شهید چمران مسجد را پایگاه انسان‌پروری می‌دانست

دهقانی اشکذری، با اشاره به جمله معروف شهید چمران که گفت: «اگر پس از جنگ فرصتی برای ادامه حیات داشته باشم، به عنوان خادم در مسجد همکاری خواهم کرد»، گفت: او مسجد را به پایگاه انسان‌پروری می‌دانست.

«محمدرضا دهقانی اشکذری» در گفت وگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید دکتر «مصطفی چمران» وی را از جمله استادان معتقد، فعال و جهادی در عرصه دانشگاه توصیف و اظهار کرد: مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) در مورد آن شهید بزرگوار بیانات مختلفی داشتند از جمله اینکه: «دنیا و مقام برایش مهم نبود؛ نان و نام برایش مهم نبود؛ به نام کی تمام بشود، برایش اهمیتی نداشت. باانصاف بود، بی‌رودربایستی بود، شجاع بود، سرسخت بود. در عین لطافت و رقت و نازکمزاجی شاعرانه و عارفانه، در مقام جنگ یک سرباز سختکوش بود»، همین سخنان مقام عظمای ولایت حکایت از جایگاه والای شهید چمران دارد، همچنین معظم‌له فرمودند: «چمران یک نخبه‌ى علمى درجه‌ى یک بود امّا احساس کرد نیاز است که بیاید در این میدان کار کند؛ از همان استعداد، از همان توانایى، از همان همّت استفاده کرد وارد این میدان شد و کارهاى کارستانى انجام داد».

 

عضو بسیج اساتید با بیان اینکه شهید چمران پس از پیروزی انقلاب اسلامی رهسپار ایران شد و در دوره‌ای اول مجلس شورای اسلامی نماینده بود، تصریح کرد: چمران در ایام جنگ تحمیلی فرمانده بود و حضور پرثمر و پربرکتی را داشت؛ واقعیت آن است که آن شهید در بُعد علمی و همچنین عملکرد دینی-انقلابی نمونه بود؛ دکتر چمران دارای شخصیتی ذو‌ابعاد و جامع‌الاضداد بود؛ در بهترین رشته در دانشگاه معتبر بین‌المللی درس خوانده و پس از مدتی برای خدمت به وطن بازگشته بود.


مسئول بسیج اساتید استان یزد در ادامه با اشاره به این جمله شهید چمران که می گفت: «اگر پس از جنگ فرصتی برای ادامه حیات داشته باشم، به عنوان خادم در مسجد همکاری خواهم کرد»، تصریح کرد: مساله آن است که شهید چمران به دو مولفه سنت و مدرنیته توجه داشت، به شدت به اصول، مباحث و اعتقادات مذهبی پایبند بود در عین اینکه در عرصه علم شاخص بود، آن شهید بزرگوار شخصیتی جامع بود که مطابق با نیازهای زمان حرکت می کرد با این وجود همچنان دین‌مدار بود.


وی با بیان اینکه شخصیت دکتر چمران ترکیبی از علم و ایمان بود، گفت: در واقع همین ابعاد منجر این شد که او علاقه داشته باشد که پس از جنگ به عنوان خادم در مسجد فعالیت داشته باشد، امروز اگر چمران زنده بود قطعا از نخبگان نظریه‌پردازی بود که برای رفع مشکلات علمی و عرصه‌های مختلف نظام راه حل ارایه می کرد.

 

دهقانی اشکذری در بخش دیگری از مباحث خود با بیان اینکه از ویژگی‌های مهم شهید چمران تربیت و انسان‌پروری او بود، ادامه داد: در راستای تحقق این هدف والا، چمران مسجد را یک پایگاه می دانست آنچنان که در طول تاریخ اسلام نیز مسجد چنین جایگاهی داشت و محل عبادت و کسب علم بود.

 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد با اشاره به اینکه مقام معظم مقام معظم رهبری دانشگاه را از مراکز بسیار مهم «تربیت قوه عاقله کشور» توصیف کرده‌اند، خاطرنشان کرد: نگاه شهید چمران نیز چنین بود و دانشگاه را به مثابه محلی برای انسان سازی آن هم انسان متعالی می دانست، بنابراین امروز رسالت همه ما در عرصه دانشگاهی رسیدن به این قله های بلند معرفتی است.

کد خبر 1273862

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha