اتصال مبعث به ظهور؛ وظیفه مساجد در عصر غیبت

حضرت رسول(ص) ترویج اسلام را در مسجد و با مسجد آغاز کرد، حضرت مهدی(عج) نیز قیام، حکومت و زندگیشان را در مسجد محقق می کند و نقش مساجد بین این دو واقعه عظیم یقیناً اتصال بین مبعث تا ظهور است.

 خبرگزاری شبستان: واقعیت وجودی جایگاه مسجد در اسلام روشن است، اسلام با مسجد آغاز شده و با مسجد جهانی می شود و حضرت رسول(ص) به محض ورود به مدینه اقدام به ساخت مسجد کردند، مسجدی بسیار ساده که حتی سقف نداشت، اما هر کسی از مسلمان، یهودی، مسیحی، کافر گرفته تا مشرکی که سؤال و حرفی برای گفتن داشت می‌دانست برای دانستن در مورد اسلام باید به همین مکان مراجعه کند.

با گسترش اسلام مساجد نیز در جای جای جهان گسترده شد به نحوی که اکنون دیگر از مسجد محله‌ها سخن گفته می‌شود مساجدی کوچک با کارکردهای بزرگ برای هر محله؛ البته همچنان مساجد جامع شهرها کارکردهای خود را دارند، کارکردهایی اگر چه نه در جایگاه و شأنی که باید باشد، اما همچنان قدرت‌های بالقوه‌ای هستند و مترصد فرصت‌هایی برای به فعلیت درآمدن.

از روایات استفاده می‌شود که حضرت مهدی(عج) همچون جدش رسول خدا(ص) از مکه ظهور می‌کند و مانند امیرمؤمنان علی(ع) کوفه را مقر حکومت خویش قرار می‌دهد و مسجد کوفه را دارالامارة خویش و مسجد سهله را محل سکونت خود قرار می‌دهد.

در مورد مقر حکومت آن حضرت، امام صادق (ع) فرمود: «دارُ مُلْکِهِ الْکُوفَةُ وَمَجْلِسُ حُکْمِهِ جامِعُها وَبَیْتُ مالِهِ وَمَقْسَمُ غَنائِمِ الْمُسْلِمِینَ مَسْجِدُ السَّهْلَةِ؛ مقر سلطنت وی شهر کوفه است و محل حکومتش مسجد جامع کوفه و بیت‌المالش و محل تقسیم غنائم مسلمین، مسجد سهله است.»

و در جای دیگر فرمود: «کَیْفَ اَنْتُمْ لَوْ ضَرَبَ اَصْحابُ الْقائِمِ الْفَساطِیطَ فِی مَسْجِدِ الْکُوفانِ ثُمَّ یَخْرُجُ اِلَیْهِمُ الْمِثالُ مُسْتَأْنَفُ اَمْرٍ جَدِیدٌ عَلَی الْعَرَبِ شَدِیدٌ؛ چگونه خواهید بود زمانی که اصحاب قائم خیمه‌ها در مسجد کوفه برافرازند آن گاه فرمان کاملاً جدیدی برای آنها صادر شود [که انجام آن] بر عرب بسیار دشوار باشد.»

اما در مورد محل سکونت آن حضرت در مسجد سهله نیز ابو‌بصیر از امام صادق(ع) نقل کرده است: «کَأَنِّی اَری نُزُولَ الْقائِمِ فِی مَسْجِدِ السَّهْلَةِ بِاَهْلِهِ وَعِیالِهِ قُلْتُ یَکُونُ مَنْزِلَهُ جُعِلْتُ فِداکَ قالَ نَعَمْ کانَ فِیهِ مَنْزِلُ اِدْرِیسَ وَکانَ مَنْزِلَ اِبْراهِیمَ خَلِیلِ الرَّحْمنِ وَما بَعَثَ اللّهُ نَبِیّا اِلاَّ وَقَدْ صَلّی فِیهِ وَفِیهِ مَسْکَنُ الْخِضْرِ؛ گویا من فرود آمدن قائم را با خانواده‌اش در مسجد سهله می‌نگرم. گفتم: فدایت شوم! آیا آنجا اقامتگاه او می‌شود؟ فرمود: بلی، در آن مسجد اقامتگاه ادریس علیه‌السلام و ابراهیم خلیل‌الرحمان(ع) نیز بوده و خداوند هیچ پیامبری را مبعوث نکرده، مگر اینکه در آن مسجد نماز گزارده است. همچنین سکونت گاه خضر(ع) در آن است.»

و در این میان وظایف مساجد بین این دو واقعه عظیم یقیناً زمینه‌سازی ظهور است. تک تک مساجد این وظیفه را دارند؛ و نه هر متولی مسجد بلکه هر مسلمانی موظف و مسئول است که حداقل با حضور در مسجد آغازگر راهی باشد که انتهایش پیوستن به یاران منجی است.

مساجد خالی از نشانه‌های پیش از ظهور است و این یعنی اگر مسجد خالی شد، فساد گسترده‌ می‌شود پس در مساجد بمانید مبادا فساد شما را در برگیرد؛ و جالب است بدانید خراب کردن مساجد ضرار (همانند دوره حضرت رسول(ص)) از دیگر اقدامات منجی عالم بشریت می شود و این یعنی مساجد ضراری اکنون وجود دارد که اگر اسلام به راستی در جامعه محقق می‌شد باید آن مساجد برچیده می‌شد، پس باید چشم‌ها را باز کرد و درست اندیشید، نه مسجد ضرار ساخت و نه مساجد را خالی کرد؛ آنوقت است که بصیرت یار مهدی شدن را می‌یابی.

پایان پیام/


 

کد خبر 148190

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha