نگران سانتریفیوژهای ما نباشید!  حتی میله های سوخت را خودمان تولید میکنیم

دبیر شورای عالی امنیت ملی:نگران سانتریفیوژهای ما نباشید. به لطف خدا ما در زمینه استفاده صلح امیز از تکنولوژی هسته ای موفقیت های بزرگی کسب کرده ایم. ما اکنون حتی در موقعیتی هستیم که میله های سوخت تولید کنیم.

به گزارش خبرگزاری شبستان؛دبیر شورای عالی امنیت ملی در  مصاحبه چالشی با نشریه اشپیگل در خصوص مسائل زیادی اظهار نظر کرد که اسناد ویکی‏لیکس، حمله استاکس نت، نقش‏آفرینی‏های محرمانه و پشت پرده رژیم صهیونیستی، ترور دانشمندان هسته‏ای، آموزش‏های صورت پذیرفته در خاک اسرائیل، ماجرای مدارک قابل ارائه ایران به دادگاه آلمان، احتمال حمله به ایران، نقش‏آفرینی گروهک های تروریستی و جدایی‏طلب، گروهک پژاک، پرونده هسته‏ای ایران، طرح هدفمند کردن یارانه‏ها و فتنه سال 88 نیز از این جمله بود.

متن کامل این گفتگو را در ادامه می‏خوانید:

مجله اشپیگل: جناب آقای دبیرکل، ایران تا چه اندازه در معرض تهدید قدرت‌های بیگانه قرار دارد؟
دکتر جلیلی: تهدید؟ این را جدی می‌گویید؟ ایران هرگز در چنین موقعیت سیاسی و اقتصادی بهتری قرار نداشته. در حال حاضر ایران در بهترین شرایط از لحاظ سیاسی، اقتصادی و موقعیت منطقه ای قرار دارد و ما بیشتر از فرصت ها برخورداریم.

مجله اشپیگل: این را شما با در وجود چندین حمله به دانشمندان برجسته هسته ای می گویید. چند ماه پیش مسعود علی‏محمدی فیزیکدان به قتل رسید. در ماه نوامبر هم تقریباً همزمان دو بمب که در خودرو کار گذاشته شده بودند به قصد کشتن مجید شهریاری و عباسی دوانی منفجر شدند. و آنهم درست در وسط شهر تهران.
دکتر جلیلی: اگر دشمن به بن بست افتاده باشد به ترور متوسل می شود. این نشانه قدرت نیست بلکه علامت ضعف است.

مجله اشپیگل: این که چنین سوء قصدهایی صورت می‌گیرند یک چیز را ثابت می‌کنند: تشکیلات امنیتی ایران توانایی آن را ندارد که از متخصصین خبره برنامه هسته ای خود محافظت کند. و در نتیجه این سئوال مطرح می‌شود که آیا هوادارانی (برای چنین اقدام‌هایی) در میان مردم ایران و یا حتی در بین نیروهای امنیتی یافت نمی‌شوند؟
دکتر جلیلی: افراد منحرف وگمراه شده ای که از تروریسم هواداری کنند در همه جای دنیا یافت می‌شوند. همین سال گذشته بود که موفق شدیم گروهی را در شرق کشور متلاشی کنیم که در آنجا با پشتیبانی امریکا بمب گذاری هایی کرده بودند که قربانی‌های بسیاری در میان مردم غیرنظامی داشت. این را مقایسه کنید با کسانی که ده سال است در افغانستان ادعا می کنند که می خواهند جلوی ترور را بگیرند. اما دستاوردی نداشته اند. همچنین ما هم اکنون به دشمنانی که دانشمندان هسته ای ما را به قتل رسانده اند، ضربه اساسی زده‏ایم و شبکه جاسوسان صهیونیستی را متلاشی کرده‏ایم.

مجله اشپیگل: منظورتان گروه‌جدایی طلب برادران ریگی در استان بلوچستان است.
دکتر جلیلی: مقابله ما با خشونت در مقایسه با جاهای دیگر موفقیت آمیز است. افغانستان را ببینید: در آنجا امریکایی ها ده سال است که می‌خواهند جلوی ترور را بگیرند. اما ناکام شده اند. اما ما هم اکنون به دشمنانی که دانشمندان هسته ای ما را به قتل رسانده‌اند، ضربه ای کاری وارد کرده‌ایم – ما یک شبکه جاسوسان صهیونیستی را متلاشی کرده‌ایم.

مجله اشپیگل: آیا مدارکی برای این اتهامات دارید؟
دکتر جلیلی: بله. ما موفق شدیم ده نفر را دستگیر کنیم و آنها را محاکمه خواهیم کرد. ما عکس، فیلم و اظهاراتی در دست داریم که گناه آنها را ثابت می‌کنند. ما شواهدی داریم درباره نقاطی که آنها در آنجا آموزش دیده‌اند. این در درون رژیم صهیونیستی صورت گرفته است.

مجله اشپیگل: یعنی این که سرویس مخفی موساد اسراییل ایرانی‌هایی را به استخدام خود در آورده و در اسراییل به آنها تعلیم داده است؟
دکتر جلیلی: آنها در آنجا برای اجرای سوءقصد آموزش دیده‌اند. سپس آنها از طریق کشور ثالثی به ایران بازگشته‌اند تا عملیات جبونانه خود را اجرا کنند. ما انتظار داریم که کشورهای همسایه ما هم مراقبت کنند تا جلوی آنها را بگیرند. ما از مجامع بین‌المللی نیز تقاضای پشتیبانی خواهیم کرد. باید این گونه تروریسم حکومتی را محکوم کرد. نقش شورای امنیت نیز باید مورد بررسی قرار گیرد.

مجله اشپیگل: منظورتان چیست؟
دکتر جلیلی: این را باید شورای امنیت پاسخ دهد. در لیست های مربوط به تحریم‌ها نام‌های بسیاری از دانشمندان برجسته ما ذکر شده‌اند که مورد ترور قرار گرفته اند.

مجله اشپیگل: زیرا آنها در برنامه هسته ای ایران مواضع مهمی را اشغال کرده‌اند و امور اساسی را انجام می‌دهند.
دکتر جلیلی: این افراد چرا باید نامشان در لیست ذکر شود؟ مبارزه با علم کاری‌ست که در دوران تاریک قرون وسطی انجام می‌شد. ما این را سهل انگاری می‌دانیم. این دعوتی از تروریست‌هاست تا از این طریق تحریم‌های شورای امنیت را اجرا کنند – و مرا به یاد شیوه های فاشیستی می‌اندازند.

مجله اشپیگل: این ها که ربطی به قرون وسطی و فاشیسم ندارند.
دکتر جلیلی: اجازه بدهید این مقایسه را بکنم زیرا این دانشمندان ما بودند که به قتل رسیدند. من اطمینان دارم دانشمندان در سرتاسر جهان و همین طور در آلمان ترور همکاران خود را محکوم می کنند و مانند من نسبت به این اعمال ابراز انزجار می کنند.

مجله اشپیگل: احتمالا برخی از دانشمندان ایرانی از شغل خود راضی نیستند. سرویسهای مخفی غربی مدعی اند که برخی از آنها آماده اند که به ارودگاه دشمن بپیوندند. علی رضا عسکری معاون سابق وزارت دفاع شما و نیز شهرام امیری کارشناس هسته ای سابق این کار را کرده بودند.
دکتر جلیلی: اینها گزارشهای تبلیغاتی رسانه های غربی هستند. اگر این گونه است پس چرا اقدام به ترور دانشمندان ما می کنند؟ عسکری را ربوده اند. ما حدس می زنیم که او قربانی عملیات تروریستی رژیم صهیونیستی شده است. شنیده‏ایم که او در اسرائیل زندانی بود و در آنجا جان خود را از دست داده است. ما با دقت این قضیه را تعقیب می کنیم.

مجله اشپیگل: آیا امیری هم به نظر شما به میل خود به غرب نرفته است؟
دکتر جلیلی: او را در سفری به خارج ربوده اند و یکسال در سرزمین بیگانه نگاه داشته اند بعد او برگشته و ما از او می‏پرسیم که چه بر سر او آمده است.

مجله اشپیگل: اگر او آزاد است ما هم مایل هستیم با او صحبت کنیم.
دکتر جلیلی: او پس از بازگشت به تهران یک کنفرانس مطبوعاتی داد. به جای اینکه دوباره با او مصاحبه شود، بهتر است تحقیق کنید در آن یکسالی که او در آمریکا بوده چه اتفاقی افتاده است و یا به قضیه تروریست در کشور ما بپردازید که از خاک آلمان صورت می گیرد.

مجله اشپیگل: مقصودتان فرد عامل حزب کردهای ایرانی پژاک است؟
دکتر جلیلی: این گروه عملیات تروریستی در ایران انجام می دهد و مردم بیگناه را به قتل می رساند. این فرد در آلمان بر می خیزد و مسئولیت این قتلها را برعهده می گیرد. چطور است که اینگونه افراد می توانند در کشور شما آزاد بمانند. من می خواهم که برلین علیه این فرد به اقدام دست بزند و یا این که آلمان عملیات این گروه را مشروع می داند؟ آیا ترور در آلمان جنایت محسوب نمی شود؟

مجله اشپیگل: این مرد در نزد ما سو قصدی مرتکب نشده است. اگر شما مدارکی علیه این فرد دارید، ارائه دهید. در این صورت قطعا به آن رسیدگی خواهد شد.
دکتر جلیلی: ما مدارک بسیاری ارائه داده ایم. ما از دادگستری آلمان می خواهیم اتهامات مطروحه را جدی بگیرند. این محک مهمی است برای رابطه ما با آلمان.

مجله اشپیگل: برای ما هم سرنوشت دو همکاری که بخاطر خلاف در دریافت روادید بیش از سه ماه است که در زندان اند مهم است.
دکتر جلیلی: این دو قضیه به هم ارتباطی ندارند. در گفتگویی که یک سال و نیم قبل با هم داشتیم به موضوع تروریستهای پژاک اشاره کرده بودم. در آن زمان که آلمانی هایی زندانی نشده بودند.

مجله اشپیگل: بیش از تروریست، یک نوع جنگ سایبری برنامه هسته ای شما را در معرض تهدید قرار می دهد. ویروس استاکس نت ظاهرا بخشی اساسی از سانتریفیوژهای نیروگاههای هسته ای نطنز را از کار انداخته است. آیا می دانید که این حمله از کجا صورت گرفته است؟
دکتر جلیلی: دشمنان تضعیف شده و مایوس شده ما ...

مجله اشپیگل: مقصودتان اسرائیل و آمریکا هستند؟
دکتر جلیلی: ... از دست زدن به هیچ وسیله ای پروا ندارند. دشمنی که دانشمندان ما را به قتل می رساند از این باک ندارد که شبکه ها را به ویروس آلوده کند. اما کارشناسان ما این حمله را خنثی کرده اند.

مجله اشپیگل: کارشناسان غربی برآورد می کنند که از نزدیک به 7 هزار سانتریفیوژ ‍ حدود 1000 دستگاه خراب شده و برنامه هسته ای تا اندازه زیادی از تحرک افتاده است.
دکتر جلیلی: این ارقام را ما نگفته ایم. آژانس مرتب از تأسیسات ما بازدید می کند. ما دلیلی نداریم که رقمی را اعلام کنیم. نگران سانتریفیوژهای ما نباشید. به لطف خدا ما در زمینه استفاده صلح امیز از تکنولوژی هسته ای موفقیت های بزرگی کسب کرده ایم. ما اکنون حتی در موقعیتی هستیم که میله های سوخت تولید کنیم. همه این امور تحت نظر بازرسان تسلیحاتی سازمان ملل وابسته به آژانس بین المللی اتمی در وین صورت می گیرد.

مجله اشپیگل: همین چند روز پیش آمانو مدیر کل آژانس در گفتگویی با مجله اشپیگل از ایران خواست که همکاری خود را بهبود بخشد و گفت که هنوز به سئوالات ما پاسخ داده نشده است.
دکتر جلیلی: ما به سئوالات آژانس در چارچوب NPT جواب می دهیم. ما به تعهدات خود عمل می کنیم و بازرسان می توانند در ایران بدون مانع به کار خود ادامه دهند.

مجله اشپیگل: آیا حمله استاکس نت شما را کار شما را واقعا کند نکرده است؟ اگر یک جنگ سایبری جدید رخ دهد چگونه با آن مقابله می کنید؟
دکتر جلیلی: ما باید آمادگی داشته باشیم همیشه مراقب باشیم.

مجله اشپیگل: آیا این اصل در مورد یک حمله نظامی متعارف هم صدق می کند؟ در دولت نتانیاهو و در میان جمهوریخواهان آمریکایی هستند کسانی که از یک حمله گسترده به تاسیسات هسته ای ایران جانبداری می کنند. آیا یک چنین تهدیدی را واقع گرایان نمی دانید؟

دکتر جلیلی: نه. نمی توانند. آیا دنیا یک چنین حمله ای را قبول خواهد کرد؟ آیا چیزی هست که بتواند به چنین تجاوزی مشروعیت بدهد. مگر قانون جنگل حکمفرماست؟ علیه ملتی که با انقلاب اسلامی نظام اجتماعی خویش را خود برگزیده است، نمی توان اقدام نظامی کرد. با وجود این ، کسی به چنین تلاشی دست بزند، اشتباه محاسباتی بزرگی مرتکب شده است. جامعه بین المللی باید با چنین برنامه هایی مخالفت ورزد.

مجله اشپیگل: حتی همسایگان عرب شما هم با این برنامه ها مخالفت ندارند. آنها از برنامه هسته ای شما هراس دارند. آن چه که از افشا گریهای ویکی لیکس آمده حاکی از آن است که مثلا شاه عبدالله عربستان سعودی در ارتباط با ایران خواهان آن شده است که باید سر مار را از تنش جدا کرد.
دکتر جلیلی: این را آمریکائی ها ادعا می کنند که ادعای مسخره ای است. ضعف آمریکا از آن جا آشکار می شود که خانم کلینتون از این پایتخت به آن پایتخت سفر می کند تا پوزش بخواهد. ما رابطه خوبی با همسایگان خود داریم و در موقعیت نیرومندی قرار گرفته ایم. شما نمی توانید با خواندن دو سه مدرکی که از سوی وزارت خارجه آمریکا صادر شده اند رابطه ما با سایر کشورها را تفسیر کنید. علاوه بر این در باره خانم مرکل مطالبی در اسناد ویکی لیکس آمده است، آیا باید این مطالب را درباره خانم مرکل پذیرفت.

مجله اشپیگل: پس شما هم این مکاتبات سفارتخانه های آمریکا را مشاهده کرده اید.
دکتر جلیلی: بله. این کار را کرده ایم. خیلی دقیق.

مجله اشپیگل: در این صورت خطر حمله به ایران را نمی توانید چندان هم انکار کنید. شاید اراده حریفان خود را دست کم گرفته باشید. برخی از کارشناسان احتمال این که اسرائیل تا تابستان به یک حمله موشکی دست بزند را بیش از 50 درصد برآورد کرده اند.
دکتر جلیلی: ما معتقدیم که زمان جنگ سخت افزارها و یا حتی با سلاحهای هسته ای سپری شده است. این ها نه تنها مشروعیت ندارند بلکه نمی توانند به پیروزی هم منجر شوند. با اعمال خشونت نمی توان نظام یا ایدئولوژیهایی را به کشوری تحمیل کرد.

مجله اشپیگل: شما خیلی صلح طلبی از خود نشان می دهید ولی ایران در صورت حمله به خاک خود حتما ضربه متقابلی را وارد خواهد کرد.
دکتر جلیلی: ما هشت سال تمام در مقابل حملات دیکتاتور عراق صدام حسین پایداری نشان دادیم گرچه بسیاری از کشورهای از عراق حمایت می کردند. در دادگاههای شما هنوز مدارکی وجود دارند دال بر این که آلمان گازهای شیمیایی به عراق تحویل داده است. بیش از صد هزار تن از هموطنان ما قربانی سلاحهای شیمیایی شده اند. با وجود این ما هرگز به تولید چنین سلاحهای تخریبی نپرداختیم و هرگز آنها را به کار نبردیم. طبیعی است که از خودمان دفاع کرده ایم و دفاع خواهیم کرد. نیروهای مسلح ما در مرخصی بسر نمی برند.

مجله اشپیگل: در غرب چنین اعتقاد دارند که ایران برای دستیابی به هدفهای خود از دست زدن به هیچ کاری باک ندارد. آیا هم دین های شیعه شما در شبه نظامیان حزب الله لبنان، در کنار شما خواهند ایستاد و به اسرائیل حمله خواهند کرد؟
دکتر جلیلی: این به خود آنها مربوط می شود اما ما از هر کسی که در جهان از ما دفاع کند سپاسگزار خواهیم بود.

مجله اشپیگل: اگر دولت شما در منازعه هسته ای کوتاه بیاید هیچ کسی به این فکر نخواهد افتاد که به ایران حمله کند.شما در هفته آینده با پنج عضو دائمی شورای امنیت و آلمان در استانبول ملاقات خواهید کرد. شما برای حل این دعوا چه پیشنهادی از جانب خود به ترکیه خواهید برد؟

دکتر جلیلی: ما می خواهیم در استانبول به مشکلات بنیادین سیاست جهانی بپردازیم. بحث هسته ای در زمره موضوعات آتی است. چرا خلع سلاح بین المللی محقق نشده است؟ چرا هنوز دویست کلاهک هسته ای در اروپا مستقر هستند؟ من می دانم که مردم آلمان هم از این بابت نگرانی دارند.

مجله اشپیگل: آیا در این جا سوتفاهمی وجود ندارد؟ شما می خواهید در مورد مسائل جهانی صحبت کنید و غرب درباره غنی سازی اورانیوم و گرفتن تضمین از ایران که قصد ساختن بمب اتمی ندارد.
دکتر جلیلی: ما در آخرین ملاقات خود در این دور که در ماه اکتبر که ژنو روی داد روی یک جمله به توافق رسیدیم. مذاکره در استانبول در ماه ژانویه درباره همکاری در مسائل مورد علاقه و مشترک. غنی سازی اورانیوم برای هدفهای صلح آمیز در این بحث قرار ندارد. این یک حق اساسی است که به موجب معاهده NPT به ما داده شده و ما از آن به هیچ وجه صرفنظر نخواهیم کرد.

مجله اشپیگل: غرب به وعده ها شما اعتماد ندارد...
دکتر جلیلی: ... و ماهم به غرب اعتماد نداریم

مجله اشپیگل: و این موضوع سالهاست که ادامه دارد. در گفتگوهای میان شما از یک طرف و آمریکا ، روسیه، انگلیس، چین و آلمان از طرف دیگر پیشرفت اساسی مشاهده نشده است. شما بدون توجه به تحریمهای سازمان ملل کماکان به غنی سازی اورانیوم ادامه می دهید و مردم ایران هم از این بابت رنج می برند. دور پنجم تحریمهای بین المللی نزدیک می شود.
دکتر جلیلی: این برای ما تحریم نیست. این به ما فرصتی می دهد تا استقلال اقتصادی خود را گسترش دهیم. تحریمها بیش از آنکه به ما لطمه بزنند به ما کمک می کنند. ما از این بابت خوشحال هستیم. ما قبل از تحریم بنزین وارد می کردیم، اکنون صادر می کنیم.

مجله اشپیگل: یعنی انتظار دارید که ما این را باور کنیم. اکنون که قیمت بنزین هشت برابر شده است.
دکتر جلیلی: بله. این گرانی پیامد تصمیمات سازمان ملل نیست بلکه نتیجه هدفمند کردن گسترده یارانه ها در ایران است. این بزرگترین اصلاح اقتصادی از زمان بنیان گذاری جمهوری اسلامی ایران است. ما از پس آن بر می آئیم زیرا مردم پشتیبان ما هستند. انجام بزرگترین جراحی اقتصادی نشانه اعتماد به نفس کشور در مسائل سیاسی- اقتصادی است.

مجله اشپیگل: شما نمی توانید این را با جدیت ادعا کنید. نا آرامی ها سراسری پس از انتخاب مجدد پرزیدنت احمدی نژاد تصویر دیگری را به دنیا عرضه کرده.
دکتر جلیلی: به کشور خودتان نگاه کنید. در آن جا حزب دولتی به زحمت پیروز می شود و بعد هم تازه باید یک ائتلاف تشکیل دهد تا بر سر قدرت باقی بماند. در انتخابات ریاست جمهوری ما هشتاد و پنج درصد مردم شرکت کردند که این رکورد است. 63 درصد رای دهندگان هم به دکتر احمدی نژاد رای دادند که این هم یک رکورد است. کسانی که با نتیجه انتخابات و رأی مردم مخالفت می کنند، مخالف جمهوریت هستند.

مجله اشپیگل: .. که درباره صحت آن هنوز ما تردید داریم. ما به آن وفاداری که شما مدعی هستید،‌ اعتقاد نداریم و ظاهرا نیروهای امنیتی شما هم به آن اعتقاد ندارند. به تازگی یک ژنرال ارشد حتی خاتمی رئیس جمهور اصلاحات را متهم کرد که با ادامه انتقادات خود به جنگ علیه دولت دست زده است.
دکتر جلیلی: من از این اظهارات اطلاعی ندارم. ما در 1979 انقلاب کردیم زیرا می خواستیم یک رژیم دیکتاتوری را ساقط کنیم و خود را از زیر سلطه آمریکا و انگلیس رها سازیم. ما اجازه هیچ گونه دخالتی در امور داخلی خود را نمی دهیم و با آن مقابله خواهیم کرد. ظاهراً آمریکا و انگلیس هنوز نمی توانند دموکراسی و جمهوریت را در ایران بپذیرند. کسانی که نتیجه انتخابات را نمی پذیرند، مخالف جمهوریت و طرفدار استبداد هستند.

مجله اشپیگل: شما اعتماد به نفس عظیمی دارید. آیا واقعا نگران آن نیستید که فشار از خارج و از داخل شدیدتر شود و سالهای حکومت دینی به آخر برسد؟
دکتر جلیلی: این حرف مرا به خنده می اندازد. سی سال است که دشمنان ما هر شش ماه یکبار سقوط ما را پیش بینی می کنند. هر کس که روی این موضوع حساب کند، باخته است. جمهوری اسلامی را هیچ چیز متزلزل نخواهد کرد.
مجله اشپیگل: آقای دبیر کل از این گفتگو متشکریم.

منبع:پایگاه خبری رجانیوز
 

کد خبر 13131

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha