دخالت دولت در فرهنگ، باید "غیر مستقیم" و "به دور از امر و نهی" باشد/ مسائل فرهنگی با لایحه حل نمی شود

حجت الاسلام والمسلمین تقوی، در رادیو فرهنگ بر اثرگذاری غیر مستقیم دولت بر مسائل فرهنگی تاکید کرد ‌وگفت : طرح های ضرب الاجل و لوایح به تنهایی نمی توانند مشکلات فرهنگی را مرتفع کنند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین تقوی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، در برنامه "رهنمون" رادیو فرهنگ گفت: دخالت حاکمیت و دولت در فرهنگ، باید غیر مستقیم و بدور از امر و نهی باشد.


وی  دخالت غیر مستقیم و اشراف دولت و حاکمیت در فرهنگ را ضروری دانست و گفت: دولت باید بصورت غیر مستقیم و با پرهیز از نقش قیم مآبانه از طریق؛ سیاست گذاری و تنظیم قوانین فرهنگی و مشخص کردن مرزهای فعالیت‌های فرهنگی و ایجاد زیرساخت‌ها برای فعالیت فعالان فرهنگی، در این حوزه عمل کند؛ یعنی به صورت غیر مستقیم فرهنگ را تقویت کند نه اینکه مستقیماً مردم را امر و نهی کند.


این نماینده‌مجلس  تکیه صرف بر قانون یا طرح‌های ضرب الاجل در مباحث فرهنگی؛ مثل بحث خانواده و حجاب، را نادرست دانست و گفت: چالش‌ها و مسائل حوزه فرهنگ صرفا با قانون و لایحه حل نمی‌شود، بلکه اولویت‌های فرهنگی باید با مدیریت دولت حل و رفع شود و این مدیریت؛ یعنی جلوی آسیب‌ها را بگیرد، و بستر را برای سالم سازی جامعه فراهم سازد.


عضو کمیسیون فرهنگی مجلس  با تاکید بر نقش مردم بعنوان "ظرفیت های فرهنگی" گفت: دولت باید ضمن کشف ظرفیت‌های فرهنگی، با پرهیز از دخالت های آسیب‌زا، این ظرفیت‌ها را تقویت و حمایت کند.


حجت الاسلام تقوی همچنین تعلیم و تربیت را "بن‌مایه فرهنگ" دانست و گفت: اهتمام در بخش تعلیم و تربیت، مدیریت و سرمایه گزاری درازمدت فرهنگی است، که به رفع مشکلات و چالشهای حوزه فرهنگ در طولانی مدت منجر میشود.


وی تاکید کرد: اصلاح نگاه ها در فرهنگ ضروری است چرا که در فرهنگ باید نگاه دراز مدت داشت و از تعجیل و سطحی‌نگری پرهیز کرد.


عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی "اصلاح امور جامعه" را از وظایف حاکمیت دانست و گفت: حاکمیت در برابر رفتارهای اجتماعی در سطح جامعه؛ همچون قوانین راهنمایی رانندگی، ساخت و سازها، نظم اجتماعات، و ... مسئول است، لذا هر قدر که فرهنگ در رفتارهای اجتماعی نقش دارد، حاکمیت هم، به همان نسبت، در فرهنگ نقش دارد؛ چرا که فرهنگ ابزار دست حاکمیت است.


وی  "حفظ و تقویت وحدت ملی" را وظیفه دیگر حاکمیت عنوان کرد و گفت: "فرهنگ" محور وحدت و نخ تسبیح اقوام است، از این رو، نقش اساسی در "ایجاد و حفظ وحدت ملی" دارد، لذا حاکمیت به فرهنگ ارتباط پیدا میکند و برای رسیدن به اهداف حاکمیتی اش باید به فرهنگ توجه و تمسک داشته باشد.


عضو کمیسیون فرهنگی مجلس همچنین هویت و ماهیت انقلاب اسلامی ایران را، بیش از سیاسی و اقتصادی بودن، فرهنگی دانست و گفت: همه مقولات و مباحث مربوط به انسان از جمله اقتصاد و سیاست، در نهایت توسط فرهنگ معنا پیدا می کند، لذا حاکمیت باید در ارتباط با فرهنگ موثر باشد.


وی با انتقاد از عملکرد "شورای عالی انقلاب فرهنگی" در حوزه فرهنگ گفت: متاسفانه فعالیت "شورای عالی" محدود به گزینش و معرفی اساتید و روسای دانشگاهها شده است، در حالی که "شورای عالی" شکل گرفت تا اندیشه های فرهنگی و دینی انقلاب، و شکل گیری نظام اسلامی و نیز اندیشه های رهبری و شیوه ولایت فقیه را(که تداوم امامت و غدیر است) تبیین کند، و "شورای عالی" باید این اندیشه ها را تبدیل به طرح و طرح را تبدیل به برنامه و سپس ابلاغ کند، و اصلاً فلسفه "شورای عالی انقلاب فرهنگی" این است که "فرهنگ" باید از یک موضع و چشمه ای غیر از دولت و غیر از قوای سه گانه بجوشد، و از آن مسند بالا، جامعه را سیراب کند.


حجه الاسلام تقوی  وزارت ارشاد، شورای فرهنگ عمومی، و دستگاههای فرهنگی دولت را، نه فرهنگی، بلکه خادمان فرهنگ دانست و گفت: وزارتخانه فرهنگی باید ایده و اندیشه فرهنگی و جوشش فرهنگی داشته باشد و جامعه را تغذیه فرهنگی کند، و شورای عالی انقلاب فرهنگی هم در این زمینه بسیار عقب است. شورای عالی باید تکرار و موازی کاری ها و تضادها در حوزه فرهنگ و دستگاه‌های فرهنگی را احصا و رفع کند.
 

کد خبر 1275718

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha