حجاج بیت الله الحرام برای ادای رکن اعظم حج رهسپار عرفات شدند

حجاج بیت الله الحرام امروز به سمت عرفات حرکت کردند تا رکن اعظم حج را در صحرای عرفه ادا کنند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از الجزیره، مقامات امنیتی عربستان با هماهنگی وزارت حج وعمره، اجرای طرح‌ گروه بندی حجاج به مشعر عرفات را آغاز کردند.

 

حجاج بیت الله الحرام امروز(سه شنبه مصادف با نهم ذی الحجه) حرکت خود را از مشعر منا به سمت مشعر عرفات برای وقوف در آن و ادای رکن اعظم حج (وقوف عرفه) ادامه می دهند. حرکت حجاج به سمت عرفات باتوجه به آمادگی همه نهادهای امنیتی و بهداشتی عربستان برای خدمت رسانی به حجاج که پیش بینی می شود تعدادشان به دومیلیون و 300 نفر برسد، انجام می شود.

 

حجاج در عرفات گردهم می آیند و در یک زمان به سوی عرفات می روند. هیچ تفاوتی میان عرب و عجم نیست مگر از نظر تقوا. حجاج با لبیک و ذکر و دعا و تضرع به خداوند متعال به امید رحمت و مغفرت در بهترین روزهای خدا و به ییروی از رسول اکرم اسلام(ص) به این وادی گام می گذارند.

 

عرفه یا عرفات در خارج از حرم مکی در 22 کیلومتری مکه قرار دارد، در میان مشاعر، تنها عرفات بیرون حرم واقع شده است. عرفه دشتی به طول 12 کیلومتر و عرض شش کیلومتر است که درون آن کوهی به نام جبل الرحمه به ارتفاع 30 متر قرار دارد و حجاج از آن بالا رفته و دعا می خوانند.

 

عرفات در جاده بین شهرهای مکه مکرمه و الطائف در 10 کیلومتری مشعر مناست که حجاج روز ترویه را روز گذشته در آنجا گذراندند.

 

قرار است حجاج نماز ظهر و عصر را در عرفات باهم بخوانند و خطبه عرفات را از مسجد نمره بشنوند و دعا و تضرع را قبل از روی آوردن به مزدلفه با غروب خورشید امروز ادامه می دهند و  شب را در آنجا بیتوته می کنند وسنگ ریزه برای جمرات جمع می کنند.

 

در صبح روز دهم ذی الحجه،حجاج برای رمی جمره به منا بازمی گردند، سپس سرخود را می تراشند یا موهای خود را کوتاه می کنند و قربانی ذبح می کنند و برای ادای طواف افاضه به کعبه می روند.

 

سپس حجاج برای گذراندن ایام تشریق به منا می روند و پس از پایان آن، برای طواف وداع به مکه می روند و مناسک حج پایان می پذیرد.

 

حجاج روز یکشنبه طواف قدوم را برای رسیدن به مکه مکرمه و آغاز مناسک شان انجام دادند و روز دوشنبه وارد منا شدند.

کد خبر 1275084

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha