راهکاری برای حل اختلاف سلیقه در مسجد

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه ما در مساجد اختلاف عقیده نداریم اما اختلاف سلیقه داریم گفت: وقتی همه ارکان مسجد در هیات امنا دارای نماینده باشند، برنامه ها به رای همه تصویب شده و ضمن داشتن نقشه راه، باعث هم افزایی و همدلی خواهد شد.

معصومه ظهیری در گفت وگو با خبرگزاری شبستان در قم با تاکید بر احیا کارکردهای مساجد در صدر اسلام گفت: مساجد در صدر اسلام علاوه بر اقامه نماز و مراسم مذهبی محلی برای رسیدگی به امور مردم بود وهمه امور از جمله قضاوت و رسیدگی به اختلافات مردم در مسجد انجام می شد.

 

دبیر ستاد راهبری زن و خانواده حوزه علمیه افزود: مسجد کوفه الگویی برای ماست مسجدی که هم محل قضاوت، محل  تصمیمات گیری های نظامی، کارهای عام المنفعه و خیریه، پاسخگویی به سوالات و شبهات، و هم محل  وعظ و منبر و خطابه بود.

 

این استاد حوزه و دانشگاه در پاسخ به این سوال که امروزه مساجد تنها به محلی برای اقامه نماز تبدیل شده اند گفت: با این موضوع موافق نیستم چرا که امروز شاهد هستیم که تشکل هایی مانند کانون های فرهنگی هنری، پایگاه بسیج، سازمان تبلیغات و مراکز خیریه در مساجد فعالیت می کنند و برنامه های فرهنگی محله نیز با محوریت مساجد انجام می شود و همین کارهای فرهنگی باعث فعال بودن مساجد می شود.

 

وی ادامه داد: اما حلقه اتصالی باید بین این ارکان وجود داشته باشد به این ترتیب که  تشکل های فرهنگی حاضر در مسجد، در هیات امنا دارای نماینده باشند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه ما در مساجد اختلاف عقیده نداریم اما اختلاف سلیقه داریم گفت: باید تلاش شود تا در مساجدی هم که ارکان ان با یکدیگر مشکل دارند حتی از حسینیه و کتابخانه آنها استفاده شود و اجازه نداد کار فرهنگی در مسجد تعطیل شود.

 

دبیر ستاد راهبری زن و خانواده حوزه علمیه تصریح کرد:همان پیامبری که خود همبازی کودکان می شد و در نماز جماعت متوسط حال مامومین از کم توان تا پرتوان را رعایت می کرد، به ما آموخت که مسجد جای همه کار و همه سخن و همگان است.

 

ظهیری خاطرنشان کرد: خداروشکر رو به رشد هستیم و برنامه های مختلفی از  جمله برنامه های فرهنگی، اردویی، کتابخانه و .. در مساجد وجود دارد اما باید بیشتر و بهتر شود و اگر اختلاف سلیقه هم وجود دارد باید رفع شده و با حضور نماینده ای از همه ی تشکل ها در هیات امنا این مشکلات حل شود.

 

دبیر ستاد راهبری زن و خانواده حوزه علمیه تصریح کرد: وقتی به رای همه برنامه ای تصویب می شود هم نقشه راه داریم و هم افزا شده و فلک مسجد مشترک شده و هر تشکلی متولی برنامه ای در راستای اهداف خود شده و همه باهم یکدل و همصدا خواهند شد.                                                                                                                                                                                            

 

استاد حوزه و دانشگاه در پایان با تاکید بر نقش امام جماعت در هم افزایی ارکان مسجد گفت:روحانیت امام مسجد است و همیشه پیشوا بوده اند و کار آنها هدایتگری، ارشاد و پاسخگویی است و باید بستر و عرصه را برای کار اجرایی دیگران در مسجد فراهم کند.

 

کد خبر 1273848

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha