برگزیدگان جشنواره «میقات کلمات» معرفی شدند

جشنواره میقات کلمات با هدف تجلیل از نویسندگان ادبیات پایداری و انتخاب چهره سال در گیلان، برگزیدگان خود را شناخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از، گیلان، اختتامیه جشنواره میقات کلمات عصر  امروز (چهارشنبه، ۳۱ خرداد) با حضور چهره ها و فرهیختگان‌ ادبیات پایداری در پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان برگزار شد.
اسماعیل محمدپور_شاعر و پژوهشگر با ضروری دانستن احترام به جایگاه مخاطب در تولید آثار ادبی دفاع مقدس گفت: به نظر می رسد در حوزه تولیدات ادبی دفاع مقدس به طور ناخواسته در حال تئوریزه کردن فرضیه «مرگ مخاطب» هستیم؛ چرا که بسیاری از تولیدات ادبی دفاع مقدس به لحاظ کمی و کیفی بدون در نظر گرفتن شرایط مخاطب به بازار عرضه می شوند.

محمدپور گفت: نگاه و نگرش نویسندگان امروز برای ایجاد ارتباط چند وجهی و تحولی نگر با مخاطب باید معطوف به شناخت ساختارهای در حال تکوین جامعه ای که در آن زندگی می کند از یک سو و توجه و شناخت ساختارهای تکوینی جامعه جهانی از سوی دیگر باشد.

دبیر اجرایی جشنواره ادبیات پایداری استان گیلان با بر شمردن عوامل اجتماعی موثر بر مخاطب در هنگام خوانش اثر افزود: آشنایی با ویژگی های شخصیتی مخاطبان و نیازهای روانی آن ها برای ارتباط مثبت و افزایش اثربخشی و رسانایی پیام متن باید مورد توجه نویسندگان و نهادهای متولی تولید آثار ادبی دفاع مقدس قرار گیرد.

در پایان مراسم، بهرام علیزاده _مدیر مؤسسه فرهنگی هنری خورشید گیل و دیلم و دبیر گروه داوران جشنواره «میقات کلمات» با ارائه گزارشی از روند برگزاری جشنواره و قرائت بیانیه هیئت داوران برگزیدگان نخستین جشنواره میقات کلمات را معرفی کرد.

 بر اساس رای داوران(بهرام علیزاده، اسماعیل محمدپور و فرامرز محمدی پور) نفرات برگزیده در بخش خاطرات شفاهی اسماعیل یکتایی، راوی‌ کتاب رقص روی یک پا_ محمد پرحلم، نویسنده کتاب یک وجب و چهار انگشت_ میر عماالدین فیاضی، نویسنده برای اثر کتیبه ای بر آسمان_ جمشید عباسی، نویسنده کتاب هفت ستون_ زنده یاد فرهاد آذر، راوی کتاب از کوه ها بپرسید_ شهید محمدعلی حق بین، راوی کتاب گیل مانا_ جمشید نری میسا،نویسنده کتاب گمشده زرباطیه معرفی شدند.

همچنین در بخش داستان، وجیهه خوشحال‌ با کتاب احمد و جواد در اهواز_ مجتبی صفدری با کتاب ملکه_ مریم خلیلی با کتاب ماجرای آن شب_ افشین معشوری برای اثر باد ترانه ای می خواند از، سوی هیات داوران معرفی شدند.

در بخش گام های اول در ادبیات پایداری نیز معصومه زارع، نویسنده با کتاب ای کاش او بی خبر از راه برسد_ ملینا آبانگاه، نویسنده برای کتاب من اهل رشادتم تو اهل کجایی و همچنین در بخش طنز پایداری قربانعلی هاتف وحید، نویسنده برای کتاب مهم تر از مهمات، معرفی شدند.

در بخش ترجمه نیز، سارا اورجی برای ترجمه عربی کتاب سلام_ امیر رضا اللهیاری برای ترجمه انگلیسی کتاب اوردوز و در بخش نمایشنامه محمد رسائلی برای اثر لقمه نانی از خون با طعم ناپالم_ در بخش شهدا نیز، زنده یاد طاهره پوربخش، مادر شهیدان کریم بخش، راوی کتاب آبجی جان_ مهدی هدایتی، نویسنده برای کتاب شهید مدافع حرم، شهید امیر، اعلام شدند.

فرامرز محمدی پور_ دبیر علمی جشنواره با اعلام‌‌ نامزدهای انتخاب چهره سال ادبیات پایداری گیلان‌ گفت: سارا اورجی، میرعماد الدین فیاضی، رضا صالح فخاری، سعیده اصلاحی، کامران سحرخیز و هادی رنگ رزیان، شاعر و نویسنده استانی و ملی با فعالیت های مستمر در راستای ادبیات پایداری و «سعیده اصلاحی» به عنوان چهره سال ادبیات پایداری گیلان معرفی شدند.

گفتنی است، از دیگر چهره های شاخص فرهنگی حاضر در جشنواره میقات کلمات می‌توان از محمود رنجبر_ رئیس پژوهشکده گیلان شناسی، مظاهر زمانی، علی خوشه چین‌، محمد ابراهیم سمیع_ مشاوران جشنواره نام برد که  در رونق بخشی این جشنواره نقش بسزایی داشتند.

جشنواره مذکور از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان و موسسه فرهنگی و هنری خورشید گیل و دیلم‌‌ با همکاری انتشارات آوای غزل و انتشارات رَج برگزار شد.

کد خبر 1274261

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha