رهنمودهاى اخلاقى برترین ضامن تحقق حقوق انسان ها است

رییس سازمان عقیدتی سیاسی نیروی انتظامی آذربایجان شرقی، بر اساس نص قرآن کریم، رهنمودهاى اخلاقى را برترین ضامن تحقق حقوق انسان ها عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از استان آذربایجان شرقی، حجت الاسلام والمسلمین سید داوود روحانی حسینی شب گذشته(29 دی) در نشست « جامعه اخلاقی و حقوق بشر»، رهنمودهاى اخلاقى را برترین ضامن تحقق حقوق انسان ها دانست و گفت: پیوند میان اخلاق و حقوق، ضامن اجراى همه تعالیمى است که قانونگذاران تاریخ، عمر خود را بر سر آن صرف کرده‏اند تا انسان به حق دیگران چشم طمع نداشته و حقوق دیگران را محترم شمارد.

 

این محقق و پژوهشگر مسایل حقوق بشر اسلامی، حقوق بشر و جایگاه اخلاق در قرآن را بی بدیل توصیف کرد و افزود: قرآن کریم رهنمودهاى اخلاقى را برترین ضامن اجراى احکام الهى و تحقق حقوق انسان ها مى‏شمارد و باید گفت هرگاه قرآن مسئله‏اى اخلاقى را مطرح مى‏سازد از آرمان هاى اخلاقى همچون حقوق انسان ها یاد می کند.


حجت الاسلام حسینی، هدف و زیرساز غایى نظام حقوق بشر در نظام حقوقى اسلام را نورانى ساختن جامعه انسانى دانست و خاطرنشان کرد: البته سالک این راه در میانه مسیر از منزلگاه عدل و قسط هم مى‏گذرد و عدل هدف متوسط این نظام است، اما زیرساز غایى نظام حقوق بشر در غرب را اگر خوشبینانه بدان بنگریم این است که انسان ها از استانداردها و هنجارهاى مطلوب یک زندگى متمدنانه بهره گیرند و تعیین کننده این میزان‏ ها و هنجارها چیزى جز آرزوها، خواست ها، بلندپروازى‏ها، رغبت ها و در یک واژه هوس ها نیست.


همچنین در این نشست، استاد محمد امجد مدیرعامل موسسه جامعه اخلاقی و حقوق بشر با اشاره به روایات هر چه بر خود نمی پسندی بر دیگران نیز مپسند، گفت: این قاعده طلایی و اصل زرین اخلاق است که در تعالیم همه ادیان آسمانی و در کلام حکما و مصلحان بزرگ بشر آمده است و به عنوان یک قاعده بنیادین، رفتار اخلاقی ما آدمیان را در تعامل با یکدیگر جهت می دهد.


وی اجرای قاطع پیمان حقوق بشر به عنوان معیار و میزانی جهت بهبود نسبی امور و سمت گیری به سوی عدالت بیشتر در فردایی بهتر دانست و اظهار کرد: حاکمیت حقوق و آزادی های شهروندی مندرج در اعلامیه جهانی حقوق بشر به خصوص حق تعیین سرنوشت بر همه قوانین موضوعه چشم اندازی را ترسیم می کند که در آن وضعیت نابرابری ها، بی عدالتی ها و خشونت ورزی های تلخ موجود در عرصه تمدن فعلی را به سمت کاهش می کشاند و باید گفت جلوگیری از افزایش بیش ر بی عدالتی ها و نابرابری ها و تلاش در جهت کاستن هر چه بیشتر آنها وظیفه اخلاقی همه ماست.


مهندس وحید کاظم زاده، دبیر منطقه شمالغرب کمیسیون حقوق بشر اسلامی نیز با اشاره به اینکه بر پایی نظم اخلاق مدار در جامعه انسانی و درونی شدن ارزش‌های اخلاقی از اهداف پیامبران و ائمه اطهار است، گفت: داشتن قواعد اخلاقی در قوانینی همچون منشور حقوق بشر و آیات و روایات مختلف نشان می دهند که اخلاق همواره مورد توجه همه ملل و فرهنگ‌ها بوده است.


وی با اشاره به اینکه گفت‌وگوهای بشر در طول تاریخ نشان می‌دهند که جوامع بشری بر اخلاق تاکید بسیاری داشته‌اند، اذعان کرد: جایگاه اخلاق در زندگی افراد و نقش آن در راهنمایی انسان‌ها، گره‌گشایی از مشکلات آنها و پیوند و تناسب آن با اندیشه حقوق بشر از جمله اهدافی است که سبب شد تا چنین نشست هایی برگزار شود.


کاظم زاده با اشاره به اینکه قواعدی که در حقوق بشر تدوین شده بر توجه به اخلاق نیک تاکید می کند، یادآور شد: این موضوع نشان می دهد که اخلاق و حقوق بشر از یکدیگر بی نیاز نبوده و برای استمرار و تحکیم حقوق انسانی، بایستی در کنار هم باشند.


پایان پیام/
 

کد خبر 13838

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha