جت 100 نفره، نمایشگاهی از فناوری های پیشرفته است

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به طرح های بررسی شده در شورای عتف گفت: طرح جت صدنفره از نظر رأی‌گیری بین تمام پروژه‌ها اول شد که این طرح، نمایشگاهی از فناوری‌های پیشرفته است.

به گزارش خبرنگار شبستان، مهدی نژاد نوری معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در همایش فناوری‌های کلیدی، طراحی و ساخت هواپیمای جت مسافری گفت: قبلا شورای پژوهش ملی مسئول طرح‌های کلان ملی در کشور بود که به دلایل مختلف این امر کامل نشد.

 

وی افزود: شورای عالی عتف بالاترین سطح مدیریت علم و فناوری در کشور است که رییس‌جمهور رییس این شورا است و وظیفه تصویب طرح‌های ملی کلان در حوزه آموزش، پژوهش و فناوری را بر عهده دارد.

 

‌نژاد نوری به سابقه 20 ساله پژوهش در کشور اشاره کرد و افزود: بحث‌های پژوهش دارای اهمیت بسیاری هستند. طرح‌های کلان ملی دانشگاه‌ها را متحول می‌کنند و چهره دانشگاه را عوض می‌کند.

 

وی با بیان اینکه پژوهش محور پیشرفت دانشگاه است، اظهار کرد: در همین خصوص در دنیا نیز دانشگاه‌های مطرح پژوهش‌محور هستند و پژوهش را توسعه می‌دهد. پژوهش‌ها هدفمند و آموزش‌های پژوهش‌محور باید الگوی دانشگاه‌های ما بشود.

 

نژاد نوری با بیان اینکه علم باید پشتوانه تولیدات باشد تا بتواند تحریم‌ها را شکست بدهد، گفت: در حال حاضر کشورهای غربی هواپیمای مسافربری به ایران نمی‌دهند و یا پشتیبانی های آن را قطع کردند. به همین خاطر پژوهشگران باید در همه عرصه‌ها وارد شده تا پژوهش‌هایشان عامل شکست تحریم‌ها بشود.

 

وی افزود: این پژوهش‌ها آثار عملی را تقویت خواهد کرد و در این طرح‌ها چندین دانشگاه با هم بر روی یک پروژه تمرکز می‌کنند و فرصت اشتغال نخبگان را فراهم می‌آورد.

 

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم افزود: طرح جت صدنفره از نظر رأی‌گیری بین تمام پروژه‌ها اول شد به این خاطر کشور به آن نیاز دارد و این طرح نمایشگاهی از فناوری‌های پیشرفته است.

 

مهدی‌نژاد با اشاره به ابزار فشار دشمن بر روی مردم با استفاده از صنعت هوایی اشاره کرد و گفت: یک بخش مهم از زیرساخت‌های هواپیمایی در کشور وجود دارد و به خاطر مسایل تحریم قدرت ساخت خیلی مناسبی را در کشور ایجاد کرده است.

 

رابطه سازمان هواپیمایی با طراحان عامل موفقیت صنعت هوایی

معاون استاندارد سازمان هواپیمایی کشوری نیز در این همایش به وظایف سازمان هواپیمایی کشوری اشاره کرد و افزود: قبل از متولد‌شدن هواپیما برای طراحی و تولید سازمان هواپیمایی داخل می‌شود و نظارت دارد بر روی تک‌تک مراحل طراحی هر پرنده‌ای که ساخته می‌شود.

 

حبیبی احزون در ادامه به تشریح وظایف سازندگان و طراحان پرداخت و به چالش‌های فراروی طراحی این هواپیما اشاره کرد.

 

وی رابطه تنگاتنگ سازمان هواپیمایی کشوری با طراحان را عامل موفقیت در صنعت هواپیمایی دانست و افزود: طراحان باید با توجه به نیاز بهره‌برداران هواپیما را طراحی نمایند و همچنین به بحث تعمیر و نگهداری نیز توجه ویژه‌ای داشته باشد تا اجازه توسعه صنعت را در تمام زیرساخت‌ها فراهم بیاورد.

 

پایان پیام/

 

 

 

 

کد خبر 150376

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha