ایران و قطر در تحولات سیاسی منطقه نقش محوری دارند

استاندار قم در دیدار وزیر فرهنگ و هنر قطر تاکید کرد: ایران و قطر، نقش محوری را در تحولات سیاسی و حل و فصل مناقشات منطقه ای برعهده دارند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، حجت الاسلام والمسلمین محمد حسین موسی پور امروز(3بهمن) در این دیدار طی سخنانی با اشاره به اشتراکات فراوان فرهنگی و دینی و روابط دیرینه و تاریخی بین دو کشور ایران و قطر اظهار داشت: روابط سیاسی جمهوری اسلامی ایران و قطر از جایگاه مستحکم و خوبی برخوردار بوده و این دو کشور نقش محوری را در تحولات سیاسی و حل و فصل مناقشات منطقه ای برعهده دارند.


وی رفت و آمدهای مکرر مقامات سیاسی و مواضع مشترک دو کشور در قبال مسائل ملی و منطقه ای را گواهی بر استحکام روابط سیاسی دو کشور دوست و همسایه عنوان کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران به هیچ عنوان اجازه نخواهد داد مساله ای وحدت مسلمانان به ویژه روابط خوب و حسنه ایران و قطر را خدشه دار کند چرا که در برهه کنونی وحدت اصلی ترین نیاز مسلمانان است.


استاندار قم با بیان اینکه روابط فرهنگی کشورها ازاهمیت و جایگاه خاصی برخوردار است، گفت: روابط فرهنگی ریشه ها را به هم پیوند زده و با نزدیک کردن قلوب، صمیمیت،اخوت و وحدت ملت ها را به دنبال دارد.


حجت الاسلام والمسلمین موسی پور با اشاره به این که در سال های اخیر شاهد گام های مثبتی در زمینه توسعه روابط فرهنگی ایران و قطر هستیم از برگزاری هفته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دوحه و سفر وزرای فرهنگ دو کشور به عنوان جهش روابط فرهنگی دو کشور نام برد و افزود: وجود نقاط مشترک و وجوه تاریخی فرهنگی اعتقادی ، تقویت روابط فرهنگی دو کشور را تسهیل نموده است.


وی با بیان این که در تقویت روابط فرهنگی دو کشور، قم به دلیل برخورداری ازمزیت های فراوان فرهنگی مذهبی، از جایگاه مهم و ویژه ای برخوردار است، اظهار داشت: وجود کتابخانه های بزرگ از جمله کتابخانه آیت الله مرعشی به عنوان یکی از گنجینه های نسخ خطی دنیا، بزرگ ترین حوزه علمیه جهان اسلام، حضور مراجع معظم تقلید شیعه، بارگاه حضرت معصومه(س) و اماکن مذهبی متعدد به لحاظ فرهنگی جایگاه ممتازی را به قم بخشیده است.


استاندار قم خاطر نشان کرد: فعالیت صدها موسسه پژوهشی تحقیقاتی در زمینه های مختلف علوم اسلامی، دارا بودن رتبه اول کشوری در زمینه چاپ و نشر کتب دینی و مقام دوم کشوری چاپ و نشر و وجود آثار فرهنگی هنری فاخر به دلیل قدمت 7 هزار ساله این شهر وجهه فرهنگی قم را ممتاز کرده است.


حجت الاسلام والمسلمین موسی پور با تاکید بر آمادگی طرفین برای بسط و توسعه بیش از پیش روابط و مناسبات فرهنگی اقتصادی گفت: در جهت گسترش این روابط ،آماده هستیم که هفته فرهنگی قم را در دوحه داشته باشیم.


وی با اشاره به لزوم شناسایی زمینه های مشترک همکاری های دو جانبه قم و قطر افزود: برگزاری نشست های مشترک بین علما و صاحب نظران علوم مختلف اسلامی دو کشور،اعزام گروه های فرهنگی و برگزاری نمایشگاه کتاب، تولیدات و محصولات فرهنگی هنری و تبادل هیئات های فرهنگی از جمله زمینه هایی است که در جهت تقویت روابط قم دوحه مؤثر بوده و از آن ها استقبال می نماییم.


استاندار قم صنایع دستی و فرش قم را از دیگر مزیت های مناسب برای گسترش روابط قم قطر دانست و ابراز امیدواری کرد: در این سفر مقدمه خوبی برای بسط و توسعه بیش از پیش روابط قم و قطر باشد.


در این دیدار وزیر فرهنگ قطر با ابراز خرسندی از سفر به قم، به علاقه مندی خود برای حضور در این شهر اشاره کرد و گفت: توانمندی ها و قابلیت های فرهنگی دینی قم می توان بستر مناسبی برای بسط روابط بین قم و دوحه باشد.


حمد بن عبدالعزیز الکواری با اشاره به اشتراکات فرهنگی، تاریخی و اعتقادی بین قطر و جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: امنیت جمهوری اسلامی ایران برای ما بسیار مهم است چرا که امنیت ایران، امنیت منطقه و جهان اسلام را به دنبال دارد.


وی با بیان اینکه از جمهوری اسلامی ایران برای حضور در نمایشگاه کتاب دوحه دعوت شده است، افزود: قم می تواند در این نمایشگاه حضور فعالی داشته و مزیت های فرهنگی خود را به نمایش بگذارد.

پایان پیام/

کد خبر 14535

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha