روحانی مظلومی که خار چشم دشمنان بود

آیت‌الله شهید بهشتی از جمله شخصیت‌های برجسته تاریخ انقلاب اسلامی است که قبل و بعد از پیروزی انقلاب، فعالیت‌های موثری در مسیر ارزش‌های انقلاب انجام داد. امام پس از شهادت آن شهید سعید گفت: «بهشتی مظلوم زیست و مظلوم مرد و خار چشم دشمنان بود».

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، آیت‌الله شهید بهشتی از جمله شخصیت‌های برجسته تاریخ انقلاب اسلامی است که قبل و بعد از پیروزی انقلاب، فعالیت‌های موثری در مسیر ارزش‌های انقلاب انجام داد. از مهمترین و بی نظیرترین آثار وی می توان به میارزه پیروز، ربا در اسلام، خدا از دیدگاه قرآن و اقتصاد اسلامی اشاره کرد. وی در سال 1360 در اثر بمب گذاری به شهادت رسید و امروزه بسیاری از افراد برای بازدید از آرامگاه وی به سوی تهران روانه می شوند.

 

در دوم آبان ۱۳۰۷ در محله لنبان اصفهان متولد شد. پدرش، سید فضل الله بهشتی، از روحانیون اصفهان بود و پدر مادرش، حاج میرزامحمدصادق مدرس خاتون آبادی، از شاگردان آخوند خراسانی و سید محمد کاظم یزدی بود و از علمای اصفهان به شمار می‌رفت. دوره تحصیل ابتدایی و دو سال اول دبیرستان را در مدارس دولتی اصفهان طی کرد و در ۱۳۲۱ش، که جامعه ایران پس از سقوط رضاشاه دوره پرتلاطم و پرحادثه‌ای را آغاز کرده بود، وارد حوزه علمیه شد و در مدرسه صدر اصفهان به تحصیل علوم دینی پرداخت.

 

او در حوزه علمیه اصفهان ادبیات عرب، منطق، کلام و دروس سطح فقه و اصول را آموخت و همزمان شروع به آموختن زبان انگلیسی کرد. در ۱۳۲۵ش، برای ادامه تحصیل علوم دینی به قم رفت و یک سال بعد در درس خارج فقه و اصول استادان برجسته حوزه علمیه شرکت کرد.

از استادان وی در قم، آیت الله بروجردی، سید محمد محقق داماد، امام خمینی و شیخ مرتضی حائری یزدی بودند. وی در این سال‌ها با حضور در درس‌های فلسفی علامه طباطبائی بیشتر به فراگیری فلسفه روی آورد و از اصحاب حلقه درسی بود که مقالات علامه طباطبایی در آن حلقه، در همان سال‌ها، به صورت کتاب معروف اصول فلسفه و روش رئالیسم انتشار یافت.

 

بهشتی، همزمان با تحصیل علوم دینی در قم، تحصیلات دبیرستانی ناتمام خود را به صورت داوطلب آزاد به پایان رساند و پس از اخذ دیپلم ادبی در ۱۳۲۷ش دانشجوی دانشکده معقول و منقول (الهیات و معارف اسلامی کنونی) شد. در ۱۳۲۹-۱۳۳۰ش، در تهران سکونت گزید و برای امرار معاش به تدریس پرداخت. پس از اخذ درجه لیسانس در ۱۳۳۰ش به قم بازگشت و با تسلطی که به زبان انگلیسی پیدا کرده بود در دبیرستان حکیم نظامی آن شهر دبیر زبان انگلیسی شد. در ۱۳۳۱ش، ازدواج کرد و در کنار تدریس در دبیرستان، تحصیل در حوزه علمیه را ادامه داد.

 

بهشتی که مصمم بود به موازات تحصیل و حضور و فعالیت در حوزه علمیه قم، تحصیلات دانشگاهی را نیز دنبال کند، در ۱۳۳۵ش دوره دکتری فلسفه را در دانشکده معقول و منقول آغاز کرد و بعد از وقفه‌ای که به سبب مسافرت او به آلمان پیش آمد، در ۱۳۵۳ش به اخذ درجه دکتری نایل شد.

http://statics.imam-khomeini.ir/UserFiles/fa/Images/News/2017/Capture.JPG

آشنایی شهید بهشتی با حضرت امام (ره):

سابقه شناخت شهید بهشتی از طرف امام خمینی به فرموده خود امام و در زمان شهادت این شهید به حدود بیست سال قبل از شهادت وی یعنی از سالهای 1340 به بعد و مصادف با زمان دعوت امام به تشکیل نیرو در شهر قم جهت مبارزه با طاغوت برمی گشت. ایشان به ویژگیهای وی، همچون مراتب فضل و تعبدش پی برده و به آن آگاه شده بودند و به همین دلیل در برابر تمامی تهمتهایی که به او می زدند، حضرت امام در مقابل از وی به عنوان فردی متعهد، مجتهد، متعهدِ متدین، علاقمند به ملت و اسلام و بدردبخور برای جامعه ما یاد می کردند و بدین وسیله توطئه های بدخواهان انقلاب را خنثی کرده و حرمت شهید بهشتی نیز حفظ می گردید. شهید بهشتی نیز در گفته های خویش، بارها و بارها از این زمان، به عنوان سرنوشت سازترین روزهای حیاتشان برای انقلاب یاد کرده اند.

 

راز پایداری انقلاب بعد از حادثه هفتم تیرماه:

شهید آیت‌الله بهشتی هنگام شهادت علاوه بر رهبریت حزب جمهوری اسلامی و عضویت شورای انقلاب اسلامی، رئیس دیوان عالی کشور نیز بود. وی سرانجام در حین انجام وظیفه در این سمت ‏بود که در شامگاه 7 تیر سال 1360 در حین سخنرانی در تالار حزب جمهوری اسلامی بر اثر انفجار ساختمان حزب توسط منافقین به همراه کاروان 72 نفره خود به فیض عظیم شهات نائل آمد.

 

اما آنچه که در این مورد بسیار قابل تامل و بررسی است، رمز پایداری انقلاب اسلامی بعد از جریان 7 تیر است که می توان آن را در چند نکته نهفته دانست. مورد اول؛ نقش اقتدار وجودی حضرت امام خمینی(س) و محوریت حاکمیت دینی در جامعه اسلامی ما است. با اینکه اول انقلاب بود و مسائل زیادی برای انقلاب پیش آمده بود اما نقش محوری حضرت امام (س) در تمام عرصه ها، همه توطئه ها را خنثی می کرد.

 

نکته دوم؛ وجود روحانیون دلسوز و علاقه مند به انقلاب است که نقش اساسی آنها پیشتازی و پشگامی در مبارزات سیاسی است. روحانیت با تمام عیار حرکت خود در صحنه داخلی و بین المللی حضور داشته است. در حقیقت مرد سیاست و مبارزه بوده است . لذا روحانیون در سنگرهای منابر و سایر سنگرهای دیگر قدرت اطلاع رسانی به توده مردم در جهت ارتقای فهم سیاسی جامعه نقش اساسی داشته اند. نکته سوم؛ پشتیبانی مردم از حضرت امام و تکیه برقدرت امت بزرگ اسلامی است که نقش اساسی در پایداری انقلاب اسلامی داشته و امروز هم دارد.

 

امام و مظلومیت شهید بهشتی:

امام خمینی درباره مظلومیت دکتر بهشتی عبارات زیبا و پرمعنایی دارد. امام پس از شهادت آن شهید سعید گفت: «بهشتی مظلوم زیست و مظلوم مرد و خار چشم دشمنان بود» (صحیفه امام، ج15، ص 3) شاید یکی از بزرگترین دلایل مظلومیت بهشتی، اصرار و پافشاری او بر دفاع از خط امام در برابر خط نفاق بود. به همین خاطر بود که انواع و اقسام تهمت و افترا را به او نسبت می‌دادند، اما هرگز کسی ندید که بهشتی زبانش را بخاطر اعتراض و پاسخگویی به آن اتهامات بگشاید. به بهشتی گفتند: «این روزها حملات دشمنان به شما بسیار شدید شده است. تبلیغات زیادی برای متهم کردن و زیر سوال قرار دادن شما به راه افتاده است، برای مقابله با این توطئه‌ها اقدامی بکنید» خندید و گفت: «حیف است وقتمان را صرف این چیزها بکنیم. بالاخره یک روز ملت همه چیز را خواهد فهمید…».

 

شهید بهشتی

وصیت نامه شهید بهشتی

اینجانب محمد حسینی بهشتی، دارنده شناسنامه شماره ۱۳۷۰۷ از اصفهان وصیت می کنم به همسرم و فرزندانم و سایر بستگانم که در زندگی بیش از هر چیز به فروغ الهی که در دل انسانهاست اهمیت دهند و با ایمان به خدای یکتای علیم، قدیر، سمیع، بصیر، رحمان و رحیم و پیامبران بزرگوارش و پیروی از خاتم پیامبران و کتابش قرآن و از ائمه معصومین سلام ا… علیهم اجمعین و اهتمام به ذکر و یاد خدا و نماز با حضور قلب، روزه، عبادات دیگر و انفاق و ایثار و صدق و جهاد بی امان در این راه و حضور پیگیر در جماعت و انس با مردم راه سعادت را به روی خود باز گردانند.

 

و وصیت می کنم که پس از ارتحال من بسوی خدا یک سوم از خانه مسکونی ام در تهران، قلهک، خیابان تورج، کوچه منطقی ۸ و ۹ و اثاث خانه متعلق به همسرم خانم عزت‌الشریفه مدرس مطلق است و از خدای متعال برای او و فرزندانم سعادت در راه خدا زیستن را خواستارم.

 

۲۷ رجب ۱۴۰۰ هجری محمد حسینی بهشتی

 

منابع:

ویکی شیعه

پرتال امام خمینی

 

کد خبر 1275010

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha