معرفی پیشکسوتان حوزه تولید در محورهای دانش بنیان/ تولید، کلید حل مشکلات کشور

خلیقی از معرفی پیشکسوتان حوزه تولید در محورهای دانش‌بنیان در ایام دهه تولید و تجارت در سطح کردستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان کردستان، بختیار خلیقی مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان، با اشاره به تبیین برنامه‌های دهه تولید و تجارت اظهار کرد: اول تیر ماه روز ملی اصناف و روز دهم به نامه روز صنعت نامگذاری شده است و در این دهه برنامه‌هایی در استان اجرا می‌شود.

 

وی با بیان اینکه سال 1402 به نام سال مهار تورم و رشد تولید نامگذاری شده است، گفت: جمعیت عظیمی در مجموعه صمت قرار دارند و ۸۵ هزار واحد صنفی،۱۹۶ هزار نفر مرز نشین در استان داریم که به پاسداشت خدمات این افراد برنامه‌هایی در استان اجرا خواهیم کرد.

 

خلیقی اعلام کرد: صمت در این دهه فعالیت‌هایی داشته است که برگزاری برنامه گرامیداشت اصناف، برپایی نمایشگاه اصناف، دیدار با خانواده شهدا و جانبازان، تقدیر از پیشکسوتان حوزه اصناف استان انجام خواهد شد.

 

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان اضافه کرد: معرفی پیشکسوتان حوزه تولید در محورهای دانش بنیان، برگزاری نشست هم‌اندیشی تولید و تجارت، افتتاح چندین پروژه در دهه تولید و‌ تجارت در سطح کردستان انجام می‌شود.

 

خلیقی اضافه کرد: تولید، کلید حل مشکلات کشور است و سازمان صمت در استان برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده تا دستاوردهای این حوزه به سرانجام برسد.

 

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان اضافه کرد: رشد تولید در حوزه صنعت هشت درصد و رشد تولید در حوزه معدن در کشور دو درصد بوده است و این رقم در کردستان در حوزه صنعت پنج و نیم درصد و در حوزه معدن سه درصد بوده است.

 

وی با اشاره به اینکه کشاورزی، آب، گردشگری، معدن و صنعت در کردستان حرف برای گفتن دارد، گفت: 42.5 درصد اقتصاد کردستان وابسته به صنعت است و‌ 230 کیلومتر مرز مشترک با عراق، سه بازارچه موقت غیررسمی و سه گمرک و‌ یک مرز رسمی از ظرفیت‌های ویژه کردستان برای رشد تولید و اقتصاد است.

 

وجود ۱۸ گونه معدنی در کردستان، تشکیل کمیته انتخاب تولیدکنندگان و معدنکاران برتر، برنامه‌ریزی برای تحقق شعار سال، وجود ظرفیت‌هایی چون مرزهای رسمی و‌بازارچه‌های مرزی استان، ثبت ملی دو برند فرش دستباف استان، مدیریت بازار، ارتقای کسب و کارهای بازآفرینی و سرمایه‌گذاری در حوزه معادن،از دیگر موارد مطرح شده توسط خلیقی بود که در نشست با اصحاب رسانه مطرح کرد.

 

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان عنوان کرد: برای تحقق دولت الکترونیک، ۱۲۱ سامانه برای صمت استان طراحی شده که تاکنون ۹۸ سامانه راه‌اندازی شده و مابقی در دست اقدام است.

 

خلیقی گفت: در حوزه تنظیم بازار و کنترل قیمت‌ها نیز ورود یافته‌ایم تا بتوانیم در این راستا نیز خدمتی به مردم داشته باشیم.

 

وی اضافه کرد: در کردستان یک‌هزار و 27 واحد صنعتی در کردستان داریم که 666 واحد صنعتی معادل 65 درصد واحدهای استان فعال هستند.

 

مدیرکل صمت استان تصریح کرد: فعالسازی واحدهای راکد با همکاری دستگاه قضا نیز از اقدامات صمت در کردستان است که واحد ذوب آهن قروه از جمله این واحدهاست و امیدواریم با سرمایه‌گذاری بیش از 4 هزار میلیاردی در فاز اول این واحد، شاهد اشتغال دو هزار نفری باشیم.

 

وی عدم توان رقابت، مشکل مالی و وجود محصولات جایگزین را از جمله دلایل غیرفعال شدن واحدهای تولیدی استان خواند و گفت: در بستر سامانه درگاه ملی مجوزها، سرمایه‌گذار می‌تواند ۲۴ ساعته مجوز خود را دریافت کند.

 

خلیقی تصریح کرد: سرانه زمین صنعتی در کردستان 7.9 متر مربع است که در کشور 17 مترمربع است و باید تلاش جدی در این راستا صورت گیرد و سازمان صنایع کوچک اعلام آمادگی کرده است تا زمین را خریداری و سرمایه‌گذار بتواند بدون دغدغه اقدام به سرمایه‌گذاری کند.

 

وی با اشاره به وجود 680 واحد صنعتی کردستان در استان تصریح کرد: کردستان اکنون در رتبه 19 صنعت قرار دارد در حالیکه در گذشته رتبه‌های آخر کشور را داشت.

 

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان اعلام کرد: تقوست و حمایت از صنایع کوچک، توسعه صنایع صادرات محور، پیگیری و حمایت از طرح‌های صنعتی پیشران در دست اجرا، جذب سرمایه‌گذار خارجی و تعریف طرح‌خای صنعتی اشتغالزا و اولویت‌دار را از محورهای توسعه بخش صنعت استان خواند.

 

خلیقی تصریح کرد: سال گذشته تعهد ایجاد اشتغال سمت در استان ۹ هزار و ۸۰۰ نفر بود که این اداره‌کل بیشترین عملکرد در اشتغالزایی را داشت و ۱۰ هزار و ۲۰۰ نفر محقق شد.

کد خبر 1274234

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha