تغییر نگرش متولیان مساجد برای احیا کارکردها

نشست هیات امنا مساجد تیران با حضور مسئولان این شهرستان در حالی برگزار شد که تغییر نگرش متولیان این مراکز برای احیا کارکردها مورد تاکید و توجه همگان قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، مساجد به عنوان مهمترین ارکان در شهر و روستاها مطرح و از آن برای پیشرفت و توسعه استفاده می شود ولی باید نگرش و تفکر مدیریتی در این حوزه تغییر یابد.

اداره این کانون های مردمی، فرهنگی و دینی با روش های سنتی و قدیمی نمی تواند کارکردهای اساسی آن را احیا و به نقطه مطلوب هدف گذاری به عنوان مسجد طراز اسلامی رسید.

برخورد نامناسب متولیان امر همیشه مورد انتقاد بوده و رمز موفقیت در جوان سازی تیم اجرایی و برنامه های متنوع در این حوزه قرار دارد از این رو باید بیشتر به آن پرداخت.

 

وحدت و همبستگی بین مراکز فرهنگی و مساجد

 

امام جمعه شهرستان تیران و کرون یکی از مولفه های مهم در رونق فعالیت های فرهنگی و مذهبی را اتحاد و همکاری های مشترک در این حوزه بیان کرد و گفت: برنامه های مشترک و منسجم بر شکوه مراسمات می افزاید.

حجت الاسلام حسین رشیدیان افزود: برخی از برنامه ها مثل برگزاری دعای ندبه، دعای عرفه و مراسم های عزاداری که به صورت مشترک در حال برگزاری است موجب انسجام و برنامه ای پر شکوه شده است.

وی با اشاره به انتخابات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: یکی از کارکردهای مساجد آگاهی بخشی و بصیرت افزایی است که به نقش انتخابات پرداخته شود.

 

حجت الاسلام رشیدیان خاطرنشان کرد: فعالیت انتخاباتی مساجد نباید حمایت از کاندید و یا جریان سیاسی خاص باشد بلکه تبیین اهمیت انتخابات و مشارکت در این عرصه را باید مورد تاکید قرار دهد.

وی اضافه کرد: رفتارهای سلیقه ای و تبلیغاتی به کارکرد مساجد و جذب به این مراکز دینی آسیب می زند.

 

توجه به دغدغه های جوانان و نوجوانان

 

فرماندار تیران و کرون از تفکر سلیقه ای و رفتارهای سنتی متولیان امر در مساجد انتقاد کرد و اظهارداشت: جوانان و نوجوانان از این نوع برخوردهای گلایه می کنند.

علی محمدی کیا افزود: باید تنوع و جذابیت برنامه های فرهنگی در مساجد را مورد توجه قرار دهیم تا اینکه عموم مردم به ویژه نسل جدید به این مراکز جذب شوند.

 

وی خاطرنشان کرد: ایده های ناب و به روز برای جذب نسل جدید به مساجد نیاز داریم که در این خصوص مشارکت افزایی و فرصت سازی برای تبادل نظر نسل جدید فراهم شود.

فرماندار تیران و کرون خاطرنشان کرد: دشمن مساجد را به عنوان قطب فرهنگی و اعتقادی شناخته اند و این مراکز را هدف قرار داده اند که در این حال ما هم باید نقش خود را در خنثی سازی توطئه دشمن ایفا کنیم.

 

مدیریت شهری در کنار مساجد برای توسعه شهر

 

شهردار تیران هم از مساجد به عنوان مولفه اساسی در توسعه شهری یاد کرد و گفت: مدیریت شهری در حد امکان و بر اساس بودجه شهرداری از این مراکز حمایت می کند.

سید محمدرضا ذاکری افزود: یکی از 300 ماموریت شهرداری، انجام فعالیت های فرهنگی بوده در حالی که دستگاه های متولی در این حوزه متعدد هستند و آنان نقش بیشتری دارند.

 

وی با بیان اینکه مدیریت شهری در عمران و آبادانی مساجد همکاری می کند، تصریح کرد: قانونمداری متولیان این مراکز لازم بوده که مصداق بارز آن ساخت و ساز بر اساس شوابط شهرسازی و قوانین ملی ساختمان است.

شهردار تیران از متولیان مساجد خواست تا در حوزه ارتقا فرهنگ شهروندی با شهرداری همکاری کنند که پرداخت عوارض شهرسازی و اجرای الزامات خدمات شهری و سازی از جمله آن است چرا که کوتاهی در این خصوص حق الناس محسوب می شود.

کد خبر 1275006

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha