی را الگوی خود قرار دهند.

 

۲-چرا امام جواد (ع) با دختر مامون ازدواج کردند؟ آنچه مسلم است اینکه ازدواج حضرت جواد(ع) با دختر مامون امری دلخواه ایشان نبوده است و با مطالعه تاریخ و زندگانی ایشان و آشنایی با شرایط خاص و خفقان آن زمان می توان به علت این ازدواج پی برد.

 

در آن برهه، کید و مکر دشمنان اهل بیت(ع) بیداد می کرد و تقیه یک اصل اساسی در سیره سیاسی آن بزرگواران بوده است لذا مامون به خاطر کنترل بیشتر و نظارت بر عملکرد امام جواد(ع) این ازدواج را به تعبیری بر ایشان تحمیل کرد. امام جواد(ع) هم به خاطر حفظ جان خود و رسیدگی به برخی امورات شیعیان در این پوشش این ازدواج را قبول کردند.

 

۳-دوران امام جواد(ع) چه ویژگی هایی داشت؟ دوران زندگی و امامت امام نهم(ع) مصادف با تضارب آرای مکاتب و جریان های فکری و عقیدتی مختلفی است که دستگاه حاکم به خاطر دوام و بقای خود اصرار بر نداشتن قید و بندی در این بابت داشته است.

 

لذا فعالیت های فرقه های ضاله و منحرف و ترجمه کتاب هایی مختلف از روم و ایران و دیگر نقاط جهان باعث شبهاتی در مباحث عقیدتی و معرفتی شده بود. در بین شیعیان هم عده ای سودجو که رونق نان و نام خودشان را در فرقه گرایی می دانستند مشکلاتی را به وجود آورده بودند و امام جواد (ع) در چنین دورانی به امامت و تبلیغ دین پرداختند.

 

۴-سیره سیاسی و تبلیغی امام جواد(ع) برای هدایت شیعیان چه بود؟ امام جواد(ع) از عظمت علمی والایی برخوردار بودند که این مقام از اجداد طاهرینشان به ارث رسیده بود و از جایگاه علمی والایی برخوردار بودند.

 

در زیارت جامعه به «ساسَةَ الْعِبَادِ» می رسیم که به معنای سیاست مداران جامعه است و خداوند در این زیارت ائمه اطهار(ع) را به عنوان سیاست مدارترین بندگان معرفی کرده است و امام جواد(ع) در شرایطی که عرض کردم از مسیرهای مختلف علمی، معنوی، عبادی و سیاسی به مبارزه با حکومت جور جهت هدایت شیعیان پرداختند.

 

گفتگوی چهره به چهره و مناظرات علمی و تربیت شاگردان بسیار از دیگر روش های سیاسی و تبلیغی امام جواد (ع) جهت هدایت جامعه آن زمان به شمار می رود.

 

۵-در خصوص نقش امام جواد(ع) در زمینه آماده سازی جامعه شیعی برای دوران غیبت بفرمایید؟ امام جواد(ع) با ایجاد شبکه وکلا و ارتباط هدفمند و هوشمند با شعیان علاوه بر مدیریت شرایط بحرانی آن زمان به بحث مهدویت می پرداختند.

 

امام جواد(ع) از طریق گفتگوی چهره به چهره و تربیت شاگردان بسیار، شیعیان را آماده زمانه غیبت حضرت ولی عصر(عج) و دوران خاص غیبت می کردند.

 

 

 

کد خبر 1273663

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha