دین اسلام به عنوان اولین منادی حقوق بشر در دنیاست

دادستان عمومی و انقلاب تبریز، از دین اسلام به عنوان اولین منادی حقوق بشر در دنیا نام برد که بحث پیشگیری از وقوع جرم را در دستور کار خود قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از استان آذربایجان شرقی، موسی خلیل اللهی شب گذشته (6 بهمن ) در نشست بررسی "نقش دادستان ها در پیشگیری از جرم و رفتار با متخلفان" در محل کمیسیون حقوق بشراسلامی منطقه 7 کشور، گفت: دین اسلام به عنوان اولین منادی حقوق بشر در دنیاست که بحث پیشگیری از وقوع جرم را در دستور کار خود قرار داده است.


وی با بیان اینکه با وقوع هر جرمی علاوه بر جرم دیده، جامعه نیز متضرر می شود، افزود: در سده های اخیر کارشناسان به این نتیجه رسیده اند که برای کاهش میزان جرم در جوامع، علاوه بر برخورد با جرم، پیشگیری از وقوع آن ضرورتی انکارناپذیر است.


خلیل اللهی، با اشاره به اصل 156 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، تصریح کرد: البته دستگاه قضایی به عنوان سیاستگذار این مقوله به شمار می رود ولی در کنار آن در راستای پیشگیری از وقوع جرم کار اجرائی نیز انجام می دهد.


وی با انتقاد از کوتاهی اکثر دستگاه های متولی و مسئول در امر پیشگیری از جرم در انجام وظایف محوله گفت: متاسفانه دستگاه قضا، هزینه کم کاری دیگر دستگاه های ذیربط را می پردازد.


دادستان تبریز در خصوص جرائم عمده در تبریز و آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: بحث زمین خواری و تعرض به اراضی ملی و منابع طبیعی از جمله این جرم هاست که متخلفان با استفاده از خلا قانونی یا نبود قانون و عدم ثبت رسمی املاک موجبات بروز آن را فراهم آورده اند.


وی در پایان تصریح کرد: در راستای جلوگیری از روند افزایشی زمین خواری، تمام کانال های آسیب پذیر در این زمینه مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته و دو کارگروه با مدیریت مسکن وشهرسازی و منابع طبیعی تشکیل شده است.


در ادامه این نشست تخصصی، دبیر کارگروه توسعه قضایی شمال‌غرب کشور در سخنانی گفت: پیشگیری از جرم تنها برعهده قوه قضائیه و دادستان نبوده و بلکه تمام نهادها و مردم در پیشگیری از جرم باید تشکیلات قضایی را یاری کنند.


میرزامحمدی با برشمردن مؤلفه‌های پیشگیری از جرم در جامعه افزود: مولفه هایی چون تحقق عدالت اجتماعی، اطلاع رسانی صحیح، حمایت از حقوق خانواده و کودکان و گسترش امنیت و رفاه اجتماعی در پیشگیری از وقوع جرم موثر است.


وی یادآور شد: پیشگیری از جرم مقدم بر برخورد با جرم است و در این راستا مبارزه با علت باید جایگزین مبارزه با معلول شود.


در این نشست همچنین، دبیر کمیسیون حقوق بشراسلامی در منطقه 7 کشور، با اشاره به تاکید صریح قانون اساسی در پیشگیری از جرم و اصلاح مجرمین گفت: باید امر پیشگیری از وقوع جرم در صدر وظایف تشکیلات قضایی قرار گیرد.


وحید کاظم زاده افزود: توجه به بحث پیشگیری علاوه بر تضمین سلامت جامعه، میزان پرونده های ورودی دستگاه قضایی را خواهد کاست.


وی همچنین نقص در قوانین را موجب پایمال شدن حقوق مردم برشمرد و تاکید کرد: تقویت جایگاه دادسرا و دادستان، می تواند در روند پیشگیری از جرم نقش اساسی ایفا کند.


کاظم زاده، نسبت به روند افزایشی جرم زمین خواری در آذربایجان شرقی هشدار داد و گفت: شتاب در صدور حکم توسط دادسرا، اجرای سریع احکام قضایی، نظارت دقیق و مضاعف فرمانداران و بخشداران و توسعه سیستم کاداست توسط ثبت اسناد و املاک می تواند تاحدود زیادی در پیشگیری از جرم زمین خواری موثر و راهگشا باشد.


پایان پیام/
 

کد خبر 15361

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha