تاما| از ضرورت بازی های حرکتی در برابر بازی های رایانه ای تا فرصتی برای مواجهه چهره به چهره با نوجوانان

پررونق شدن بازی های کامپیوتری به عنوان چالشی که فرصت مواجهه چهره به چهره متولیان فرهنگ با جوانان و نوجوانان را می گیرد؛ اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان استان کرمان را بر آن داشت تا اولین مرکز بازی متفاوت در کشور را راه اندازی کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ حسین تاریخی، سه‌شنبه(۶ تیر) در آیین افتتاحیه مرکز بازی حرکتی مهارتی و گروهی «تاما» (از "من" بودن تا "ما" شدن) و کافه کتاب«کاما» گفت: مجموعه های تربیتی نظام و انقلاب که تلاش می کنند در نسبت با نسل آینده کار عمیق رقم بزنند باید زبان و ادبیات جامعه دانش آموزی را درک کرده و بفهمند و متناسب سازی لازم را در خود ایجاد کنند.

 

دبیرکل اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان کشور با بیان اینکه آنچه ذائقه نسل آینده به آن گرایش پیدا می کند بخشی آسیب زا و بخشی جذاب است؛ به فضای مجازی به عنوان جولانگاه حضور نسل آینده که فرصت ها و تهدیدهایی دارد اشاره کرد که فرصت مواجهه چهره به چهره با نسل جوان را گرفته است.

 

وی اظهار کرد: وقتی می توانیم موفق باشیم و ضریب تأثیر و کارآمدی برنامه ها بالا باشد که این جریان را فهم و درک کرده و طراحی ها را متناسب با آن بازسازی کنیم‌ زیرا اگر به روز نباشیم توقع اثرگذاری نیست و ناگزیر از به روز شدن هستیم.

 

تاریخی با بیان اینکه بازی از ابزارهایی است که از کودکی با آن خاطرات شیرین داریم؛ به فعالیت های اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان اشاره و تصریح کرد: از به رسمیت شناختن ابزار بازی برای کار تربیتی تجربه های شیرینی داشتیم که تأثیرگذاری عمیق تربیتی پدید می آورد.

 

وی مرکز بازی تاما در کرمان را حاصل بیش از ۱۰ سال تجربه و اولین مجموعه بازی های حرکتی و مهارتی دانست و اظهار کرد: تلاش می کنیم چنین زیست بومی را در سراسر کشور فعال کنیم تا خانواده ها احساس کنند بچه ها متناسب اقتضائات جوانی خود در فضایی امن حضور دارند.

 

 

 

مهران شیخی، رئیس اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان استان کرمان هم گفت: این مجموعه از سال ۹۸ و به دنبال مطرح شدن کار گروهی به عنوان یک دغدغه در کشور آغاز شد زیرا اتفاقات جهانی مگاپروژه هایی را شکل داده که نیاز به کارهای کوچک گروهی دارد و ما احساس کردیم از طریق بازی می توانیم آن را رقم بزنیم.

 

وی نگاه ویژه اتحادیه مرکز و حذب اعتبارات را باعث ورود به پروژه بازی های تخصصی دانست و از پررونق شدن بازی های کامپیوتری به عنوان یک چالش یاد کرد که ضرورت بازی های حرکتی و مهارتی برای جوانان و نوجوانان را ایجاب می کند.

 

شیخی از طراحی ۵۰ بازی در حوزه های مختلف مهارتی خبر داد و افزود: تلاش می کنیم این اتفاق برای دانش آموزان مناطق محروم و نقاط آسیب پذیر اجتماعی ویژه رقم بخورد و در مدارس حاشیه شهر و کم برخوردار با مدل های مختلف اجرا شود.

 

وی این مرکز را همچنین محیطی امن برای بانوان دانست و افزود: استفاده از مرکز بازی تاما در روزهای زوج به دختران و روزهای فرد به پسران اختصاص دارد و در کنار آن کافه کتاب «کاما» نیز راه اندازی شده تا این مجموعه با هدف کار تربیتی و ایجاد محیطی مفید برای حوزه نوجوان در کرمان باشد زیرا نسل آینده ساز باید جدی گرفته شود و به آنان توجه شود.

 

 

 

رحمان جلالی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمان هم با بیان اینکه مقام معظم رهبری در سال های پس از انقلاب، برای نخستین بار در سال گذشته از انقلاب تحول در ساختارهای فرهنگی کشور نام بردند در حالیکه قبل از آن فقط راجع به مؤلفه های فرهنگ صحبت می کردند؛ اظهار کرد: امروز با وجود فضای تعلیم و تربیت در جهان و ایران، ساختارهای فرهنگی باید بازخوانی شود.

 

وی اردوهای دانش آموزی را بهترین مکان برای تربیت و بازی را بازوی تربیت دانست و گفت: عدم کار تشکیلاتی یکی از خلأهایی است که در مجموعه های فرهنگی و تربیتی با آن مواجه هستیم.

 

جلالی با اشاره به اینکه در اغتشاشات سال گذشته مشخص شد خلأها کجا است و به فرموده حاج قاسم «میزان فرصتی که در تهدیدها هست در خود فرصت نیست...» بیان کرد: ما به مرکز بازی تاما به عنوان پروژه امنیت پایدار نگاه می کنم که در نقشه امنیت استان تعریف می شود و از آن حمایت می کنیم و رسانه ها هم درباره آن برنامه سازی کنند.

 

کد خبر 1275113

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha